Zaawansowana inżynieria na finiszu jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Publikujemy nowy film z placu budowy


2025.05.15
Autor: Bartosz Motorek
Modernizacja Stacji Warszawa Zachodnia zbliża się do końca, a jej skala i poziom złożoności czynią ją jednym z najbardziej wymagających projektów inżynieryjnych w Polsce. W realizacji kluczowych etapów zastosowano najnowocześniejsze technologie geotechniczne, w tym m.in. ściany szczelinowe o grubości do 1 metra i głębokości sięgającej 27 metrów.

Stacja Warszawa Zachodnia niemal gotowa – zobacz najnowszy film z budowy


Inwestycja na Stacji Warszawa Zachodnia zbliża się ku końcowi. Złożony projekt, który od początku wymagał ścisłej koordynacji wielu branż, wchodzi w finalną fazę realizacji. Na dowód tego prezentujemy najnowszy film przedstawiający obecny stan budowy – imponujące ujęcia pokazują skalę przedsięwzięcia oraz efekt prac z perspektywy, której nie widać na co dzień. Na filmie Wiktoria Rzońca (Asystentka Projektanta) i Mateusz Lech (Inżynier Budowy) opowiadają także o technologicznych wyzwaniach i rozwiązaniach, które zastosowane zostały, by zapewnić trwałość i funkcjonalność tej imponującej konstrukcji

Soletanche Polska sp. z o.o., pracując na zlecenie Budimex S.A., była odpowiedzialna za zaprojektowanie i wykonanie fundamentów oraz podziemnej obudowy całego obiektu. Zakres działań obejmował nie tylko perony, halę dworcowo-usługową, przejścia podziemne i kładkę pieszą, ale również tunel tramwajowy na poziomie -2 – pierwszy tego typu obiekt w Warszawie.

Kluczowe technologie zastosowane w projekcie


Aby zapewnić wieloletnią stabilność konstrukcji, wykorzystano zaawansowane rozwiązania geotechniczne. Po pierwsze – ściany szczelinowe, które dosłownie trzymają wszystko w ryzach. Mają one grubość od 60 cm do nawet 100 cm, a ich głębokość sięga prawie 27,00 metrów. W celu zapewnienia stabilności ścian w trakcie wykonywania wykopu użyto dwóch rozwiązań:

- kotew gruntowych, które schowane są głęboko w gruncie
- stalowe rozpory tymczasowe. // rozpory były tylko w wykopie odkrywkowym, w wykopach podstropowych nie wykonywano rozpór, ogólnie raczej się nie wykonuje, bo strop działa jak rozpora. Np. w tunelu tramwajowym zamontowano takie rozparcie nawet na trzech poziomach, a najdłuższe z nich miały aż 32 metry!

Kolejna kluczowa technologia to barety – tzw. fundamenty pośrednie, na których opiera się wnętrze konstrukcji. Najwięcej baret powstało właśnie w tunelu tramwajowym na poziomie -2, bo aż 128 szt. Ich grubość wynosi od 120cm do nawet 150cm. Barety w fazie tymczasowej przenoszą siły ze stropów rozporowych, a w fazie docelowej dodatkowo z płyty fundamentowej, na niżej położone warstwy podłoża. Barety zastosowano również jako fundamenty pośrednie pod słupy stalowe podtrzymujące całe zadaszenie dworca. Mechanicznie działają na podobnej zasadzie co pale.

Stacja Warszawa Zachodnia znajduje się na terenie o wysokim poziomie wód gruntowych, co oczywiście nie sprzyja budowaniu. Firma Soletanche Polska znalazła no to rozwiązanie – wykonaliśmy przesłony przeciwfiltracyjne w technologii jet-grouting, każdą o grubości ponad metra, na dwóch różnych głębokościach. To one zabezpieczają cały obiekt przed napływem wody i będą umożliwiały bezpieczne użytkowanie tunelu oraz peronów.

Dzięki tym technologiom możliwe było bezpieczne i precyzyjne wykonanie prac w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych, z zachowaniem najwyższych standardów inżynierii.

Końcówka prac i nowy etap budowy


Wykonane zostały fundamenty pod nową kładkę dla pieszych, która przebiegając nad wszystkimi peronami połączyła Wolę z Ochotą. Jej filary są posadowione na palach wierconych w technologii CFA. To jedna z najczęściej stosowanych technologii fundamentowania pośredniego dla obiektów mostowych, szczególnie w ścisłej zabudowie miejskiej.

Stacja Warszawa Zachodnia potrzebuje już tylko ostatnich szlifów. Na otwarcie hali dworcowo-usługowej nie trzeba będzie długo czekać, natomiast poziom -2, czyli tunel tramwajowy wraz z przystankami, zostanie oddany do użytku dopiero po ukończeniu trasy tramwajowej do Wilanowa. Docelowo tramwaje z Wilanowa dojadą do Warszawy Zachodniej i pojadą dalej na Wolę.

Soletanche Polska kontynuuje prace nad kolejnym etapem budowy pierwszego podziemnego tunelu tramwajowego w Warszawie. Po drugiej stronie Alei Jerozolimskich powstaje nowy odcinek tunelu, który zostanie połączony z tym znajdującym się pod dworcem.

Inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia to jeden z najważniejszych i najbardziej kompleksowych projektów infrastrukturalnych realizowanych obecnie w stolicy. Obejmuje ona gruntowną przebudowę stacji kolejowej, która każdego dnia obsługuje dziesiątki tysięcy pasażerów. Nowoczesna hala dworcowo-usługowa, przebudowane perony, nowa kładka dla pieszych łącząca Wolę z Ochotą oraz tunel tramwajowy na poziomie -2 to tylko część tej wieloetapowej modernizacji. Projekt zakłada nie tylko poprawę komfortu podróżnych, ale też usprawnienie komunikacji miejskiej oraz stworzenie nowoczesnej przestrzeni publicznej, która na lata stanie się nowym centrum przesiadkowym zachodniej części Warszawy.

Wszystkie zdjęcia z budowy Warszawa Zachodnia dostępne są TUTAJ.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.