
Wrocław
Wiadomości
Nowe życie XIX-wiecznego dworca we Wrocławiu. Historyczny budynek odzyska dawny blask
Wykonany został kolejny krok w kierunku długo wyczekiwanego remontu jednego z najbardziej charakterystycznych budynków na wrocławskim Nadodrzu. Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał pozwolenie na kompleksowe prace konserwatorskie i modernizacyjne Dworca Nadodrze, który już niebawem stanie się nie tylko sprawnym węzłem komunikacyjnym, ale i architektoniczną wizytówką północnego Wrocławia.
Decyzją nr 1071/2025 z dnia 7 kwietnia 2025 r., Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków udzielił formalnego pozwolenia na remont i przebudowę zabytkowego budynku Dworca Nadodrze przy pl. Staszica 50. Inwestycja obejmie szeroki zakres działań konserwatorskich, które przywrócą obiektowi jego historyczny charakter i jednocześnie dostosują go do potrzeb współczesnych użytkowników.
Prace konserwatorskie obejmą m.in.: gruntowne oczyszczenie i renowację elewacji, restaurację oryginalnych okien i drzwi, konserwację historycznych elementów wystroju wnętrz czy odtworzenie kultowego neonu „DWORZEC NADODRZE”, który ponownie zabłyśnie nad centralną częścią dachu.
Dworzec został wybudowany pod koniec XIX wieku, jako część dynamicznie rozwijającej się sieci kolejowej Królestwa Prus. Był to czas, kiedy Wrocław (ówczesny Breslau) stawał się jednym z najważniejszych węzłów transportowych Europy Środkowej. Nadodrze, usytuowane nieco na uboczu w stosunku do centrum, miało stać się nowoczesną dzielnicą mieszkalną i przemysłową. Dworzec pełnił tu funkcję pomocniczą wobec Głównego, ale jego lokalne znaczenie rosło z dekady na dekadę.
Po II wojnie światowej, w wyniku przesiedleń i zmian granic, Nadodrze stało się miejscem o bardzo zróżnicowanej strukturze społecznej. Przez lata popadało w zapomnienie, a sam dworzec, choć nadal funkcjonował, nie doczekał się większych inwestycji. Dopiero od początku XXI wieku obserwujemy stopniowy proces rewitalizacji dzielnicy, w którym odnowa dworca może stać się kluczowym elementem.
Choć postępowanie administracyjne dotyczyło wyłącznie samego dworca, konserwator podkreśla wagę jego otoczenia – kompozycji przestrzennej, która stanowi integralną część wartości kulturowych całego założenia. Pałacowa brama, historyczne szpalery drzew oraz osie widokowe są nieodłącznymi elementami kompozycji urbanistycznej i nie mogą być naruszone przez nową zabudowę. Jak zaznacza DWKZ, jakakolwiek nowa kubatura w sąsiedztwie mogłaby zaburzyć relacje przestrzenne i zniweczyć pierwotny zamysł projektowy.
Projekt rewitalizacji jest efektem intensywnych konsultacji między konserwatorem a inwestorem. Ich wynikiem jest kompromis, który uwzględnia ochronę dziedzictwa i jednocześnie pozwala na nowoczesne adaptacje. Zrezygnowano m.in. z planowanej aranżacji przestrzeni typu open space, która kolidowałaby z oryginalnym układem funkcjonalnym budynku. W zamian dopuszczono modyfikacje, takie jak adaptacja poddasza, instalacja okien połaciowych oraz montaż paneli fotowoltaicznych – wszystko z poszanowaniem zabytkowej substancji.
Decyzją nr 1071/2025 z dnia 7 kwietnia 2025 r., Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków udzielił formalnego pozwolenia na remont i przebudowę zabytkowego budynku Dworca Nadodrze przy pl. Staszica 50. Inwestycja obejmie szeroki zakres działań konserwatorskich, które przywrócą obiektowi jego historyczny charakter i jednocześnie dostosują go do potrzeb współczesnych użytkowników.
Prace konserwatorskie obejmą m.in.: gruntowne oczyszczenie i renowację elewacji, restaurację oryginalnych okien i drzwi, konserwację historycznych elementów wystroju wnętrz czy odtworzenie kultowego neonu „DWORZEC NADODRZE”, który ponownie zabłyśnie nad centralną częścią dachu.
Dworzec został wybudowany pod koniec XIX wieku, jako część dynamicznie rozwijającej się sieci kolejowej Królestwa Prus. Był to czas, kiedy Wrocław (ówczesny Breslau) stawał się jednym z najważniejszych węzłów transportowych Europy Środkowej. Nadodrze, usytuowane nieco na uboczu w stosunku do centrum, miało stać się nowoczesną dzielnicą mieszkalną i przemysłową. Dworzec pełnił tu funkcję pomocniczą wobec Głównego, ale jego lokalne znaczenie rosło z dekady na dekadę.
Po II wojnie światowej, w wyniku przesiedleń i zmian granic, Nadodrze stało się miejscem o bardzo zróżnicowanej strukturze społecznej. Przez lata popadało w zapomnienie, a sam dworzec, choć nadal funkcjonował, nie doczekał się większych inwestycji. Dopiero od początku XXI wieku obserwujemy stopniowy proces rewitalizacji dzielnicy, w którym odnowa dworca może stać się kluczowym elementem.
Nie tylko budynek, ale i przestrzeń wokół
Choć postępowanie administracyjne dotyczyło wyłącznie samego dworca, konserwator podkreśla wagę jego otoczenia – kompozycji przestrzennej, która stanowi integralną część wartości kulturowych całego założenia. Pałacowa brama, historyczne szpalery drzew oraz osie widokowe są nieodłącznymi elementami kompozycji urbanistycznej i nie mogą być naruszone przez nową zabudowę. Jak zaznacza DWKZ, jakakolwiek nowa kubatura w sąsiedztwie mogłaby zaburzyć relacje przestrzenne i zniweczyć pierwotny zamysł projektowy.
Kompromis między historią a współczesnością
Projekt rewitalizacji jest efektem intensywnych konsultacji między konserwatorem a inwestorem. Ich wynikiem jest kompromis, który uwzględnia ochronę dziedzictwa i jednocześnie pozwala na nowoczesne adaptacje. Zrezygnowano m.in. z planowanej aranżacji przestrzeni typu open space, która kolidowałaby z oryginalnym układem funkcjonalnym budynku. W zamian dopuszczono modyfikacje, takie jak adaptacja poddasza, instalacja okien połaciowych oraz montaż paneli fotowoltaicznych – wszystko z poszanowaniem zabytkowej substancji.
Komentarze
Brak wpisów.