
Szczecin
Wiadomości
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce domknie ring wokół Szczecina – ceny ofert sięgają 8,5 mld zł
Ring wokół Szczecina zbliża się do realizacji dzięki planowanemu odcinkowi S6 z najdłuższym tunelem drogowym w Polsce – aż 5 kilometrów pod Odrą. W przetargu na jego budowę wpłynęło pięć ofert, a ceny proponowane przez wykonawców kształtują się od 4,92 do 8,52 mld zł.
W postępowaniu przetargowym dotyczącym budowy odcinka drogi ekspresowej S6 pomiędzy Policami a Goleniowem wpłynęło pięć ofert, których wartość mieści się w przedziale od 4,92 do 8,52 miliarda złotych. Obecnie trwa proces weryfikacji propozycji, które oceniane są głównie pod kątem ceny (60%) oraz warunków gwarancyjnych dotyczących kluczowych elementów infrastruktury (40%).
To najtrudniejszy z trzech planowanych fragmentów Zachodniej Obwodnicy Szczecina – obejmuje bowiem budowę tunelu pod Odrą o długości 5 km. Każda z dwóch jezdni zostanie poprowadzona osobnym, drążonym maszyną TBM tunelem, którego średnica osiągnie niemal 15 metrów. Wnętrze obiektu zostanie wyposażone m.in. w przejścia ewakuacyjne, a najgłębszy punkt jezdni znajdzie się nawet 45 metrów pod powierzchnią ziemi.
Długość całego odcinka Police – Goleniów wyniesie 23,4 km. Poza tunelem powstaną również dwa nowe węzły drogowe, 22 obiekty mostowe (w tym nad ciekami wodnymi), górne przejścia dla zwierząt oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych. Przy realizacji uwzględniono też konieczność ochrony środowiska i zapewnienia migracji zwierząt.
wiz. GDDKiA
Zakończenie procedur przetargowych, w tym ewentualne rozstrzygnięcia odwołań, planowane jest na IV kwartał 2025 r., kiedy ma nastąpić podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Rozpoczęcie budowy będzie możliwe po zakończeniu trwających procedur odszkodowawczych związanych z pozyskaniem nieruchomości pod inwestycję.
wiz. GDDKiA
Ze względu na skomplikowany charakter zadania, zakończenie robót budowlanych na odcinku tunelowym planowane jest na 2033 rok. Wcześniej – już na przełomie 2028 i 2029 roku – mają zostać oddane do użytku dwa pozostałe odcinki ZOS: Kołbaskowo – Dołuje oraz Dołuje – Police.
Realizacja Zachodniej Obwodnicy Szczecina ma strategiczne znaczenie dla całego regionu. Połączenie to umożliwi znaczne skrócenie czasu przejazdu między Policami a Goleniowem – z 58 do zaledwie 23 kilometrów – a także odciąży centrum Szczecina, w tym od ruchu związanego z transportem przemysłowym.
Budowa zachodniego ringu Szczecina wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 r., jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych Polski północno-zachodniej.
W postępowaniu przetargowym dotyczącym budowy odcinka drogi ekspresowej S6 pomiędzy Policami a Goleniowem wpłynęło pięć ofert, których wartość mieści się w przedziale od 4,92 do 8,52 miliarda złotych. Obecnie trwa proces weryfikacji propozycji, które oceniane są głównie pod kątem ceny (60%) oraz warunków gwarancyjnych dotyczących kluczowych elementów infrastruktury (40%).
To najtrudniejszy z trzech planowanych fragmentów Zachodniej Obwodnicy Szczecina – obejmuje bowiem budowę tunelu pod Odrą o długości 5 km. Każda z dwóch jezdni zostanie poprowadzona osobnym, drążonym maszyną TBM tunelem, którego średnica osiągnie niemal 15 metrów. Wnętrze obiektu zostanie wyposażone m.in. w przejścia ewakuacyjne, a najgłębszy punkt jezdni znajdzie się nawet 45 metrów pod powierzchnią ziemi.
Długość całego odcinka Police – Goleniów wyniesie 23,4 km. Poza tunelem powstaną również dwa nowe węzły drogowe, 22 obiekty mostowe (w tym nad ciekami wodnymi), górne przejścia dla zwierząt oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych. Przy realizacji uwzględniono też konieczność ochrony środowiska i zapewnienia migracji zwierząt.
wiz. GDDKiA
Zakończenie procedur przetargowych, w tym ewentualne rozstrzygnięcia odwołań, planowane jest na IV kwartał 2025 r., kiedy ma nastąpić podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Rozpoczęcie budowy będzie możliwe po zakończeniu trwających procedur odszkodowawczych związanych z pozyskaniem nieruchomości pod inwestycję.
wiz. GDDKiA
Ze względu na skomplikowany charakter zadania, zakończenie robót budowlanych na odcinku tunelowym planowane jest na 2033 rok. Wcześniej – już na przełomie 2028 i 2029 roku – mają zostać oddane do użytku dwa pozostałe odcinki ZOS: Kołbaskowo – Dołuje oraz Dołuje – Police.
Realizacja Zachodniej Obwodnicy Szczecina ma strategiczne znaczenie dla całego regionu. Połączenie to umożliwi znaczne skrócenie czasu przejazdu między Policami a Goleniowem – z 58 do zaledwie 23 kilometrów – a także odciąży centrum Szczecina, w tym od ruchu związanego z transportem przemysłowym.
Budowa zachodniego ringu Szczecina wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 r., jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych Polski północno-zachodniej.
Komentarze
Brak wpisów.