
Warszawa
Wiadomości
Wschodnia Obwodnica Warszawy. Ruszają prace nad brakującym odcinkiem, który domknie ring wokół stolicy
Po długotrwałym impasie związanym z budową ostatniego fragmentu Warszawskiego Węzła Drogowego, GDDKiA rusza z pracami nad 14-kilometrowym odcinkiem trasy S17, tym samym domknięty zostanie ring wokół stolicy.
Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Jednocześnie cofnięte zostaną wnioski złożone do RDOŚ w Białymstoku w 2015 roku, co pozwoli na rozpoczęcie nowego postępowania przetargowego w celu wyboru biura projektowego. Jego zadaniem będzie przeanalizowanie dostępnych wariantów przebiegu drogi, z uwzględnieniem opcji tunelu.
Wschodnia Obwodnica Warszawy doczeka się realizacji, fot. GDDKiA
Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej GDDKiA wybierze optymalny wariant, uwzględniający aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a następnie złoży nowy wniosek o decyzję środowiskową do RDOŚ w Warszawie. Po jej uzyskaniu opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne, które umożliwią stworzenie projektu budowlanego, zdobycie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczęcie prac terenowych. Harmonogram inwestycji zakłada, że proces projektowy i administracyjny potrwa do 2032 roku, a sama budowa zakończy się do 2035 roku.
W 2015 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch fragmentów Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW): Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. Sprawa trafiła do RDOŚ w Warszawie, jednak ze względu na skomplikowane procedury i decyzję GDOŚ, w 2017 roku została przekazana do RDOŚ w Białymstoku, który w 2018 roku wydał stosowne decyzje środowiskowe. W lutym 2021 roku GDOŚ unieważnił te decyzje, co skutkowało wieloletnimi sporami sądowymi.
30 stycznia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję GDOŚ dotyczącą odcinka Ząbki - Warszawa Wschód, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia. Natomiast dla fragmentu Drewnica - Ząbki Naczelny Sąd Administracyjny nakazał w listopadzie 2024 roku ponowną analizę sprawy przez WSA w Warszawie, co ma nastąpić 21 marca 2025 roku.
Z uwagi na nieprzewidywalny czas zakończenia sporów sądowych i konieczność aktualizacji dokumentacji, podjęliśmy decyzję o przyspieszeniu działań.
Obecnie kierowcy mogą korzystać z 68 km tras wchodzących w skład warszawskiego ringu. Proces budowy rozpoczął się w 2008 roku od odcinka Konotopa – Powązkowska w ciągu S8. Kolejne etapy realizacji obejmowały m.in. budowę 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), 7 km trasy S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki oraz tunelu pod Ursynowem o długości 2,3 km.
Brakujący 14-kilometrowy odcinek WOW od węzła Drewnica do węzła Warszawa Wschód uniemożliwia pełne domknięcie ringu drogowego. W rezultacie wielu kierowców korzysta z dróg wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz lokalnych ulic, co generuje dodatkowe obciążenie ruchu.
Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Jednocześnie cofnięte zostaną wnioski złożone do RDOŚ w Białymstoku w 2015 roku, co pozwoli na rozpoczęcie nowego postępowania przetargowego w celu wyboru biura projektowego. Jego zadaniem będzie przeanalizowanie dostępnych wariantów przebiegu drogi, z uwzględnieniem opcji tunelu.
Wschodnia Obwodnica Warszawy doczeka się realizacji, fot. GDDKiA
Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej GDDKiA wybierze optymalny wariant, uwzględniający aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a następnie złoży nowy wniosek o decyzję środowiskową do RDOŚ w Warszawie. Po jej uzyskaniu opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne, które umożliwią stworzenie projektu budowlanego, zdobycie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczęcie prac terenowych. Harmonogram inwestycji zakłada, że proces projektowy i administracyjny potrwa do 2032 roku, a sama budowa zakończy się do 2035 roku.
Historia sporu i decyzja o nowym podejściu
W 2015 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch fragmentów Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW): Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. Sprawa trafiła do RDOŚ w Warszawie, jednak ze względu na skomplikowane procedury i decyzję GDOŚ, w 2017 roku została przekazana do RDOŚ w Białymstoku, który w 2018 roku wydał stosowne decyzje środowiskowe. W lutym 2021 roku GDOŚ unieważnił te decyzje, co skutkowało wieloletnimi sporami sądowymi.
30 stycznia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję GDOŚ dotyczącą odcinka Ząbki - Warszawa Wschód, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia. Natomiast dla fragmentu Drewnica - Ząbki Naczelny Sąd Administracyjny nakazał w listopadzie 2024 roku ponowną analizę sprawy przez WSA w Warszawie, co ma nastąpić 21 marca 2025 roku.
Z uwagi na nieprzewidywalny czas zakończenia sporów sądowych i konieczność aktualizacji dokumentacji, podjęliśmy decyzję o przyspieszeniu działań.
Warszawski Węzeł Drogowy – obecny stan i potrzeba dokończenia inwestycji
Obecnie kierowcy mogą korzystać z 68 km tras wchodzących w skład warszawskiego ringu. Proces budowy rozpoczął się w 2008 roku od odcinka Konotopa – Powązkowska w ciągu S8. Kolejne etapy realizacji obejmowały m.in. budowę 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), 7 km trasy S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki oraz tunelu pod Ursynowem o długości 2,3 km.
Brakujący 14-kilometrowy odcinek WOW od węzła Drewnica do węzła Warszawa Wschód uniemożliwia pełne domknięcie ringu drogowego. W rezultacie wielu kierowców korzysta z dróg wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz lokalnych ulic, co generuje dodatkowe obciążenie ruchu.
Komentarze
Brak wpisów.