Modernistyczny, blisko 100-letni dworzec kolejowy w Wielkopolsce gotowy po przebudowie


2025.05.02
Autor: Bartosz Motorek
Zakończyła się przebudowa blisko 100-letgniego dworca kolejowego w Zbąszyniu, z którego mogli już skorzystać pierwsi podróżni. W przeszłości zwykle był pierwszym obiektem, z którym stykał się pasażer wjeżdżający do Polski.

Dworzec kolejowy w Zbąszyniu został wybudowany w latach 1927-1929 w stylu modernistycznym, a autorem projektu architektonicznego był Adolf Piller, prof. Państwowej Szkoły Budowlanej w Poznaniu, pełniącego wcześniej m.in. funkcję architekta miejskiego we Lwowie.
Dworzec kolejowy w Zbąszyniu, fot. PKP S.A.

Budowa nowego, większego dworca w okresie międzywojennym była konieczna ze względu na zmiany granic po I wojnie światowej oraz odrodzenie państwa polskiego. W wyniku tych przemian Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską. Dworzec, jako pierwszy obiekt, z którym stykał się wjeżdżający do Polski pasażer, odgrywał istotną rolę w kształtowaniu prestiżu odrodzonego państwa.

W ramach przeprowadzonej inwestycji budynek przeszedł kompleksową przebudowę z dbałością o zabytkową architekturę. Renowację przeszła elewacja obiektu wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca, z kolei stolarka okienna i drzwiowa została poddana częściowej wymianie i renowacji. Pojawiła się nowa iluminacja bryły budynku.

Wszystkie pomieszczenia wewnątrz dworca również zostały przebudowane. Obecnie na parterze, w jego centralnej części mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli poczekalnia, pomieszczenia kas biletowych Kolei Wielkopolskich oraz toalety. W poczekalni znajdują się ponadto nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Wolną przestrzeń dworca w Zbąszyniu zajęły lokale komercyjne.
Dworzec kolejowy w Zbąszyniu, fot. PKP S.A.

Dodatkowo w holu budynku planowane jest umieszczenie automatów z gorącymi i zimnymi napojami oraz przekąskami, biletomatu i punktu ładowania telefonów. Oferta PKP S.A., składa się również z lokali biurowych do wynajęcia ulokowanych na pierwszym piętrze.

Łączny koszt przebudowy dworca wyniósł blisko 42,45 mln zł brutto. Wykonawcą była firma AGROBEX sp. z o.o. z Poznania, a za projekt odpowiada Pas Projekt sp. z .o.o. z Nadarzyna.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.