
mazowieckie
Wiadomości
5,8-kilometrowy odcinek S8 od Opaczy do węzła Warszawa Janki rusza
Kierowcy udający się z Warszawy w kierunku Katowic i Wrocławia mogą już ominąć korki w Raszynie. Wykonawca inwestycji budowy drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków, Strabag sp. z o.o. wieczorem 17 lipca br., prawie pół roku wcześniej, udostępnia do ruchu 5,8-kilometrowy odcinek budowanej trasy od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki.
Na odcinku trasy głównej zastosowano innowacyjną tzw. nawierzchnię długowieczną, opracowaną przez należące do koncernu Strabag jednostkę badawczo-rozwojową TPA.
Uruchomiony z tak dużym wyprzedzeniem ważny fragment trasy S8 znacząco ułatwi komunikację na wylotówce z Warszawy. Całość inwestycji będzie ukończona już w grudniu tego roku. Korki w Raszynie to zmora zarówno mieszkańców podwarszawskich miejscowości udających się do stolicy jak i tych, którzy wybierają się na Śląsk. Od najbliższego weekendu będą mogli powoli przestawić się na nową organizację ruchu, co pozwoli znacznie rozładować zatory na wylotówce ze stolicy.
- dodaje Alfred Watzl, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.
Zmieniona organizacja ruchu na trasie
Nadal al. Krakowską podróżujący będą jeździli w kierunku Krakowa. Bezkolizyjny węzeł Janki Małe, który w niedalekiej przyszłości umożliwi im także omijanie Raszyna, nadal jest w budowie. Odciążenie trasy przez Raszyn w kierunku Katowic i Wrocławia i tak bardzo rozładuje ruch w tej części aglomeracji.
Węzeł Opacz - Węzeł Warszawa Janki ok. 5,8 km: Do istniejącego już węzła Opacz, Strabag wybudował dodatkowy zjazd w kierunku Katowic. W ramach realizacji prac od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki powstały także 2 kładki dla pieszych, 4 wiadukty drogowe, 2 mosty i 2 przejścia dla zwierząt oraz węzeł Sokołowska, z którego można zjechać w kierunku Komorowa oraz Pruszkowa lub alei Krakowskiej.
Węzeł Warszawa Janki - Węzeł Paszków ok. 3,5 km: Węzeł Warszawa Janki zostanie połączony z drogą krajową nr 8, którą to kierowcy pojadą w kierunku Wrocławia i Katowic. Stan zaawansowania prac na tym odcinku wynosi ok. 80 proc. Do wykonania zostało niewiele prac ziemnych i bitumicznych. Powstały natomiast już 3 wiadukty drogowe, 1 kładka dla pieszych, 2 mosty dla pobliskich mieszkańców oraz 1 przejście dla zwierząt.
Węzeł Warszawa Janki do skrzyżowania z DW 721 w kierunku Krakowa ok. 3 km: Do końca roku przebudowana zostanie także droga krajowa nr 7 od węzła Warszawa Janki do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 w m. Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinku osiągnął ok. 70 proc.
Innowacje i optymalizacje
Inwestycja realizowana jest w formule projektuj i buduj. To oznacza, że Strabag jako generalny wykonawca musiał na samym początku zająć się znaczącą optymalizacją projektu budowy drogi ekspresowej. Zmieniono m.in. bilans prac ziemnych, dostosowaliśmy liczbę ekranów akustycznych do nowych przepisów, zoptymalizowano specyfikację materiałów w robotach branżowych, zmieniono parametry obiektów mostowych i posadowienie obiektów inżynierskich. Największą zmianą było jednak wdrożenie nowej formuły budowy nawierzchni - najbardziej eksperymentalnej jaka budowana jest obecnie w Polsce.
Dlaczego nawierzchnia jest długowieczna
Nawierzchnia długowieczna jest zaprojektowana w taki sposób, który umożliwia wydłużenie okresu jej eksploatacji bez konieczności przeprowadzania strukturalnych czyli znaczących napraw całej konstrukcji. Oznacza to, że wymaga ona jedynie okresowej wymiany wierzchniej warstwy nawierzchni, tzw. warstwy ścieralnej, która ulega zużyciu głównie w wyniku ścierania na skutek kontaktu z oponami samochodowymi oraz działania czynników atmosferycznych. Ta konstrukcja radzi sobie też w dużym stopniu z problem koleinowania nawierzchni asfaltowych.
