Kraków w kierunku budowy tunelu dla metra: premetro czy metro?


2023.03.09
Autor: Bartosz Motorek
Kraków planuje budowę tunelu dla metra lub premetra, którego projektowanie potrwa około 2 lat. Ostateczna decyzja co do rodzaju połączenia zostanie podjęta w zależności od ostatecznych potoków pasażerskich oraz dynamicznych zmian demograficznych w mieście.

Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa, wypowiedział się na temat różnic pomiędzy tunelami dla metra i premetra oraz planów dotyczących wykorzystania tychże tuneli. Według Kuliga, średnica tunelu dla metra różni się od średnicy tunelu dla premetra tylko o 1,5 metra, co oznacza, że tunel o parametrach do poprowadzenia metra może zostać wybudowany bez problemu.

Co wybierze Kraków?


Jednakże, decyzja o tym, czy w tunelu tym będzie jeździł tramwaj czy metro, zostanie podjęta dopiero w momencie, gdy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić obie opcje. Kulig wyjaśnił, że projektowanie tunelu zabierze około dwóch lat, a wtedy miasto będzie bliżej poznania ostatecznych potoków pasażerskich, które się mogą w tym tunelu pojawić. Jeśli ilość pasażerów będzie znacząca, to zostanie zrealizowane metro, a jeśli nie, to będzie to premetro.

Kulig podkreślił, że Kraków należy obecnie do najdynamiczniej rozwijających się miast, ale zmiany demograficzne zachodzą bardzo szybko i nikt nie jest w stanie teraz przewidzieć, co się stanie w przyszłości. W związku z tym, ważne jest projektowanie rozsądnie i na tyle obszerne tunele, aby nie zmarnować czasu ani środków.

W 2021 roku miasto przedstawiło raport z działań koncepcyjnych, który wykazał, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest premetro. Jednakże, Kulig zaznaczył, że koncepcja ta nie jest docelowym projektem i miasto już przystąpiło do opracowania decyzji uwarunkowań środowiskowych, która powinna zostać wydana około września.

Potrzebny Krajowy Plan Odbudowy


Kulig odniósł się również do sugestii, jakoby Kraków radził sobie gorzej z budową metra niż inne europejskie miasta. Według niego, miasto otrzymało już środki z Krajowego Planu Odbudowy, ale Polska nie może ich uruchomić od dwóch lat. Kulig podkreślił, że Kraków także na te środki czeka i zasługuje na ich otrzymanie.

Co to jest premetro i czym różni się od metra?


Premetro to rodzaj systemu transportu publicznego, który jest podobny do metra, ale różni się od niego kilkoma cechami.

Premetro to zazwyczaj system tramwajowy, który działa w tunelach i często jest wykorzystywany w centrach miast. W przeciwieństwie do metra, premetro korzysta z niskopodłogowych wagonów, które umożliwiają łatwiejszy dostęp dla osób z niepełnosprawnościami oraz wózków dziecięcych.

Premetro ma także mniejsze tunelowe stacje niż metro, co oznacza, że wagony są krótsze i mają mniejszą pojemność niż w metrze. Premetro zazwyczaj działa w miastach o mniejszej skali i mniej intensywnym ruchu niż metro.

Ogólnie rzecz biorąc, premetro jest tańszą i bardziej elastyczną opcją transportu publicznego niż metro, co sprawia, że jest często wykorzystywane w miastach o mniejszej liczbie pasażerów, gdzie metro nie byłoby ekonomicznie uzasadnione.

Komentarze


  • Staw
    Gość
    2023-03-09 10:37:49
    Wybory się zbliżają, tak samo w Warszawie temat rozbudowy M2 i budowy M3 żywy jak nigdy :D Natomiast w Łodzi główny kandydat na prezydenta „opozycji” mówi o przebudowie sieci tramwajowej do 2026 roku, kiedy nawet pierwotne plany zakładają to po 2028 xD

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.