Wschodnia Obwodnica Warszawy. Ruszają prace nad brakującym odcinkiem, który domknie ring wokół stolicy


2025.03.07
Autor: Piotr Maślak
Po długotrwałym impasie związanym z budową ostatniego fragmentu Warszawskiego Węzła Drogowego, GDDKiA rusza z pracami nad 14-kilometrowym odcinkiem trasy S17, tym samym domknięty zostanie ring wokół stolicy.

Pierwszym krokiem będzie przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Jednocześnie cofnięte zostaną wnioski złożone do RDOŚ w Białymstoku w 2015 roku, co pozwoli na rozpoczęcie nowego postępowania przetargowego w celu wyboru biura projektowego. Jego zadaniem będzie przeanalizowanie dostępnych wariantów przebiegu drogi, z uwzględnieniem opcji tunelu.
Wschodnia Obwodnica Warszawy doczeka się realizacji, fot. GDDKiA
Wschodnia Obwodnica Warszawy doczeka się realizacji, fot. GDDKiA

Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej GDDKiA wybierze optymalny wariant, uwzględniający aspekty społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a następnie złoży nowy wniosek o decyzję środowiskową do RDOŚ w Warszawie. Po jej uzyskaniu opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne, które umożliwią stworzenie projektu budowlanego, zdobycie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczęcie prac terenowych. Harmonogram inwestycji zakłada, że proces projektowy i administracyjny potrwa do 2032 roku, a sama budowa zakończy się do 2035 roku.

Historia sporu i decyzja o nowym podejściu


W 2015 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch fragmentów Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW): Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. Sprawa trafiła do RDOŚ w Warszawie, jednak ze względu na skomplikowane procedury i decyzję GDOŚ, w 2017 roku została przekazana do RDOŚ w Białymstoku, który w 2018 roku wydał stosowne decyzje środowiskowe. W lutym 2021 roku GDOŚ unieważnił te decyzje, co skutkowało wieloletnimi sporami sądowymi.

30 stycznia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję GDOŚ dotyczącą odcinka Ząbki - Warszawa Wschód, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia. Natomiast dla fragmentu Drewnica - Ząbki Naczelny Sąd Administracyjny nakazał w listopadzie 2024 roku ponowną analizę sprawy przez WSA w Warszawie, co ma nastąpić 21 marca 2025 roku.

Z uwagi na nieprzewidywalny czas zakończenia sporów sądowych i konieczność aktualizacji dokumentacji, podjęliśmy decyzję o przyspieszeniu działań.

Warszawski Węzeł Drogowy – obecny stan i potrzeba dokończenia inwestycji


Obecnie kierowcy mogą korzystać z 68 km tras wchodzących w skład warszawskiego ringu. Proces budowy rozpoczął się w 2008 roku od odcinka Konotopa – Powązkowska w ciągu S8. Kolejne etapy realizacji obejmowały m.in. budowę 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), 7 km trasy S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki oraz tunelu pod Ursynowem o długości 2,3 km.

Brakujący 14-kilometrowy odcinek WOW od węzła Drewnica do węzła Warszawa Wschód uniemożliwia pełne domknięcie ringu drogowego. W rezultacie wielu kierowców korzysta z dróg wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz lokalnych ulic, co generuje dodatkowe obciążenie ruchu.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.