Warszawa
Wiadomości
Nowy projekt Karowej: lepsze połączenie Krakowskiego Przedmieścia z Wisłą coraz bliżej
Warszawa wybrała koncepcję, która na nowo połączy Trakt Królewski z Wisłą. Ulica Karowa oraz Wiadukt Markiewicza przejdą kompleksową metamorfozę - zwycięski projekt zakłada stworzenie łagodnych, szerokich schodów z windą, nową zielenią i przestrzeniami odpoczynku, które mają ułatwić pokonanie skarpy.
Miasto stołeczne Warszawa zakończyło konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulicy Karowej wraz z zabytkowym Wiaduktem im. Stanisława Markiewicza. Wyłoniona propozycja ma poprawić dostępność i komfort przemieszczania się między górnym tarasem skarpy a Powiślem, gdzie obecnie piesi i rowerzyści napotykają liczne bariery.
wiz. RS Architektura Krajobrazu
Zgłoszenia oceniano w dwóch etapach. Najpierw jury przeanalizowało 14 prac studialnych, następnie do finału trafiło pięć najlepszych koncepcji. Przyznano trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.
Pierwsze miejsce zdobyła pracownia RS Architektura Krajobrazu z Konstancina-Jeziornej, której projekt uzyskano najwyższe noty i nagrodę w wysokości 100 tys. zł. Drugą nagrodę (80 tys. zł) otrzymał zespół Małgorzaty Zmysłowskiej z Berlina oraz Franciszka Ryczera. Na trzecim miejscu uplasowało się warszawskie EMA Studio (50 tys. zł). Dwa równorzędne wyróżnienia, warte po 25 tys. zł, powędrowały do zespołów Piotra Płaskowickiego oraz Zygmunta Borawskiego, Jana Przedpełskiego i Landscape Practice Marty Tomasiak.
wiz. RS Architektura Krajobrazu
Najlepiej oceniona praca opiera się na idei przywrócenia wyraźnego połączenia widokowego i komunikacyjnego pomiędzy Krakowskim Przedmieściem a Wisłą. Kluczowym elementem projektu są szerokie schody o łagodnym nachyleniu, prowadzące przez różne poziomy skarpy, oraz winda zapewniająca pełną dostępność dla osób o ograniczonej mobilności. Urządzenie obsługiwać będzie również poziom pośredni, umożliwiając wygodny dostęp w stronę Parku Kazimierzowskiego.
wiz. RS Architektura Krajobrazu
Kompozycję schodów wzbogaci ciek wodny poprowadzony wzdłuż ich osi. W jego dolnej części zaplanowano niewielkie zbiorniki inspirowane dawnymi starorzeczami i naturalnymi zagłębieniami terenu. Przestrzeń zostanie uzupełniona o liczne miejsca odpoczynku - ławki nawiązujące formą do naturalnych głazów oraz punkty widokowe rozmieszczone na kluczowych wysokościach, w tym w strefie zwieńczenia schodów i na środkowym tarasie z widokiem na wiadukt.
Projekt zakłada zachowanie niemal całego istniejącego drzewostanu, który jest ważnym elementem kompozycji skarpy. Przewidziano również nasadzenie około 200 nowych drzew, aby wzmocnić naturalny charakter tej części miasta. W zakresie dziedzictwa kulturowego koncepcja w pełni respektuje wytyczne konserwatorskie, w szczególności dotyczące ekspozycji nasypu wiaduktu Markiewicza, który pozostanie w dotychczasowej formie.
Na odcinkach prowadzących do wiaduktu zaproponowano jedynie korekty szerokości chodników, które mają mieć minimum 2,5 m, oraz dostosowanie jezdni do układu z pasami rowerowymi.
Zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji dotyczących przygotowania dokumentacji projektowej. Sąd konkursowy przedstawił również szczegółowe zalecenia, wskazując m.in. na konieczność uwzględnienia sąsiedztwa Biura Bezpieczeństwa Narodowego czy dopracowania nawierzchni w obrębie infrastruktury rowerowej.
