Tunel średnicowy w Łodzi. Pierwsze elementy wykończeniowe na budowie stacji Łódź Polesie


2025.01.31
Autor: Bartosz Motorek
Pod Łodzią powstaje linia średnicowa z pięcioma tunelami, łącząca Dworzec Fabryczny z Kaliską i Żabieńcem oraz trzema podziemnymi przystankami. Trwają zaawansowane prace budowlane na budowie wszystkich stacji.

Projekt budowy linii średnicowej w Łodzi obejmuje nie tylko pięć tuneli, które połączą Dworzec Fabryczny z przystankami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, ale również trzy podziemne stacje pasażerskie: Łódź Koziny, Łódź Polesie oraz Łódź Śródmieście. Największy postęp prac odnotowano na przystanku Polesie, gdzie na głębokości 24 metrów ukończono już perony, z których podróżni będą korzystać. Inwestycja o wartości przekraczającej 2 miliardy złotych, finansowana ze środków programu FEnIKS, znacząco poprawi zarówno połączenia lokalne, jak i krajowe.

Z racji bliskości popularnego centrum handlowego Manufaktura, stacja Polesie prawdopodobnie będzie jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych w mieście, obsługując dużą liczbę pasażerów. Podziemna konstrukcja składać się będzie z trzech kondygnacji: poziom -1 przeznaczony zostanie na hol komunikacyjny z wejściami od północy i południa, poziom -2 będzie pełnił funkcję zaplecza technicznego, natomiast na poziomie -3 znajdą się tory oraz perony. Komfortowe przejście pomiędzy kondygnacjami zapewnią schody ruchome oraz windy.

Na placu budowy przystanku Polesie prowadzone są intensywne prace. Większość elementów konstrukcyjnych, w tym ściany boczne, filary oraz płyty stropowe, jest już gotowa. Zakończono również budowę peronów o długości 150 metrów, a aktualnie powstają klatki schodowe, szyby windowe oraz pomieszczenia technologiczne. Pierwsze elementy wykończeniowe, takie jak ścianki działowe na poziomie -2, są już montowane.

Równolegle realizowane są prace na pozostałych podziemnych przystankach. Na stacji Łódź Śródmieście, zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią oraz al. Kościuszki, usunięto wszelkie kolizje z infrastrukturą miejską oraz ukończono montaż ścian szczelinowych. Obecnie trwają prace konstrukcyjne oraz wydobywanie ziemi z wnętrza obiektu.

Na największym przystanku linii, Łódź Koziny, położonym w rejonie al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, prowadzone są roboty zbrojeniowe na poziomie -3, a kondygnacja -2 zyskała już strop. Wkrótce rozpoczną się prace nad filarami podtrzymującymi poziom -1.

W jednotorowych tunelach łączących Koziny z Kaliską i Żabieńcem powstaje betonowe podtorze. W trzech tunelach ukończono już podbudowę o wysokości 70 cm, na której zostaną ułożone kolejne warstwy torowiska. System redukcji hałasu i drgań poprawi komfort podróży.

Na Żubardziu natomiast stopniowo znikają komory, w których swoje prace rozpoczynały tarcze TBM. Zachodnia komora, skąd wyruszyła Faustyna, została już zasypana i przekształcona w część zaplecza technicznego tunelu. Przy wschodniej, gdzie działała Katarzyna, trwają ostatnie prace konstrukcyjne. Docelowo w tym miejscu znajdą się perony techniczne oraz pomieszczenia dla pracowników kolei i obsługi.

Tarcza TBM Faustyna zakończyła już pracę i jest demontowana. Natomiast maszyna Katarzyna napotkała trudności gruntowe w rejonie al. 1 Maja, co wymusiło wzmocnienie podłoża pod zagrożonymi budynkami. W grudniu i styczniu przeprowadzono badania geologiczne w celu określenia zakresu dodatkowych zabezpieczeń. Prace drążeniowe zostaną wznowione dopiero po wykonaniu wszystkich wymaganych wzmocnień. Po zakończeniu budowy tunel przejdzie testy i odbiory techniczne, a następnie zostanie oddany do użytku.

Osoby tymczasowo relokowane z zagrożonych budynków pozostają w hotelach finansowanych przez wykonawcę, gdzie zapewnione mają pełne wyżywienie. Mają również możliwość otrzymania ekwiwalentu finansowego. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo mieszkańców oraz przyszłych użytkowników tunelu, dlatego wszystkie decyzje budowlane są podejmowane na podstawie ekspertyz i najwyższych standardów technicznych.

Realizacja tej inwestycji stanowi kolejny etap modernizacji infrastruktury kolejowej w Łodzi. Dzięki temu Dworzec Fabryczny przestanie być stacją końcową i stanie się przelotową. Pociągi regionalne oraz dalekobieżne będą mogły swobodnie kursować przez centrum miasta, co skróci czas przejazdu między obecnymi stacjami. Planowane podziemne przystanki zostaną zintegrowane z komunikacją miejską, co ułatwi mieszkańcom codzienne przemieszczanie się.

Projekt, realizowany przez PKP PLK SA, ubiega się o dodatkowe finansowanie w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.