Gdańsk
Wiadomości
Nowe nabrzeże dla największych tankowców świata. Rusza ważna inwestycja na Bałtyku
W Porcie Gdańsk ruszyła rozbudowa Naftoportu – jednej z najważniejszych inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i całego regionu. W ramach projektu powstanie szóste stanowisko przeładunkowe, które zwiększy przepustowość terminalu do 49 mln ton rocznie i umożliwi obsługę największych tankowców świata.
Spółki Naftoport i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały z firmą DORACO umowę na budowę nowego stanowiska przeładunkowego, oznaczonego literą „W”. To strategiczny krok dla utrzymania stabilnych dostaw ropy i paliw do polskich rafinerii oraz wzmocnienia roli Polski jako kluczowego hubu energetycznego Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak podkreślają przedstawiciele rządu, inwestycja zwiększy elastyczność operacyjną terminalu i odporność systemu na zakłócenia geopolityczne. Wpisuje się również w europejskie cele związane z rozwojem infrastruktury krytycznej i niezależności energetycznej.
Naftoport odpowiada za ponad połowę przeładunków w Porcie Gdańsk i jest głównym punktem przyjmowania dostaw ropy drogą morską po wstrzymaniu importu surowca z Rosji. W 2024 roku obsłużył rekordową liczbę 489 tankowców i ponad 40 mln ton paliw, zbliżając się do granic swoich możliwości technicznych.
Nowe stanowisko „W” pozwoli na równoczesną obsługę czterech dużych zbiornikowców, skracając cykle przeładunkowe i zwiększając przepustowość o dodatkowe 9 mln ton rocznie.
Rozbudowa Naftoportu to element szerszej strategii rozwoju infrastruktury energetycznej w rejonie Zatoki Gdańskiej. W bezpośrednim sąsiedztwie powstaje terminal FSRU do odbioru gazu skroplonego, terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, a wkrótce - pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Wszystkie te projekty tworzą sieć kluczowych inwestycji, wzmacniających niezależność energetyczną kraju.
Projekt obejmuje budowę nowego nabrzeża, estakad rurowych, infrastruktury technicznej, dróg dojazdowych oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Koszt inwestycji szacowany jest na około 455 mln zł netto, z czego 239 mln zł finansuje Naftoport, a 216 mln zł - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Generalnym wykonawcą została Korporacja Budowlana DORACO.
Nowe stanowisko przeładunkowe będzie drugim w terminalu przystosowanym do obsługi największych tankowców typu VLCC o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 metrów.
Spółki Naftoport i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały z firmą DORACO umowę na budowę nowego stanowiska przeładunkowego, oznaczonego literą „W”. To strategiczny krok dla utrzymania stabilnych dostaw ropy i paliw do polskich rafinerii oraz wzmocnienia roli Polski jako kluczowego hubu energetycznego Europy Środkowo-Wschodniej.
Jak podkreślają przedstawiciele rządu, inwestycja zwiększy elastyczność operacyjną terminalu i odporność systemu na zakłócenia geopolityczne. Wpisuje się również w europejskie cele związane z rozwojem infrastruktury krytycznej i niezależności energetycznej.
Naftoport odpowiada za ponad połowę przeładunków w Porcie Gdańsk i jest głównym punktem przyjmowania dostaw ropy drogą morską po wstrzymaniu importu surowca z Rosji. W 2024 roku obsłużył rekordową liczbę 489 tankowców i ponad 40 mln ton paliw, zbliżając się do granic swoich możliwości technicznych.
Nowe stanowisko „W” pozwoli na równoczesną obsługę czterech dużych zbiornikowców, skracając cykle przeładunkowe i zwiększając przepustowość o dodatkowe 9 mln ton rocznie.
Rozbudowa Naftoportu to element szerszej strategii rozwoju infrastruktury energetycznej w rejonie Zatoki Gdańskiej. W bezpośrednim sąsiedztwie powstaje terminal FSRU do odbioru gazu skroplonego, terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych, a wkrótce - pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa. Wszystkie te projekty tworzą sieć kluczowych inwestycji, wzmacniających niezależność energetyczną kraju.
Projekt obejmuje budowę nowego nabrzeża, estakad rurowych, infrastruktury technicznej, dróg dojazdowych oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Koszt inwestycji szacowany jest na około 455 mln zł netto, z czego 239 mln zł finansuje Naftoport, a 216 mln zł - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Generalnym wykonawcą została Korporacja Budowlana DORACO.
Nowe stanowisko przeładunkowe będzie drugim w terminalu przystosowanym do obsługi największych tankowców typu VLCC o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 metrów.
Komentarze
Brak wpisów.