Pod Łodzią powstanie blisko 5-kilometrowy tunel. To największe przedsięwzięcie w historii polskiej kolei


2025.08.18
Autor: Bartosz Motorek
Centralny Port Komunikacyjny przekazał konsorcjum PORR plac budowy komory startowej Retkinia, skąd w 2026 roku wyruszy tarcza TBM drążąca tunel dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią. To kluczowy element linii nr 85, czyli tzw. „Y”, która w 2032 r. połączy Warszawę, CPK i Łódź, a trzy lata później także Wrocław i Poznań.

Budowa tunelu o długości 4,6 km i średnicy blisko 14 m będzie największym przedsięwzięciem tunelowym w historii polskiej kolei. Maszyna TBM, po dostarczeniu do Łodzi, zostanie zmontowana w komorze Retkinia, gdzie przejdzie testy techniczne i zostanie dostosowana do warunków geologicznych. Komorą końcową dla tunelu będzie obiekt Fabryczna, powstający w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury.

W tunelu znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Jego głębokość będzie się zmieniać - od 23 metrów w rejonie Retkini po 34 metry pomiędzy komorami ewakuacyjnymi przy ulicy Struga i al. Włókniarzy. Dla bezpieczeństwa podróżnych i obsługi zaprojektowano pięć komór szlakowych ze ścianami szczelinowymi, wyposażonych w klatki schodowe i urządzenia techniczne. Dodatkowo powstaną chodniki ewakuacyjne oraz systemy wentylacji i ochrony przeciwpożarowej spełniające najwyższe normy.

Ze względu na przebieg inwestycji przez centrum miasta konieczne było zastosowanie specjalnych zabezpieczeń budynków. Wzmocniono fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, wykorzystując mikropale i kolumny jet grouting, aby ochronić obiekt przed skutkami budowy głębokiej komory odbiorczej Fabryczna.

Prace przy tunelu KDP są obecnie najbardziej zaawansowaną częścią Programu Kolejowego CPK. Oprócz robót w Łodzi spółka kontynuuje projektowanie i proces uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych dla całej 480-kilometrowej trasy. Dla odcinka Warszawa – Łódź spółka posiada już komplet decyzji środowiskowych i większość niezbędnych wniosków złożonych do wojewodów.

Jak podkreślają przedstawiciele CPK, przekazanie komory Retkinia wykonawcy stanowi istotny krok przybliżający do uruchomienia pierwszego odcinka szybkiej kolei w 2032 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.