
Słupsk
Wiadomości
Rusza rozbiórka dworca w Słupsku. Powstanie nowa brama do miasta
Uruchomiony został dworzec tymczasowy w celu realizacji nowej inwestycji w Słupsku. Dotychczasowy obiekt zostanie wyburzony, a w jego miejsce powstanie nowy dworzec. Koszt inwestycji to ponad 55 mln zł.
W poniedziałek, 25 marca uruchomiony został dworzec tymczasowy, który znajduje się nie jak pierwotnie zakładano w kontenerach, a w sąsiadującym z obecnym dworcem biurowcu. W parterze budynku powstała poczekalnia, kasy biletowe i toalety. Do tymczasowego dworca można się dostać od strony ulicy Konopnickiej - tą samą drogą dojdziemy na perony.
Następnym krokiem jest zamknięcia obecnego dworca, jego ogrodzenie i rozpoczęcie prac rozbiórkowych, po zakończeniu których rozpocznie się budowa nowego dworca w Słupsku. Obiekt ma przypominać nową bramę do miasta, któremu dynamiki geometrycznej nadadzą skośne podziały na elewacji. Fasada budynku wykończona zostanie ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Na elewacji nowego dworca rozmieszczone zostaną pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły.
W północnej części obiektu zaprojektowana została przestrzeń obsługi podróżnych, do której dostać się będzie można bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Pierwsza kondygnacja dworca zostanie zagospodarowana pod przestrzeń komercyjną, a pierwsze piętro pod kasy biletowe, poczekalnię, toalety i niewielki kącik zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów. Południową część budynku zajmie blisko 100-metrowy lokal handlowy, powyżej którego znajdzie się lokal gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.
Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Powstanie wiata rowerowa na 30 jednośladów oraz stacja do ładowania aut elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek.
Łączny koszt budowy nowego dworca w Słupsku to 55,5 mln zł brutto. Generalnym wykonawcą inwestycji została firma Budimex, natomiast za projekt architektoniczny odpowiada biuro Studium Sp. z o.o. Inwestorem są Polskiej Koleje Państwowe S.A.
W poniedziałek, 25 marca uruchomiony został dworzec tymczasowy, który znajduje się nie jak pierwotnie zakładano w kontenerach, a w sąsiadującym z obecnym dworcem biurowcu. W parterze budynku powstała poczekalnia, kasy biletowe i toalety. Do tymczasowego dworca można się dostać od strony ulicy Konopnickiej - tą samą drogą dojdziemy na perony.
Następnym krokiem jest zamknięcia obecnego dworca, jego ogrodzenie i rozpoczęcie prac rozbiórkowych, po zakończeniu których rozpocznie się budowa nowego dworca w Słupsku. Obiekt ma przypominać nową bramę do miasta, któremu dynamiki geometrycznej nadadzą skośne podziały na elewacji. Fasada budynku wykończona zostanie ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Na elewacji nowego dworca rozmieszczone zostaną pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły.
W północnej części obiektu zaprojektowana została przestrzeń obsługi podróżnych, do której dostać się będzie można bezpośrednio z otwartego pasażu prowadzącego na perony. Hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone ze sobą schodami i windą. Zajmie on znaczną część jego parteru oraz piętra. Pierwsza kondygnacja dworca zostanie zagospodarowana pod przestrzeń komercyjną, a pierwsze piętro pod kasy biletowe, poczekalnię, toalety i niewielki kącik zabaw dla dzieci. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów. Południową część budynku zajmie blisko 100-metrowy lokal handlowy, powyżej którego znajdzie się lokal gastronomiczny. Trzecią kondygnację dworca zajmie Straż Ochrony Kolei.
Przed fasadą nowego dworca powstanie prawdziwy plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Będzie on skomponowany kaskadowo z nachyleniem w kierunku pasażu prowadzącego do budynku dworca i dalej na perony. Powstanie wiata rowerowa na 30 jednośladów oraz stacja do ładowania aut elektrycznych. Pomiędzy peronami a placem i dworcem, wzdłuż nowego fragmentu drogi, znajdą się zatoczki dla autobusów miejskich, niewielka strefa kiss&ride oraz postój taksówek.
Łączny koszt budowy nowego dworca w Słupsku to 55,5 mln zł brutto. Generalnym wykonawcą inwestycji została firma Budimex, natomiast za projekt architektoniczny odpowiada biuro Studium Sp. z o.o. Inwestorem są Polskiej Koleje Państwowe S.A.
Inne wiadomości o Budimex, Studium, PKP Oddział Dworce Kolejowe
- Neogotycki dworzec z początku XX wieku odzyskał historyczny blask 2025-04-11 16:14:08
- Dworzec kolejowy Toruń Wschodni idzie do remontu. Jakie zmiany czekają podróżnych? 2022-10-21 13:19:42
- Takiej inwestycji kolejowej na Śląsku nie było już dawno. Trwa realizacja projektu o wartości 1,4 mld zł 2022-10-21 13:10:06
- Zaawansowana inżynieria na finiszu jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Publikujemy nowy film z placu budowy 2025-05-15 09:57:42
-
Komentarze
Brak wpisów.