Pierwszy podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie niemal gotowy


2025.06.04
Pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy jest niemal gotowy, a budowa tunelu wkracza w nowy etap. W nocy z 6 na 7 czerwca kierowcy wrócą na przebudowaną nitkę Alej Jerozolimskich, co umożliwi dalsze prace pod ziemią.

Zasypany już strop pod zamkniętą dotąd jezdnią Alej Jerozolimskich został przykryty warstwą konstrukcyjną, a wykonawca odtwarza nawierzchnię drogową. Ruch zostanie przełożony na odtworzoną część jezdni, dzięki czemu możliwe będzie rozpoczęcie wykopów pod kolejną sekcję tunelu – po stronie Dworca Zachodniego. Szerokość pasów ruchu wzrośnie, choć ich liczba się nie zmieni.

Na poziomie -1 stacji Warszawa Zachodnia zakończono główne prace konstrukcyjne podziemnego przystanku tramwajowego – pierwszego takiego obiektu w stolicy. Trwa montaż instalacji i wykończenia. Zgodnie z deklaracją wykonawcy, w drugiej połowie czerwca ten poziom zostanie zgłoszony do odbiorów technicznych. Po ich zakończeniu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie udostępnione zostanie całe przejście podziemne, łączące Aleje Jerozolimskie z peronami kolejowymi. Prace na niższym poziomie -2 będą wówczas kontynuowane za ogrodzeniem.

W parku Pięciu Sióstr postępują prace przy budowie tunelu metodą podstropową, polegającą na wykonywaniu konstrukcji „od góry do dołu”. Na przełomie czerwca i lipca planowane jest rozpoczęcie prac pod istniejącym już stropem tunelu.

Cała trasa tramwajowa, której fragment przebiega przez omawiany odcinek, połączy dzielnice Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów. Nowy fragment o długości około 1,6 kilometra powstaje wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku i obejmuje tunel pod parkiem Pięciu Sióstr oraz podziemny przystanek z bezpośrednim dostępem do peronów kolejowych. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej ma wynieść około 5 minut, do placu Narutowicza – 10 minut, a do stacji metra Politechnika – około 15 minut. Szacuje się, że z nowej trasy skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie.

Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027. Całkowity koszt projektu wynosi 2 058 985 636,54 zł, z czego 900 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.
fot. Infoulice Warszawa
fot. Infoulice Warszawa

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.