Katowice Airport z największym programem rozwoju w historii. Będzie to jedyne takie lotnisko regionalne w Polsce


2025.06.09
Autor: Monika Kumorek
Port Katowice prowadzi obecnie największy w swojej historii program rozwojowy, którego okres realizacji przewidziano do 2032 roku. Jego kluczowym elementem – a zarazem największą inwestycją – jest budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw opartego na bocznicy kolejowej.

Port Lotniczy Katowice realizuje obecnie największy w swojej historii program rozwoju infrastruktury, którego horyzont czasowy sięga 2032 roku. Inicjatywa ta obejmuje szereg kluczowych inwestycji, mających na celu przekształcenie lotniska w nowoczesny węzeł komunikacyjny i logistyczny o znaczeniu krajowym i europejskim. Sercem tego programu jest budowa multimodalnego węzła przeładunkowego towarów i paliw, który powstaje w oparciu o infrastrukturę kolejową.

Nowy terminal cargo i zaplecze paliwowe są budowane w południowo-wschodniej części lotniska, na terenie dawnej bazy paliwowej, która została zrekultywowana w 2019 roku. Kluczowym elementem inwestycji jest bocznica kolejowa, która połączy teren portu z linią kolejową nr 182 (Zawiercie–Tarnowskie Góry), aktualnie rewitalizowaną przez PKP PLK. Powstanie również specjalne torowisko przeładunkowe, składające się z trzech torów odstawczych o długości około 300 metrów każdy. Dzięki temu możliwy będzie przeładunek towarów i paliw bezpośrednio między pociągami, cysternami a infrastrukturą lotniskową, co znacząco zwiększy efektywność transportową i logistyczną portu.
Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego, fot. Katowice Airport
fot. Katowice Airport

Integralną częścią projektu jest budowa nowej stacji paliwowej, wyposażonej w trzy do czterech zbiorników o pojemności 1000 m³ każdy. Zbiorniki te będą mogły obsługiwać zarówno tradycyjne paliwa lotnicze, jak i nowoczesne paliwa alternatywne typu SAF (Sustainable Aviation Fuel). Paliwo dostarczane koleją będzie przeładowywane do autocystern, które z kolei będą rozwozić je do stanowisk tankowania samolotów znajdujących się w strefie operacyjnej lotniska.

Realizacja inwestycji ma charakter nie tylko cywilny, ale także wojskowy – węzeł zaprojektowano zgodnie z wymogami interoperacyjności NATO i UE, umożliwiając sprawne wsparcie mobilności wojskowej. To szczególnie istotne w kontekście geopolitycznym, ponieważ po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 roku, katowickie lotnisko pełniło kluczową rolę w dostarczaniu pomocy humanitarnej i materiałowej. Nowa infrastruktura pozwoli w przyszłości jeszcze skuteczniej wspierać działania z zakresu mobilności wojskowej w ramach Unii Europejskiej.
Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego, fot. Katowice Airport
fot. Katowice Airport

Wartość inwestycji szacowana jest na około 120 milionów złotych netto, z czego 10,09 miliona euro (czyli około 50 milionów złotych) stanowi dofinansowanie unijne. Umowa na realizację przedsięwzięcia została podpisana 24 lipca 2024 roku przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA – zarządcę lotniska – oraz konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex SA, które odpowiadają za wykonawstwo. Zakończenie budowy przewidziane jest na koniec czerwca 2026 roku.

Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego to nie tylko element unowocześnienia katowickiego portu, ale także strategiczna inwestycja o znaczeniu europejskim. Katowice staną się jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce dysponującym pełną infrastrukturą kolejową do przeładunku towarów i paliw bezpośrednio na terenie portu lotniczego.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.