
Warszawa
Wiadomości
Warszawa buduje trasę tramwajową łączącą Gocław z centrum
Warszawa zyskuje nowe połączenie tramwajowe z Gocławiem. Trasa o długości 3,6 km skróci czas przejazdu do centrum do około 20 minut, wprowadzi zieleń wzdłuż torów i połączy osiedle z innymi dzielnicami miasta, w tym z przyszłą stacją metra.
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania pozwoleń na budowę linii tramwajowej prowadzącej na Gocław. Trasa o długości około 3,6 kilometra obsłuży osiedle liczące blisko 60 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie posiada bezpośredniego połączenia szynowego z centrum miasta. Szacuje się, że przejazd z pętli Gocław do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut.
Dla inwestycji istnieją już projekty budowlane, decyzja środowiskowa oraz zatwierdzona organizacja ruchu. Kolejnym etapem jest wykonanie dokumentacji szczegółowej, aktualizacja dotychczasowych opracowań oraz przygotowanie materiałów umożliwiających uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Dzięki niej możliwe będzie prowadzenie prac na terenach objętych inwestycją. Zadanie to powierzono firmie Databout, która wygrała przetarg, składając ofertę o wartości ponad 9 milionów złotych brutto.
Miasto planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną w 2026 roku. Jeżeli w kolejnym roku uda się zdobyć wszystkie niezbędne pozwolenia oraz zabezpieczyć środki finansowe, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót. Budowa rozpocznie się po przygotowaniu kompletu dokumentacji, co pozwoli uniknąć opóźnień w realizacji.
Nowe torowisko zostanie poprowadzone od istniejącej linii w alei Waszyngtona w rejonie Kanału Wystawowego. Dalej tramwaj pojedzie wzdłuż kanału, następnie wiaduktem nad aleją Stanów Zjednoczonych i wzdłuż rezerwy Trasy Tysiąclecia. Ostatni odcinek zaplanowano w ciągu ulicy Bora-Komorowskiego, gdzie powstanie wspólna pętla tramwajowo-autobusowa.
W ramach inwestycji przewidziano budowę sześciu zespołów przystankowych z czternastoma platformami, mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego nad Kanałem Wystawowym, trzech kładek pieszo-rowerowych oraz wiaduktu nad obniżoną do poziomu -1 aleją Stanów Zjednoczonych, która stanowi fragment Trasy Łazienkowskiej.
Znaczącą częścią przedsięwzięcia będzie wprowadzenie zieleni. Projekty przewidują nasadzenie co najmniej 320 drzew i blisko 7 tysięcy krzewów ozdobnych, a także posadzenie ponad 6600 bylin. Około 2,6 kilometra nowej linii ma zostać wykonane w formie zielonego torowiska, co ograniczy hałas i wpłynie na poprawę estetyki przestrzeni.
Budowa linii na Gocław jest powiązana z innymi działaniami miejskimi. Trwa przygotowanie przebudowy torowiska w alei Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna oraz projektowanie trzeciej linii metra ze Stadionu Narodowego na Gocław. Punkt styku obu systemów transportowych zaplanowano przy skrzyżowaniu ulic gen. Fieldorfa „Nila” i Bora-Komorowskiego, w rejonie stacji metra E06 Gocław.
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz przygotowanie materiałów niezbędnych do uzyskania pozwoleń na budowę linii tramwajowej prowadzącej na Gocław. Trasa o długości około 3,6 kilometra obsłuży osiedle liczące blisko 60 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie posiada bezpośredniego połączenia szynowego z centrum miasta. Szacuje się, że przejazd z pętli Gocław do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut.
Dla inwestycji istnieją już projekty budowlane, decyzja środowiskowa oraz zatwierdzona organizacja ruchu. Kolejnym etapem jest wykonanie dokumentacji szczegółowej, aktualizacja dotychczasowych opracowań oraz przygotowanie materiałów umożliwiających uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Dzięki niej możliwe będzie prowadzenie prac na terenach objętych inwestycją. Zadanie to powierzono firmie Databout, która wygrała przetarg, składając ofertę o wartości ponad 9 milionów złotych brutto.
Miasto planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną w 2026 roku. Jeżeli w kolejnym roku uda się zdobyć wszystkie niezbędne pozwolenia oraz zabezpieczyć środki finansowe, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót. Budowa rozpocznie się po przygotowaniu kompletu dokumentacji, co pozwoli uniknąć opóźnień w realizacji.
Nowe torowisko zostanie poprowadzone od istniejącej linii w alei Waszyngtona w rejonie Kanału Wystawowego. Dalej tramwaj pojedzie wzdłuż kanału, następnie wiaduktem nad aleją Stanów Zjednoczonych i wzdłuż rezerwy Trasy Tysiąclecia. Ostatni odcinek zaplanowano w ciągu ulicy Bora-Komorowskiego, gdzie powstanie wspólna pętla tramwajowo-autobusowa.
W ramach inwestycji przewidziano budowę sześciu zespołów przystankowych z czternastoma platformami, mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego nad Kanałem Wystawowym, trzech kładek pieszo-rowerowych oraz wiaduktu nad obniżoną do poziomu -1 aleją Stanów Zjednoczonych, która stanowi fragment Trasy Łazienkowskiej.
Znaczącą częścią przedsięwzięcia będzie wprowadzenie zieleni. Projekty przewidują nasadzenie co najmniej 320 drzew i blisko 7 tysięcy krzewów ozdobnych, a także posadzenie ponad 6600 bylin. Około 2,6 kilometra nowej linii ma zostać wykonane w formie zielonego torowiska, co ograniczy hałas i wpłynie na poprawę estetyki przestrzeni.
Budowa linii na Gocław jest powiązana z innymi działaniami miejskimi. Trwa przygotowanie przebudowy torowiska w alei Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna oraz projektowanie trzeciej linii metra ze Stadionu Narodowego na Gocław. Punkt styku obu systemów transportowych zaplanowano przy skrzyżowaniu ulic gen. Fieldorfa „Nila” i Bora-Komorowskiego, w rejonie stacji metra E06 Gocław.
Komentarze
Brak wpisów.