Miasto stołeczne Warszawa zakończyło konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulicy Karowej wraz z zabytkowym Wiaduktem im. Stanisława Markiewicza. Wyłoniona propozycja ma poprawić dostępność i komfort przemieszczania się między górnym tarasem skarpy a Powiślem, gdzie obecnie piesi i rowerzyści napotykają liczne bariery.
wiz. RS Architektura Krajobrazu
Zgłoszenia oceniano w dwóch etapach. Najpierw jury przeanalizowało 14 prac studialnych, następnie do finału trafiło pięć najlepszych koncepcji. Przyznano trzy nagrody oraz dwa wyróżnienia.
Pierwsze miejsce zdobyła pracownia RS Architektura Krajobrazu z Konstancina-Jeziornej, której projekt uzyskano najwyższe noty i nagrodę w wysokości 100 tys. zł. Drugą nagrodę (80 tys. zł) otrzymał zespół Małgorzaty Zmysłowskiej z Berlina oraz Franciszka Ryczera. Na trzecim miejscu uplasowało się warszawskie EMA Studio (50 tys. zł). Dwa równorzędne wyróżnienia, warte po 25 tys. zł, powędrowały do zespołów Piotra Płaskowickiego oraz Zygmunta Borawskiego, Jana Przedpełskiego i Landscape Practice Marty Tomasiak.
wiz. RS Architektura Krajobrazu
Najlepiej oceniona praca opiera się na idei przywrócenia wyraźnego połączenia widokowego i komunikacyjnego pomiędzy Krakowskim Przedmieściem a Wisłą. Kluczowym elementem projektu są szerokie schody o łagodnym nachyleniu, prowadzące przez różne poziomy skarpy, oraz winda zapewniająca pełną dostępność dla osób o ograniczonej mobilności. Urządzenie obsługiwać będzie również poziom pośredni, umożliwiając wygodny dostęp w stronę Parku Kazimierzowskiego.
wiz. RS Architektura Krajobrazu
Kompozycję schodów wzbogaci ciek wodny poprowadzony wzdłuż ich osi. W jego dolnej części zaplanowano niewielkie zbiorniki inspirowane dawnymi starorzeczami i naturalnymi zagłębieniami terenu. Przestrzeń zostanie uzupełniona o liczne miejsca odpoczynku - ławki nawiązujące formą do naturalnych głazów oraz punkty widokowe rozmieszczone na kluczowych wysokościach, w tym w strefie zwieńczenia schodów i na środkowym tarasie z widokiem na wiadukt.
Projekt zakłada zachowanie niemal całego istniejącego drzewostanu, który jest ważnym elementem kompozycji skarpy. Przewidziano również nasadzenie około 200 nowych drzew, aby wzmocnić naturalny charakter tej części miasta. W zakresie dziedzictwa kulturowego koncepcja w pełni respektuje wytyczne konserwatorskie, w szczególności dotyczące ekspozycji nasypu wiaduktu Markiewicza, który pozostanie w dotychczasowej formie.
Na odcinkach prowadzących do wiaduktu zaproponowano jedynie korekty szerokości chodników, które mają mieć minimum 2,5 m, oraz dostosowanie jezdni do układu z pasami rowerowymi.
Zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji dotyczących przygotowania dokumentacji projektowej. Sąd konkursowy przedstawił również szczegółowe zalecenia, wskazując m.in. na konieczność uwzględnienia sąsiedztwa Biura Bezpieczeństwa Narodowego czy dopracowania nawierzchni w obrębie infrastruktury rowerowej.
Inne wiadomości o RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa
- Złota, Marszałkowska, Sienkiewicza - trwają prace przy przebudowie śródmieścia 2025-11-04 06:48:54
- Rewolucja na Chmielnej. Gotowy pierwszy odcinek - Skwer przy Pasażu Wiecha 2024-08-05 17:53:38
- Zieleń w miejsce betonu. Kolejny plac w Warszawie przejdzie metamorfozę 2024-07-03 10:01:09
- Metamorfoza Chmielnej nabiera tempa. Warszawa z nowym deptakiem w centrum 2024-03-12 08:47:00
-
Komentarze
Brak wpisów.