
Warszawa
Wiadomości
Dworzec Zachodni zyska nowe połączenie tramwajowe z Wolą
Warszawa rozpoczęła postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji dla nowej trasy tramwajowej, która połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Inwestycja ma usprawnić komunikację między Wolą a Ochotą i stać się kolejnym elementem tworzonego połączenia obwodowego stolicy.
Stolica przygotowuje się do realizacji nowego odcinka tramwajowego, który połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. To fragment większego projektu budowy tramwaju do Wilanowa, który w przyszłości ma połączyć Wole, Ochotę, Mokotów i Wilanów, umożliwiając sprawne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami bez konieczności wjeżdżania do centrum.
Planowany odcinek będzie liczył około 1,4 kilometra, z czego blisko 900 metrów zostanie poprowadzonych w tunelu. Tory przebiegną częściowo w istniejącym już przejściu pod stacją kolejową, a dalej w nowym tunelu w rejonie ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z Kasprzaka przewidziano w okolicy przystanku Szpital Wolski.
Projekt zakłada budowę trzech nowych zespołów przystankowych. Pierwszy z nich powstanie pod ziemią, w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia. Będzie on zintegrowany z przejściem podziemnym dzięki schodom stałym, ruchomym oraz windom. Drugi przystanek, również podziemny, zaplanowano w rejonie ulicy Tunelowej w kierunku Kasprzaka. Obsłuży on zarówno tramwaje kończące kurs przy peronie 9, jak i te kursujące tranzytem między Wolą a Ochotą. Trzecia lokalizacja to okolice ulicy Prądzyńskiego, gdzie w zależności od wybranego wariantu przystanek będzie naziemny lub podziemny. Ponadto planowana jest rozbudowa istniejącego zespołu przystanków przy Kasprzaka.
Przygotowanie projektu zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmie odcinek od Kasprzaka do Dworca Zachodniego, drugi natomiast wyposażenie tunelu i realizację przystanku przy peronie 9. Podział ten ma umożliwić etapowanie inwestycji w zależności od dostępnych środków.
Zadaniem wybranego projektanta będzie przygotowanie wstępnych wariantów przebiegu trasy, a następnie opracowanie pełnej dokumentacji budowlanej, wykonawczej i przetargowej. Konieczne będzie także uzyskanie decyzji administracyjnych i środowiskowych. Wykonawca ma zaplanować przebieg trasy w taki sposób, aby jak najmniej ingerowała w istniejącą zieleń. W ramach zamówienia opcjonalnego przewidziano także nadzór autorski podczas realizacji robót.
Na opracowanie kompletnej dokumentacji przewidziano 43 miesiące od momentu podpisania umowy. Budowa ma rozpocząć się po roku 2030, przy czym szczegółowy harmonogram będzie uzależniony od dostępności finansowania.
Nowa linia tramwajowa ma w istotny sposób poprawić dostępność Dworca Zachodniego, który stopniowo przekształca się w jeden z kluczowych węzłów przesiadkowych Warszawy i całej aglomeracji. W drugiej połowie 2026 roku planowane jest uruchomienie pierwszego podziemnego przystanku przy stacji od strony Ochoty.
Stolica przygotowuje się do realizacji nowego odcinka tramwajowego, który połączy ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. To fragment większego projektu budowy tramwaju do Wilanowa, który w przyszłości ma połączyć Wole, Ochotę, Mokotów i Wilanów, umożliwiając sprawne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami bez konieczności wjeżdżania do centrum.
Planowany odcinek będzie liczył około 1,4 kilometra, z czego blisko 900 metrów zostanie poprowadzonych w tunelu. Tory przebiegną częściowo w istniejącym już przejściu pod stacją kolejową, a dalej w nowym tunelu w rejonie ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z Kasprzaka przewidziano w okolicy przystanku Szpital Wolski.
Projekt zakłada budowę trzech nowych zespołów przystankowych. Pierwszy z nich powstanie pod ziemią, w rejonie peronu 9 stacji Warszawa Zachodnia. Będzie on zintegrowany z przejściem podziemnym dzięki schodom stałym, ruchomym oraz windom. Drugi przystanek, również podziemny, zaplanowano w rejonie ulicy Tunelowej w kierunku Kasprzaka. Obsłuży on zarówno tramwaje kończące kurs przy peronie 9, jak i te kursujące tranzytem między Wolą a Ochotą. Trzecia lokalizacja to okolice ulicy Prądzyńskiego, gdzie w zależności od wybranego wariantu przystanek będzie naziemny lub podziemny. Ponadto planowana jest rozbudowa istniejącego zespołu przystanków przy Kasprzaka.
Przygotowanie projektu zostało podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmie odcinek od Kasprzaka do Dworca Zachodniego, drugi natomiast wyposażenie tunelu i realizację przystanku przy peronie 9. Podział ten ma umożliwić etapowanie inwestycji w zależności od dostępnych środków.
Zadaniem wybranego projektanta będzie przygotowanie wstępnych wariantów przebiegu trasy, a następnie opracowanie pełnej dokumentacji budowlanej, wykonawczej i przetargowej. Konieczne będzie także uzyskanie decyzji administracyjnych i środowiskowych. Wykonawca ma zaplanować przebieg trasy w taki sposób, aby jak najmniej ingerowała w istniejącą zieleń. W ramach zamówienia opcjonalnego przewidziano także nadzór autorski podczas realizacji robót.
Na opracowanie kompletnej dokumentacji przewidziano 43 miesiące od momentu podpisania umowy. Budowa ma rozpocząć się po roku 2030, przy czym szczegółowy harmonogram będzie uzależniony od dostępności finansowania.
Nowa linia tramwajowa ma w istotny sposób poprawić dostępność Dworca Zachodniego, który stopniowo przekształca się w jeden z kluczowych węzłów przesiadkowych Warszawy i całej aglomeracji. W drugiej połowie 2026 roku planowane jest uruchomienie pierwszego podziemnego przystanku przy stacji od strony Ochoty.
Komentarze
Brak wpisów.