Baranów
Wiadomości
Gotowy projekt terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego. Można składać wniosek o pozwolenie na budowę
Centralny Port Komunikacyjny zakończył kluczowy etap przygotowań do realizacji inwestycji - odebrał od zespołu projektowego komplet dokumentacji budowlanej dla terminala pasażerskiego oraz dworca kolejowego. To krok otwierający drogę do złożenia formalnych wniosków o pozwolenie na budowę do Wojewody Mazowieckiego. Oddanie do użytku pierwszego etapu lotniska planowane jest przed końcem 2032 roku.
Dokumentację przygotowało konsorcjum wyłonione w przetargu, na czele z Foster + Partners i Buro Happold, wspierane przez ponad 30 firm z różnych sektorów, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. Łącznie przy pracach projektowych zaangażowanych było przeszło 400 specjalistów. Projekt uzyskał pozytywną opinię m.in. od Państwowej Straży Pożarnej.
Nowy terminal Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie miał powierzchnię wynoszącą około 450 000 metrów kwadratowych, co znacząco przewyższa dotychczasowy warszawski port lotniczy. Funkcjonalność budynku została rozplanowana na trzech kondygnacjach - górnej dla odprawy i kontroli, środkowej dla ruchu transferowego i paszportowego, oraz dolnej z halą przylotów i wyjściami dla pasażerów korzystających z komunikacji naziemnej.
W fazie początkowej port ma umożliwiać obsługę do 11 000 podróżnych na godzinę. Powstanie blisko 140 stanowisk odpraw, z opcją zwiększenia tej liczby do 170 dzięki rezerwie przestrzennej. Projekt zakłada możliwość dalszej rozbudowy - docelowa przepustowość ma wynieść 34–44 mln pasażerów rocznie, z czego nawet 40% mogą stanowić przesiadający się podróżni.
W pierwszej kolejności wybudowany zostanie północny pirs oraz pirsy centralne, dostosowane do obsługi lotów zarówno w ramach, jak i poza strefą Schengen. Dokumentacja dla pirsu południowego również została opracowana, a jego budowa zostanie uzależniona od potrzeb wynikających z prognoz ruchu pasażerskiego. Kolejne etapy przewidują realizację pirsów północno-wschodniego i południowo-wschodniego.
Lotnisko będzie wyposażone w 49-67 stanowisk z rękawami pasażerskimi, zależnie od typów samolotów. Elastyczne stanowiska MARS umożliwią obsługę różnych modeli floty - od wąskokadłubowych po szerokokadłubowe. Dla porównania, obecna infrastruktura Lotniska Chopina umożliwia jednoczesne dokowanie maksymalnie ośmiu dużych samolotów.
Integralnym elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego stanie się podziemny dworzec kolejowy, który - wraz z węzłem autobusowym - zapewni dogodny dostęp do portu dla pasażerów korzystających z transportu publicznego. Zmiany wprowadzone na etapie projektowania zwiększyły funkcjonalność dworca autobusowego - jego poczekalnia będzie bezpośrednio połączona z częścią kolejową, a infrastruktura modułowa pozwoli na dalszą rozbudowę.
Dokumentację przygotowało konsorcjum wyłonione w przetargu, na czele z Foster + Partners i Buro Happold, wspierane przez ponad 30 firm z różnych sektorów, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. Łącznie przy pracach projektowych zaangażowanych było przeszło 400 specjalistów. Projekt uzyskał pozytywną opinię m.in. od Państwowej Straży Pożarnej.
Nowy terminal Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie miał powierzchnię wynoszącą około 450 000 metrów kwadratowych, co znacząco przewyższa dotychczasowy warszawski port lotniczy. Funkcjonalność budynku została rozplanowana na trzech kondygnacjach - górnej dla odprawy i kontroli, środkowej dla ruchu transferowego i paszportowego, oraz dolnej z halą przylotów i wyjściami dla pasażerów korzystających z komunikacji naziemnej.
W fazie początkowej port ma umożliwiać obsługę do 11 000 podróżnych na godzinę. Powstanie blisko 140 stanowisk odpraw, z opcją zwiększenia tej liczby do 170 dzięki rezerwie przestrzennej. Projekt zakłada możliwość dalszej rozbudowy - docelowa przepustowość ma wynieść 34–44 mln pasażerów rocznie, z czego nawet 40% mogą stanowić przesiadający się podróżni.
W pierwszej kolejności wybudowany zostanie północny pirs oraz pirsy centralne, dostosowane do obsługi lotów zarówno w ramach, jak i poza strefą Schengen. Dokumentacja dla pirsu południowego również została opracowana, a jego budowa zostanie uzależniona od potrzeb wynikających z prognoz ruchu pasażerskiego. Kolejne etapy przewidują realizację pirsów północno-wschodniego i południowo-wschodniego.
Lotnisko będzie wyposażone w 49-67 stanowisk z rękawami pasażerskimi, zależnie od typów samolotów. Elastyczne stanowiska MARS umożliwią obsługę różnych modeli floty - od wąskokadłubowych po szerokokadłubowe. Dla porównania, obecna infrastruktura Lotniska Chopina umożliwia jednoczesne dokowanie maksymalnie ośmiu dużych samolotów.
Integralnym elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego stanie się podziemny dworzec kolejowy, który - wraz z węzłem autobusowym - zapewni dogodny dostęp do portu dla pasażerów korzystających z transportu publicznego. Zmiany wprowadzone na etapie projektowania zwiększyły funkcjonalność dworca autobusowego - jego poczekalnia będzie bezpośrednio połączona z częścią kolejową, a infrastruktura modułowa pozwoli na dalszą rozbudowę.
Inne wiadomości o Centralny Port Komunikacyjny
- Kolej Dużych Prędkości: Złożono wnioski o decyzję lokalizacyjną dla odcinka Warszawa-CPK 2025-08-07 11:20:56
- Ruszają przygotowania do budowy terminala. CPK szykuje przetargi za 30 mld zł 2025-08-05 12:32:37
- Centralny Port Komunikacyjny: Przetarg na budowę terminala pasażerskiego z decyzją KIO 2025-07-21 13:25:41
- Ponad 2000 hektarów już w rękach CPK - ponad połowa terenów już pozyskana 2025-07-18 08:55:57
-
Komentarze
Brak wpisów.