Gdynia
Wiadomości
Port Gdynia uruchamia obrotnicę dla gigantów. Nowy akwen gotowy na statki 400-metrowe
Port Gdynia zakończył jedną z najbardziej znaczących inwestycji w swojej współczesnej historii. Do użytku oddano Obrotnicę nr 2 o średnicy 480 metrów, która pozwala bezpiecznie manewrować jednostkom o długości sięgającej 400 metrów. Modernizacja akwenów i układu nawigacyjnego stawia port wśród najlepiej przygotowanych do obsługi największych statków zawijających na Morze Bałtyckie.
Oddana do eksploatacji Obrotnica nr 2, położona w rejonie Basenu IX, znacząco zwiększa potencjał operacyjny portu. Dzięki przebudowie Port Gdynia dysponuje pełnym akwenem nawigacyjnym o średnicy 480 metrów, umożliwiającym precyzyjny obrót największych statków kontenerowych i masowców obsługiwanych na Bałtyku.
Inwestycja jest zwieńczeniem wieloletniego programu modernizacji systemu nawigacyjnego i stanowi element kluczowy dla przyszłego rozwoju portu, który od lat dąży do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa wejść do portu.
Obrotnica powstała w ramach szerzej zakrojonych działań obejmujących m.in.: pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych do poziomu -15,9 metra, modernizację nabrzeży w kilku etapach czy rozległe roboty czerpalne przeprowadzone w latach 2022–2023.
Kluczowym momentem było przeniesienie Doku Pływającego do nowej Wnęki Dokowej w kwietniu 2025 roku. Dopiero po jego relokacji możliwe było wykonanie robót ziemnych w miejscu dawnego posadowienia doku, co otworzyło drogę do uzyskania pełnych parametrów obrotnicy.
Wraz z oddaniem nowej obrotnicy wdrożono system RTK (Real-Time Kinematic), który pozwala na centymetrową dokładność pozycjonowania jednostek. Umożliwia to kapitanom i pilotom portowym prowadzenie statków z wyjątkową precyzją, szczególnie ważną przy ograniczonej przestrzeni manewrowej. Takie rozwiązania stają się standardem w portach obsługujących największe jednostki i znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa operacji morskich.
Modernizacja infrastruktury umożliwia przyjmowanie statków oceanicznych kolejnych generacji, co wzmacnia pozycję polskiego portu w rywalizacji o międzynarodowe ładunki. Inwestycja została współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Oddana do eksploatacji Obrotnica nr 2, położona w rejonie Basenu IX, znacząco zwiększa potencjał operacyjny portu. Dzięki przebudowie Port Gdynia dysponuje pełnym akwenem nawigacyjnym o średnicy 480 metrów, umożliwiającym precyzyjny obrót największych statków kontenerowych i masowców obsługiwanych na Bałtyku.
Inwestycja jest zwieńczeniem wieloletniego programu modernizacji systemu nawigacyjnego i stanowi element kluczowy dla przyszłego rozwoju portu, który od lat dąży do poprawy przepustowości i bezpieczeństwa wejść do portu.
Obrotnica powstała w ramach szerzej zakrojonych działań obejmujących m.in.: pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych do poziomu -15,9 metra, modernizację nabrzeży w kilku etapach czy rozległe roboty czerpalne przeprowadzone w latach 2022–2023.
Kluczowym momentem było przeniesienie Doku Pływającego do nowej Wnęki Dokowej w kwietniu 2025 roku. Dopiero po jego relokacji możliwe było wykonanie robót ziemnych w miejscu dawnego posadowienia doku, co otworzyło drogę do uzyskania pełnych parametrów obrotnicy.
Wraz z oddaniem nowej obrotnicy wdrożono system RTK (Real-Time Kinematic), który pozwala na centymetrową dokładność pozycjonowania jednostek. Umożliwia to kapitanom i pilotom portowym prowadzenie statków z wyjątkową precyzją, szczególnie ważną przy ograniczonej przestrzeni manewrowej. Takie rozwiązania stają się standardem w portach obsługujących największe jednostki i znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa operacji morskich.
Modernizacja infrastruktury umożliwia przyjmowanie statków oceanicznych kolejnych generacji, co wzmacnia pozycję polskiego portu w rywalizacji o międzynarodowe ładunki. Inwestycja została współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Komentarze
Brak wpisów.