Jaka jest różnica pomiędzy zwykłą nawierzchnią, a tą wykorzystaną właśnie na tym budowanym odcinku
- wyjaśnia Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o.
Efekt ten można osiągnąć poprzez zastosowanie asfaltów modyfikowanych o specjalnych właściwościach, co do tej pory nie było praktykowane. Warstwa pośrednia ? tj. warstwa wiążąca jest w tym przypadku znacznie grubsza, a użyta mieszanka o wysokim module sztywności - bardziej odporna na odkształcenia, w tym na koleinowanie. Zastosowana warstwa ścieralna pozostała bez zmian ze względu na jej planowaną odnowę.
Kalendarium budowy S8 Opacz-Paszków
od kwietnia 2013 - podpisanie umowy,
od sierpnia 2013 - rozpoczęcie prac
od listopada 2013 do teraz - węzeł Sokołowska
od stycznia 2014 do teraz - węzeł Opacz
od kwietnia 2014 do teraz - węzeł Warszawa Janki
do grudnia 2015 - przebudowa drogi krajowej nr 7 w kierunku Krakowa
Na odcinku trasy głównej zastosowano innowacyjną tzw. nawierzchnię długowieczną, opracowaną przez należące do koncernu Strabag jednostkę badawczo-rozwojową TPA.
Uruchomiony z tak dużym wyprzedzeniem ważny fragment trasy S8 znacząco ułatwi komunikację na wylotówce z Warszawy. Całość inwestycji będzie ukończona już w grudniu tego roku. Korki w Raszynie to zmora zarówno mieszkańców podwarszawskich miejscowości udających się do stolicy jak i tych, którzy wybierają się na Śląsk. Od najbliższego weekendu będą mogli powoli przestawić się na nową organizację ruchu, co pozwoli znacznie rozładować zatory na wylotówce ze stolicy.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy aglomeracji ale też szerzej użytkownicy drogi skorzystają podwójnie. Po pierwsze skróceniu ulegnie czas przejazdu do i z Warszawy, a mieszkańcy Raszyna powinni odczuć ulgę z powodu mniejszej liczby pojazdów na tej trasie. Jest też inna ważna korzyść - dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii na budowanym odcinku drogi w najbliższych latach zarządca drogi i podatnicy mniej zapłacą za konieczne co pewien czas remonty i modernizacje. Będą one rzadsze, a ich zakres o wiele mniejszy niż przy stosowaniu standardowych technologii. A to oznacza też mniej utrudnień dla kierowców. Jeżeli wykonawca może skumulować korzyści - to ta droga jest tego przykładem
- dodaje Alfred Watzl, członek zarządu Strabag Sp. z o.o.
Zmieniona organizacja ruchu na trasie
Nadal al. Krakowską podróżujący będą jeździli w kierunku Krakowa. Bezkolizyjny węzeł Janki Małe, który w niedalekiej przyszłości umożliwi im także omijanie Raszyna, nadal jest w budowie. Odciążenie trasy przez Raszyn w kierunku Katowic i Wrocławia i tak bardzo rozładuje ruch w tej części aglomeracji.
Węzeł Opacz - Węzeł Warszawa Janki ok. 5,8 km: Do istniejącego już węzła Opacz, Strabag wybudował dodatkowy zjazd w kierunku Katowic. W ramach realizacji prac od węzła Opacz do węzła Warszawa Janki powstały także 2 kładki dla pieszych, 4 wiadukty drogowe, 2 mosty i 2 przejścia dla zwierząt oraz węzeł Sokołowska, z którego można zjechać w kierunku Komorowa oraz Pruszkowa lub alei Krakowskiej.
Węzeł Warszawa Janki - Węzeł Paszków ok. 3,5 km: Węzeł Warszawa Janki zostanie połączony z drogą krajową nr 8, którą to kierowcy pojadą w kierunku Wrocławia i Katowic. Stan zaawansowania prac na tym odcinku wynosi ok. 80 proc. Do wykonania zostało niewiele prac ziemnych i bitumicznych. Powstały natomiast już 3 wiadukty drogowe, 1 kładka dla pieszych, 2 mosty dla pobliskich mieszkańców oraz 1 przejście dla zwierząt.
