Powstanie tunel w Warszawie, który połączy obie Pragi


2023.05.12
Autor: Piotr Maślak
Została podpisana umowa na opracowanie tunelu, łączącego Pragę-Północ z Pragą-Południe wraz z opracowaniem koncepcji ul. Tysiąclecia. Inwestycja jest elementem realizacji nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia i jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Podpisana została umowa z firmą Torprojekt, w ramach której wykonany zostanie projekt budowlany tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Tysiąclecia wraz z opracowaniem koncepcji ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Koszt opracowania projektu to 2,5 mln zł. Tunel wraz z drogami ma zostać oddany do użytku w 2029 r.

Umowa jest wynikiem porozumienia, jakie w 2022 roku zostało zawarte pomiędzy m.st. Warszawa, a PKP PLK, które modernizuje linię średnicową i gruntownie przebudowuje stację Warszawa Wschodnia. Realizacje tych inwestycji to najlepszy czas na budowę fragmentu nowego układu drogowego z tunelem pod terenem kolejowym.

Tunel, który połączy obie Pragi to kluczowy element układu komunikacyjnego przyszłego Węzła Wschód, w którym zbiegną się linie kolejowe, tramwajowe, autobusowe i metro. W nowym tunelu znajdzie się m.in. jezdnia zapewniająca po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, obustronne chodniki i drogi rowerowe. Podobne rozwiązania zastosowane zostaną w przypadku ulicy Tysiąclecia - drogi przebiegającej tunelem łącząc ulice Kijowską i Żupniczą. Na zachodniej stronie ulicy Tysiąclecia, w pobliżu stacji Warszawa Wschodnia, zaplanowano miejsce dla linii tramwajowej oraz przystanków z wejściami na perony linii kolejowych obsługujących podmiejskie trasy. Dzięki temu ułatwiona zostanie przesiadka między różnymi środkami transportu publicznego dla podróżujących.

W ramach nowej koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia, inwestycja ta stanowi jeden z elementów łączących Pragę-Północ z Pragą-Południe. Planowane są również inne projekty, takie jak budowa ciągów dróg rowerowych, stworzenie przestrzeni przyjaznych dla pieszych, lokalne drogi dla ruchu samochodowego oraz trasy dla tramwaju. Wśród planowanych działań znajdują się również powiązane place i skwery, a także nowe elementy małej architektury. Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji zagospodarowania Trasy Tysiąclecia zostały przeprowadzone w 2022 roku.

Komentarze


  • Toronauta.
    Gość
    2023-05-12 16:14:32
    O windach na perony proszę pamiętać. Tak przy okazji mogłyby wreszcie zostać zamontowane. Jeden z główniejszych dworców stolicy bez tego typu urządzeń to wstyd. Duży wstyd. Pozdrawiam.

  • Zdmpatalachy
    Gość
    2023-05-12 19:04:37
    I znów z drogi, która pierwotnie miala mieć po dwa pasy w każdym kierunku, będzie miała tylko po jednym. Zabudowa w obu dzielnicach robi się rzadsza, a ludzi coraz mniej. Urzędowi nieudacznicy...

  • Marz
    Gość
    2023-05-12 19:06:20
    Najpierw to trzeba chyba zrobić porządek z menelstwem wokół dworca i na dworcu. Bo w tej chwili po 19tej boję się przechodzić z jednej strony dworca na drugi. I wiele razy mnie zaczepiali narkomani albo pijaczyny o kilka groszy...

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.