Otwarcie po przebudowie XIX-wiecznego dworca w Węglińcu. Powstała m.in. kameralna sala kinowa


2022.08.29
Autor: Piotr Maślak
Otwarty został po przebudowie dworzec kolejowy w Węglińcu - inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych. Prace budowlane trwały nieco ponad półtora roku, a ich koszt wyniósł ponad 41 mln zł.

Przebudowa dworca w Węglińcu to jeden z najbardziej złożonych projektów w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Prace budowlane objęły budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do dworców. Dzięki inwestycji dworzec z 1865 roku odzyskał swój historyczny blask.

Nowy dworzec w Węglińcu może pochwalić się ceglaną, bogato zdobioną detalem elewacją, przestronną poczekalnią, kameralną salą kinową, a także przestrzenią wystawienniczą. Oficjalne otwarcie dworca dla podróżnych odbyło się w poniedziałek, 29 sierpnia.
Przebudowany dworzec w Węglińcu, fot. PKP S.A.

W ramach przebudowy kompleksową rewitalizację przeszła bogato zdobiona detalem ceglana elewacja, na której widoczne są wzory kwietne, kolumny w stylu korynckim, a także postacie zwierząt, w tym m.in. orłów. W partiach szczytowych elewacji odtworzono zegary. Uwagę zwracają również grafitowe, żeliwne kolumny, ze zdobionymi kapitelami, na których oparto przylegającą do dworca wiatę ze świetlikami. Dopełnieniem jest nocna iluminacja obiektu.
Przebudowany dworzec w Węglińcu, fot. PKP S.A.

Duże zmiany widoczne są także wewnątrz dworca, gdzie na parterze w zachodniej części budynku, gdzie dawniej mieściła się poczekalnia 3. i 4. klasy, znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych. Znajduje się tutaj poczekalnia wyposażona w w ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowością jest specjalna strefa dziecka, znajdująca się za szklaną witryną. Przestrzeń obsługi podróżnych to także lokale na wynajem. W miejscu dawnej poczekalni 1. i 2. klasy powstała kameralna sala kinowa wraz z powierzchnią wystawienniczą. Mieści się tam również posterunek Straży Ochrony Kolei.

Poza budynkiem tzw. Nowego Dworca przebudowę przeszedł, wybudowany w 1846 roku, Stary Dworzec, we wnętrzach którego mieszczą się obecnie biura dla spółek kolejowych. W ramach inwestycji przebudowany także niewielki historyczny budynek dawnych kas towarowych, który stał się stanicą rowerową ze stojakami i punktem mycia rowerów.

Inwestycja objęła także korektę wejścia na kładkę nad torami biegnącą w kierunku miasta, na którą można dostać się windą.

Koszt realizacji przebudowy wyniósł ponad 41 mln zł brutto. Wykonawcą inwestycji była firma Berger Bau Polska Sp. z o.o. z Wrocławia, a projekt przebudowy kompleksu dworca opracowała TPF Sp. z o. o. z Warszawy.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.