
Kraków
Wiadomości
Wiosną br., rozpocznie się budowa pierwszego odcinka premetra w Krakowie. Na początek linia tramwajowa do Mistrzejowic
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Budowa inwestycji, która będzie stanowiła pierwszy odcinek krakowskiego premetra, rozpocznie się wiosną br. Koszt całej inwestycji to 1,92 mld zł.
Podpisana została umowa bezpośrednia, która dotyczy realizacji inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Chodzi o budowę nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, która będzie pierwszym odcinkiem krakowskiego premetra. Po uzyskaniu decyzji ZRID prace zasadnicze rozpoczną się wiosną tego roku. Będzie to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce.
Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic zakłada budowę w ramach rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju 4,5-kilometrowej linii łączącej pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema. Nowe torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Inwestycja skróci przejazd do centrum Krakowa o około 12 minut.
Budowa ma się rozpocząć wiosną, a pierwsze tramwaje pojadą nową trasą pod koniec 2025 roku. W ramach inwestycji o wartości 1,92 mld zł. powstanie także m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. Wykonawcą zostało konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner prywatny). Zgodnie z podpisaną w grudniu 2020 r. umową między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum, po wybudowaniu nowej linii przez 20 lat wykonawca będzie dbać o jej infrastrukturę. Po tym okresie w użytkowanie przejmie je miasto.
Premetro w Krakowie będzie miało przebieg częściowo tunelowy i estakadowy. Długość trasy premetra wyniesie 21,82 km z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozostałe odcinki to trasa na powierzchni terenu. Liczba stacji wynosi 32, a średnia odległość między nimi wyniesie 670 metrów. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic stanowi pierwszy etap tego projektu.
Podpisana została umowa bezpośrednia, która dotyczy realizacji inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Chodzi o budowę nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic, która będzie pierwszym odcinkiem krakowskiego premetra. Po uzyskaniu decyzji ZRID prace zasadnicze rozpoczną się wiosną tego roku. Będzie to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce.
Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic zakłada budowę w ramach rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju 4,5-kilometrowej linii łączącej pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema. Nowe torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Inwestycja skróci przejazd do centrum Krakowa o około 12 minut.
Budowa ma się rozpocząć wiosną, a pierwsze tramwaje pojadą nową trasą pod koniec 2025 roku. W ramach inwestycji o wartości 1,92 mld zł. powstanie także m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu. Wykonawcą zostało konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner prywatny). Zgodnie z podpisaną w grudniu 2020 r. umową między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum, po wybudowaniu nowej linii przez 20 lat wykonawca będzie dbać o jej infrastrukturę. Po tym okresie w użytkowanie przejmie je miasto.
Premetro w Krakowie
Premetro w Krakowie będzie miało przebieg częściowo tunelowy i estakadowy. Długość trasy premetra wyniesie 21,82 km z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozostałe odcinki to trasa na powierzchni terenu. Liczba stacji wynosi 32, a średnia odległość między nimi wyniesie 670 metrów. Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic stanowi pierwszy etap tego projektu.
Bob
Gość