200 mln zł na drogę krajową do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej


2025.07.04
Autor: Monika Kumorek
Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę kluczowego odcinka drogi krajowej prowadzącej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo. Inwestycja o wartości blisko 200 mln zł obejmuje 15-kilometrowy fragment trasy od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6.

Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę kolejnego, strategicznego odcinka drogi krajowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo (woj. pomorskie). Nowa trasa połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6, stanowiąc jeden z dwóch kluczowych fragmentów układu komunikacyjnego dla przyszłej infrastruktury energetycznej.

Odcinek o długości blisko 15 kilometrów zostanie zrealizowany przez konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość kontraktu wynosi około 200 mln zł. Zostanie on zrealizowany w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw przygotuje dokumentację projektową i uzyska niezbędne decyzje administracyjne, w tym zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie przystąpi do robót budowlanych. Zakończenie prac planowane jest w II kwartale 2029 roku.

Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej została podzielona na dwa odcinki: Lubiatowo – DW213 (ok. 11 km) – umowę z wykonawcą tego fragmentu podpisano w kwietniu 2025 r. oraz DW213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km) – obecnie podpisana umowa obejmuje ten zakres.

Dodatkowo, w ramach realizacji drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a węzłem Łęczyce, co zapewni pełną integrację nowej trasy z istniejącym układem drogowym.

Projektowana droga będzie miała przekrój 1x2 i zostanie zrealizowana w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa zostanie poprowadzona po nowym śladzie, a jej konstrukcja zostanie dostosowana do ruchu pojazdów ciężkich o nacisku 11,5 t na oś. Projekt uwzględnia również rozwiązania minimalizujące wpływ transportu na środowisko, w tym ograniczenie hałasu, drgań i emisji zanieczyszczeń.

Budowa nowej drogi krajowej ma znaczenie strategiczne zarówno w kontekście przyszłej elektrowni jądrowej, jak i dla lokalnej społeczności. Inwestycja pozwoli na:

- zwiększenie przepustowości układu drogowego w regionie,
- odciążenie lokalnych dróg gminnych i powiatowych,
- skrócenie czasu przejazdu między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami,
- poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych, szczególnie w sezonie turystycznym.

Droga została również ujęta w uchwale Rady Ministrów w ramach „Programu wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.