Gdynia
Wiadomości
Historyczna rozbudowa w Porcie Gdynia. Terminal paliwowy zwiększy przepustowość dwukrotnie
Port Gdynia rozpoczyna jedną z najważniejszych modernizacji w historii polskich portów - rozbudowę stanowiska do przeładunku paliw płynnych, która umożliwi obsługę znacznie większych tankowców i podwoi roczną przepustowość terminala.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z Budimex SA na realizację projektu rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. To przedsięwzięcie, uznawane za jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w polskich portach, ma umożliwić obsługę tankowców blisko trzykrotnie większych niż te, które zawijają obecnie.
W ramach kontraktu wykonawca odpowiada za pełny proces inwestycyjny od przygotowania dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji administracyjnych, po realizację prac budowlanych i doprowadzenie stanowiska do użytkowania. Decyzja środowiskowa jest już zabezpieczona przez Port Gdynia.
Projekt obejmuje budowę nowego pomostu przeładunkowego, dodatkowych dalb cumowniczo-odbojowych, modernizację systemów przeciwpożarowych oraz wzniesienie budynku przepompowni. Ważnym elementem będzie także wykonanie prac czerpalnych, dzięki którym głębokość techniczna stanowiska osiągnie 17 metrów. Umożliwi to obsługę tankowców klasy LR2 o długości około 300 metrów i nośności do 170 tys. DWT.
Prace mają być prowadzone w taki sposób, aby nie zakłócać działania obecnej infrastruktury - stanowisko będzie funkcjonować normalnie przez cały okres przebudowy, co stanowi jeden z największych logistycznych i technicznych wymogów projektu.
Po zakończeniu modernizacji zdolności przeładunkowe terminala wzrosną z obecnych 3,2 mln ton do 6 mln ton rocznie.
Inwestycja Portu Gdynia jest powiązana z rozbudową Bazy Paliw w Dębogórzu, realizowaną przez spółkę PERN. Obie strony podpisały porozumienie, które zapewnia pełną koordynację działań. Połączona infrastruktura ma stworzyć wydajny i odporny na zakłócenia system dostaw paliw płynnych dla kraju.
Dębogórska baza - największa taka instalacja w Polsce - została niedawno powiększona o nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m³ oraz zmodernizowaną nalewnię kolejową. W efekcie znacząco zwiększyły się możliwości magazynowe i dystrybucyjne całego układu.
Wartość inwestycji to 174 mln zł brutto. Dokumentacja projektowa wraz z pozwoleniem na budowę ma być gotowa w ciągu 450 dni. Zakończenie robót zaplanowano na trzeci kwartał 2028 roku.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z Budimex SA na realizację projektu rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. To przedsięwzięcie, uznawane za jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w polskich portach, ma umożliwić obsługę tankowców blisko trzykrotnie większych niż te, które zawijają obecnie.
W ramach kontraktu wykonawca odpowiada za pełny proces inwestycyjny od przygotowania dokumentacji projektowej i uzyskania decyzji administracyjnych, po realizację prac budowlanych i doprowadzenie stanowiska do użytkowania. Decyzja środowiskowa jest już zabezpieczona przez Port Gdynia.
Projekt obejmuje budowę nowego pomostu przeładunkowego, dodatkowych dalb cumowniczo-odbojowych, modernizację systemów przeciwpożarowych oraz wzniesienie budynku przepompowni. Ważnym elementem będzie także wykonanie prac czerpalnych, dzięki którym głębokość techniczna stanowiska osiągnie 17 metrów. Umożliwi to obsługę tankowców klasy LR2 o długości około 300 metrów i nośności do 170 tys. DWT.
Prace mają być prowadzone w taki sposób, aby nie zakłócać działania obecnej infrastruktury - stanowisko będzie funkcjonować normalnie przez cały okres przebudowy, co stanowi jeden z największych logistycznych i technicznych wymogów projektu.
Po zakończeniu modernizacji zdolności przeładunkowe terminala wzrosną z obecnych 3,2 mln ton do 6 mln ton rocznie.
Inwestycja Portu Gdynia jest powiązana z rozbudową Bazy Paliw w Dębogórzu, realizowaną przez spółkę PERN. Obie strony podpisały porozumienie, które zapewnia pełną koordynację działań. Połączona infrastruktura ma stworzyć wydajny i odporny na zakłócenia system dostaw paliw płynnych dla kraju.
Dębogórska baza - największa taka instalacja w Polsce - została niedawno powiększona o nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m³ oraz zmodernizowaną nalewnię kolejową. W efekcie znacząco zwiększyły się możliwości magazynowe i dystrybucyjne całego układu.
Wartość inwestycji to 174 mln zł brutto. Dokumentacja projektowa wraz z pozwoleniem na budowę ma być gotowa w ciągu 450 dni. Zakończenie robót zaplanowano na trzeci kwartał 2028 roku.
Komentarze
Brak wpisów.