Nowy zachodni odcinek metra na Bemowie. Stacje Karolin, Chrzanów i Lazurowa w budowie


2025.11.24
Autor: Bartosz Motorek
Na zachodnim odcinku II linii warszawskiego metra trwa intensywna budowa. Trzy nowe stacje - Karolin, Chrzanów i Lazurowa powoli zyskują ostateczny kształt, a w tunelach trwają prace związane z instalacjami, torowiskiem oraz wykończeniem wnętrz.

W wentylatorniach stacji montowane są wentylatory i układane posadzki oraz okładziny akustyczne. Równocześnie w głównych pomieszczeniach technicznych trwa instalacja systemu wentylacji, a w pomieszczeniach podstacji energetycznych zamontowano większość niezbędnych urządzeń i układanych jest coraz więcej kabli.

Perony stacji są już gotowe, a przy stacji Chrzanów dostarczono ruchome schody, które obecnie zabezpieczone są niebieską folią. Trwają też prace wykończeniowe w pomieszczeniach dyżurnego ruchu i w innych częściach stacji - murarskie, tynkarskie oraz malarskie.

Budowa torowiska w tunelach metra to proces wymagający precyzji. Po wydrążeniu tunelu, który ma przekrój koła, betonuje się najpierw płaskie powierzchnie, zwane bankietami - dolny stanowi podłogę, boczny pełni funkcję korytarza technicznego. Na przygotowaną powierzchnię układana jest mata wibroizolacyjna, następnie zbrojenie płyty torowej wraz z kanałem odpływowym, a na nim betonowe bloczki z uchwytami na szyny. Po montażu szyn torowisko jest regulowane z dokładnością do jednego milimetra, aby można było zalać je betonem, a na końcu szlifuje się jego powierzchnię. Obecnie prace przy betonowaniu nawierzchni prowadzone są w tunelu między stacjami Karolin i Chrzanów.

Odcinek zachodni II linii metra obejmuje także budowę podziemnych torów za stacją Karolin, które połączą nową infrastrukturę ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Całość inwestycji powinna być gotowa do 2026 roku. Całkowita wartość przedsięwzięcia, obejmująca budowę i zakup taboru, wynosi ponad 3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne sięga 1,125 mld zł.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.