Bemowo coraz bliżej metra – ostatnie metry tunelu w budowie


2025.03.19
Autor: Piotr Maślak
Na Bemowie trwa końcowy etap budowy drugiej linii metra. Tarcze TBM Anna i Krystyna mają do wydrążenia jeszcze około 500 metrów tunelu między powstającą stacją Lazurowa a działającą już stacją Bemowo. Postęp prac był głównym tematem konferencji prasowej z udziałem prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego.

TBM Anna już rozpoczęła prace na tym odcinku, przebijając się przez konstrukcję stacji Lazurowa i kontynuując drążenie w kierunku Bemowa. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w kwietniu tarcza dotrze do celu, a w ślad za nią wyruszy TBM Krystyna. Jeśli nie napotkają nieprzewidzianych przeszkód, tunel będzie gotowy w maju, tworząc połączenie z istniejącą linią M2.

Prezydent Trzaskowski podkreślił, że to ostatnia prosta w budowie zachodniego odcinka metra. Po zakończeniu prac mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa i Karolina zyskają trzy nowe stacje, które skrócą czas dojazdu do centrum do zaledwie 20 minut. Zainteresowanie drugą linią metra już teraz jest ogromne – tylko 18 marca skorzystało z niej 280 tysięcy pasażerów, a po ukończeniu nowego odcinka liczba ta jeszcze wzrośnie.

Warszawa nie zwalnia tempa w inwestycjach transportowych. Oprócz finalizacji M2 trwają prace nad trzecią linią metra oraz koncepcją M4. Celem jest stworzenie pełnego systemu pięciu linii metra do 2050 roku – nowoczesnego, ekologicznego i efektywnego. Trzaskowski podkreślił, że wsparcie finansowe z Unii Europejskiej jest kluczowe dla realizacji tych ambitnych projektów. Dzięki pozyskanym środkom możliwe jest nie tylko ukończenie M2, ale także m.in. rozbudowa sieci tramwajowej w stolicy.
Kończy się drążenie tunelu metra na Bemowie, fot. Cezary Warś
Kończy się drążenie tunelu metra na Bemowie, fot. Cezary Warś

Budowa nie ogranicza się do tuneli. Prace trwają również na stacjach pasażerskich, gdzie powstają pomieszczenia techniczne, schody prowadzące na antresole oraz infrastruktura techniczna. Blisko ukończenia jest Stacja Techniczno-Postojowa Mory, kluczowa dla obsługi nowego odcinka. Znajdują się tam hale serwisowe, tory postojowe oraz budynek nastawni, skąd dyspozytorzy będą zarządzać ruchem pociągów. Co istotne, STP Mory pozwoli na rezygnację z budowy podobnej infrastruktury dla trzeciej linii metra, co przyniesie znaczne oszczędności.

Nowy odcinek M2 obejmie trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także tory odstawcze i wentylatornie. To część szeroko zakrojonego projektu, współfinansowanego z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, którego wartość wynosi ponad 3 miliardy złotych. Dzięki tej inwestycji warszawiacy zyskają nowoczesny i sprawny system transportu publicznego, który znacząco poprawi jakość codziennych podróży po mieście.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.