Węzeł Warszawa Janki do skrzyżowania z DW 721 w kierunku Krakowa ok. 3 km: Do końca roku przebudowana zostanie także droga krajowa nr 7 od węzła Warszawa Janki do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 w m. Sękocin Las. Stan zaawansowania robót budowlanych na tym odcinku osiągnął ok. 70 proc.
Innowacje i optymalizacje
Inwestycja realizowana jest w formule projektuj i buduj. To oznacza, że Strabag jako generalny wykonawca musiał na samym początku zająć się znaczącą optymalizacją projektu budowy drogi ekspresowej. Zmieniono m.in. bilans prac ziemnych, dostosowaliśmy liczbę ekranów akustycznych do nowych przepisów, zoptymalizowano specyfikację materiałów w robotach branżowych, zmieniono parametry obiektów mostowych i posadowienie obiektów inżynierskich. Największą zmianą było jednak wdrożenie nowej formuły budowy nawierzchni - najbardziej eksperymentalnej jaka budowana jest obecnie w Polsce.
Dlaczego nawierzchnia jest długowieczna
Nawierzchnia długowieczna jest zaprojektowana w taki sposób, który umożliwia wydłużenie okresu jej eksploatacji bez konieczności przeprowadzania strukturalnych czyli znaczących napraw całej konstrukcji. Oznacza to, że wymaga ona jedynie okresowej wymiany wierzchniej warstwy nawierzchni, tzw. warstwy ścieralnej, która ulega zużyciu głównie w wyniku ścierania na skutek kontaktu z oponami samochodowymi oraz działania czynników atmosferycznych. Ta konstrukcja radzi sobie też w dużym stopniu z problem koleinowania nawierzchni asfaltowych.
Jaka jest różnica pomiędzy zwykłą nawierzchnią, a tą wykorzystaną właśnie na tym budowanym odcinku
Różnice polegają na innym układzie poszczególnych warstw i zastosowanych w nich asfaltach. W nawierzchni zwykłej mamy zazwyczaj układ trzech warstw: stosunkowo cienkiej warstwy ścieralnej, warstwy pośredniej - wiążącej i grubej warstwy podbudowy, która jest zazwyczaj sztywna, gdyż ma za zadanie przenosić obciążenie, i minimalizować powstawanie spękań. Ideą budowy dróg długowiecznych jest właśnie wstawienie w miejsce dolnej części podbudowy warstwy o dużo mniejszej sztywności, tj. bardziej elastyczną i niezwykle odporną na spękania
- wyjaśnia Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o.
Efekt ten można osiągnąć poprzez zastosowanie asfaltów modyfikowanych o specjalnych właściwościach, co do tej pory nie było praktykowane. Warstwa pośrednia ? tj. warstwa wiążąca jest w tym przypadku znacznie grubsza, a użyta mieszanka o wysokim module sztywności - bardziej odporna na odkształcenia, w tym na koleinowanie. Zastosowana warstwa ścieralna pozostała bez zmian ze względu na jej planowaną odnowę.
Kalendarium budowy S8 Opacz-Paszków
od kwietnia 2013 - podpisanie umowy,
od sierpnia 2013 - rozpoczęcie prac
od listopada 2013 do teraz - węzeł Sokołowska
od stycznia 2014 do teraz - węzeł Opacz
od kwietnia 2014 do teraz - węzeł Warszawa Janki
do grudnia 2015 - przebudowa drogi krajowej nr 7 w kierunku Krakowa
Inne wiadomości o Strabag
- Nowa hala lekkoatletyczna i strzelnicza w Bydgoszczy w połowie budowy 2025-05-20 09:25:04
- Wieżowiec w centrum Warszawy zaczyna piąć się w górę. Będzie miał m.in. zewnętrzne tarasy i panoramiczne windy 2025-05-20 09:09:52
- Śródmieście zyska nowy apartamentowiec. Luksusowa Villa Bogoria pnie się w górę 2025-05-15 06:44:24
- W Śródmieściu powstaje luksusowy apartamentowiec z zaokrąglonym narożnikiem 2025-04-14 10:32:29
-
Komentarze
Brak wpisów.