Budowa metra na Bemowie. Pierwsze pociągi pojadą w 2026 roku?


2025.01.07
Autor: Bartosz Motorek
Trwają intensywne prace na budowie metra na Bemowie. Powstają trzy nowe przystanki i stacja techniczno-postojowa. Tarcze TBM Anna i Krystyna drążą tunele w stronę nowej stacji Lazurowa. Wszystko ma być gotowe w przyszłym roku.

Zimowa aura nie spowolniła prac na budowie metra na Bemowie. Przy realizacji stacji na zachodnim odcinku drugiej linii metra można zobaczyć już konstrukcje schodów dla pasażerów, a na stacji techniczno-postojowej wieżę.

Tarcza Anna, która do pokonania ma trasę z Karolina do Lazurowej, wykonała już ponad połowę z zaplanowanych prac i ułożyła ponad 1 100 tzw. tubingów, czyli pierścieni, które tworzą obudowę tunelu. Obecnie tarcza znajduje się około 700 metrów na powstającą stacją Chrzanów, wydrążając łącznie około 1 800 metrów tunelu. Z kolei druga z tarcz ułożyła dotychczas 750 tubingów i pokonała łączny dystans 1200 metrów.
Tak wygląda obecnie budowa metra na Bemowie, fot. Metro Warszawskie
fot. Metro Warszawskie

Na budowie stacji Chrzanów prowadzone są prace związane z betonowaniem ściany wyjść ze stacji i słupy na podziemnych poziomach. Widoczne są już konstrukcje schodów, prowadzących z antresoli na zewnątrz stacji. Dobiegła końca budowa ścian szczelinowych i płyty dennej na przystanku Lazurowa. Pod ziemią powstają słupy konstrukcyjne nowego przystanku. Równolegle prowadzone są roboty w większości konstrukcji stacji Karolin.

Na wysokim etapie zaawansowania prac jest budowa STP Karolin. To w tym miejscu będą serwisowane pociągi metra oraz znajdą się budynki administracyjne. Wykonawca inwestycji zakończył już przebudowę kolidującego fragmentu linii wysokiego napięcia, dzięki czemu będzie można postawić konstrukcje kolejnych obiektów.

W przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, nad które będą podjeżdżały pociągi, by pracownicy mogli dokonać ich przeglądu. Widoczna jest już również konstrukcja nastawni, czyli wieży, z której steruje się ruchem pociągów na STP.

Powstający odcinek metra na Bemowie będzie miał łącznie blisko 4 km długości. Na trasie dostępne będą trzy stacje pasażerskie (Karolin, Chrzanów, Lazurowa), STP Karolin i dwie wentylatornie szlakowe. Odcinek będzie gotowy w 2026 roku.

Metro Warszawskie otrzyma ponad miliard złotych z UE na dokończenie budowy drugiej linii podziemnej kolei. Łączny koszt realizacji projektu, w skład którego wchodzi budowa ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup taboru to ponad 3 mld zł.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.