Jeden z najważniejszych momentów budowy II linii metra w Warszawie. Trzy nowe stacje coraz bliżej finiszu


2025.05.20
Autor: Piotr Maślak
Już za chwilę TBM „Krystyna” zakończy kluczową misję — drążenie tunelu metra między stacjami Lazurowa a Bemowo. Jej przebicie do szybu demontażowego oznacza domknięcie etapu prac, który przesądza o zakończeniu budowy zachodniego odcinka linii M2. Na czas tej operacji kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami na Górczewskiej.

Tunel metra niemal gotowy – TBM „Krystyna” kończy swoją drogę


Wielki finał podziemnych prac na Bemowie coraz bliżej. Tarcza TBM „Krystyna”, odpowiedzialna za drążenie jednego z dwóch tuneli linii M2, właśnie kończy ostatni odcinek podziemnej trasy. Jej celem jest szyb demontażowy znajdujący się tuż przed stacją Bemowo. Po dotarciu do celu, zaplanowanym na czwartek 22 maja, tarcza zostanie rozmontowana i – podobnie jak jej bliźniacza jednostka TBM „Anna” – wydobyta na powierzchnię.

To jeden z najważniejszych momentów budowy drugiej linii warszawskiego metra – oznacza bowiem, że zasadnicze prace tunelowe na odcinku zachodnim są na finiszu.

Zmiany w ruchu – utrudnienia na Górczewskiej


Operacja przebicia się TBM przez ścianę szybu demontażowego wymaga wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Od środy, 21 maja, od godz. 22:00 do piątku, 23 maja, do godz. 6:00, zamknięty zostanie prawy pas ul. Górczewskiej w kierunku Woli – tuż za przystankiem autobusowym Klemensiewicza 01. Po minięciu placu budowy kierowcy będą mogli znów korzystać z pełnej szerokości jezdni.

Końcowy etap rozbudowy – co już powstało?


Na końcowym odcinku M2 prace są już bardzo zaawansowane. Na stacji techniczno-postojowej Karolin gotowe są tory, którymi pociągi będą wjeżdżały na zaplecze techniczne metra. Powstaje również nowoczesna nastawnia – strategiczne centrum zarządzania ruchem pociągów.

Równolegle pogłębiany jest tunel, który połączy zaplecze z linią pasażerską. Wszystko to z myślą o zapewnieniu pełnej funkcjonalności i samodzielności drugiej linii metra.

Trzy nowe stacje, kluczowa infrastruktura


Budowany odcinek obejmuje trzy nowe stacje:

- C3 Lazurowa – przy skrzyżowaniu ulic Lazurowej i Górczewskiej
- C2 Chrzanów – w rejonie ulic Rayskiego i Szeligowskiej
- C1 Karolin – zlokalizowana najbliżej stacji techniczno-postojowej

Za stacją Karolin powstają podziemne tory prowadzące do zaplecza. Dzięki tej infrastrukturze możliwe będzie pełne serwisowanie składów bez konieczności ich przemieszczenia poza linię.

Finansowanie i znaczenie projektu


Inwestycja realizowana w ramach IV etapu projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności. Wartość całkowita to ponad 3 miliardy złotych, z czego 1,125 miliarda pochodzi z unijnego wsparcia.

Projekt uznany został za operację o strategicznym znaczeniu w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Po zakończeniu budowy mieszkańcy zachodnich dzielnic zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta, a cała linia M2 stanie się w pełni funkcjonalna.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.