Budowa tramwaju do Wilanowa wkracza w najtrudniejszy etap prac. Zmiany organizacji ruchu


2023.02.17
Autor: Piotr Maślak
W 2024 roku mieszkańcy Wilanowa będą mieli możliwość dojazdu do centrum Warszawy tramwajem w czasie zaledwie 25 minut. Inwestycja ta jest obecnie w najtrudniejszej fazie, z wykonawcą prowadzącym prace na całej trasie. Wraz z budową wprowadzono zmiany w organizacji ruchu, a także wprowadzono dodatkowe kursy autobusów, aby zapewnić płynność komunikacji.

Spektakularna i bardzo ważna inwestycja


Realizacja prac związanych z przebudową trasy tramwajowej do Wilanowa jest kompleksowa i obejmuje całą długość trasy, sięgającą od ulicy Puławskiej na Mokotowie, przez ulicę Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej, aż do ulicy Branickiego w Wilanowie. Prace te wymagają rozbiórki nawierzchni oraz przebudowy wodociągów, odwodnień oraz instalacji ciepłowniczych. W związku z tym, plac budowy został wydłużony z 2,5 do 7,5 km.

Prace budowlane wkraczają teraz w kolejny etap, tj. przebudowę podziemnych instalacji. Początkowe etapy prac obejmują przebudowę wodociągów i odwodnień, a następnie koncentrują się na pracach przy ciepłociągach. Przygotowania te wymagają wykonania głębokich wykopów i ich zabezpieczenia. Kolejnym etapem będzie modernizacja instalacji elektrycznych, a zakończenie prac planowane jest na przełomie kwietnia i maja.

Za nieco ponad rok z tego miejsca będzie można w 25 minut dojechać nową linią tramwajową do centrum. To spektakularna i bardzo ważna dla nas inwestycja. Chyba nigdy nikt nie wykonywał takiej inwestycji tak szybko. Wkraczamy teraz w najtrudniejszy etap budowy
powiedział: Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy
Tramwaj do Wilanowa - wizualizacja, fot. UM Warszawa

W kolejnych miesiącach wykonawca skupi się na przebudowie magistrali ciepłowniczej, zasilającej tę część Warszawy. Prace te będą mogły być wykonywane tylko od czerwca do sierpnia. Przebudowa ciepłociągu jest jedną z największych inwestycji na trasie tramwajowej do Wilanowa, ponieważ nowy odcinek instalacji rozciąga się na długości 2 km.

Wykonawca, Budimex, realizuje tę trudną inwestycję, mobilizując wszystkie zasoby. Na dziś jest to około 250 pracowników, w docelowym okresie będzie ponad pół tysiąca. Mamy też około 120 maszyn budowlanych – koparek, maszyn do rozbierania nawierzchni, wywrotek, które w miarę postępu prac będą sukcesywnie zwiększane
powiedział: Artur Stankiewicz, dyrektor kontraktu z Tramwajów Warszawskich

Zmiany organizacji ruchu, komunikacji zbiorowej


W ramach prac drogowych, jedna jezdnia na ulicy Sobieskiego i alei Rzeczypospolitej została zamknięta od 11 lutego. Wytyczanie ruchu ma być zakończone do 19 lutego. Główne skrzyżowania pozostaną przejezdne, ale w trakcie postępu prac, tymczasowo będą wyłączane inne drogi, takie jak skrzyżowanie z ulicą van Beethovena i Sejmu Czteroletniego, a także częściowo utrudniony będzie dostęp do ulicy Truskawieckiej. Priorytetem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania transportu publicznego. Dlatego też autobusy jadące z Wilanowa do centrum korzystają z nowego buspasa o długości blisko 5 km. Od 13 lutego wprowadzono nowe połączenie do metra linii M1 za pomocą autobusów linii 217 na wydłużonej trasie. Z przystanku przy alei Rzeczypospolitej i ulicy Branickiego będzie można dojechać do stacji Imielin autobusami trzech linii – 217, 263 i 319 (w porannym szczycie co 4-5 minut). Końcowy odcinek linii 172 zostanie zmieniony, a autobusy dojadą do pętli Stegny (a nie Sadyba).

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.