
Łódź
Wiadomości
Łódź na progu kolejowej rewolucji: coraz bliżej budowy Kolei Dużych Prędkości
Łódź wkracza w nową erę transportu – już wkrótce rozpocznie się budowa imponującego tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP), który stanie się kluczowym elementem krajowej infrastruktury kolejowej.
Nowy tunel o długości 4,6 km i średnicy 14 metrów połączy dworzec Łódź Fabryczna z Retkinią, przebiegając pod ścisłym centrum miasta. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w Polsce wydrążony jednym odcinkiem za pomocą maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) .
Centralny Port Komunikacyjny
Tunel zostanie wyposażony w dwa tory, umożliwiające przejazd pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Na dalszych odcinkach linii KDP pociągi będą mogły osiągać prędkość nawet 350 km/h, co znacząco skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią do około 40 minut .
Budowa tunelu została podzielona na trzy główne etapy:
- Wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, pod którym przebiegać będzie tunel .
- Budowa komór technologicznych: startowej na Retkini oraz końcowej w pobliżu ul. Traugutta .
- Drążenie tunelu za pomocą maszyny TBM, które planowane jest na połowę 2026 roku .
Wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum austriackich firm PORR S.A. i PORR Bau GmbH, które zrealizuje projekt za ponad 2,1 mld zł brutto w ciągu 46 miesięcy .
Tunel w Łodzi jest częścią większego projektu budowy linii KDP, znanej jako "Igrek", która połączy Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny, Łódź, Wrocław i Poznań. Po zakończeniu inwestycji podróż z Warszawy do Wrocławia czy Poznania ma zająć około 1 godziny i 40 minut .
Inwestycja ta nie tylko skróci czas podróży, ale również zwiększy dostępność komunikacyjną Łodzi, czyniąc ją ważnym węzłem transportowym w Polsce.
Tunel zostanie wydrążony na głębokości od 24 do 33 metrów, co zapewni mieszkańcom komfort i bezpieczeństwo – przejazdy pociągów nie będą odczuwalne na powierzchni. Dodatkowo, przeprowadzono szczegółowe ekspertyzy stanu technicznego budynków znajdujących się na trasie tunelu, aby zminimalizować ryzyko związane z budową .
Centralny Port Komunikacyjny
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na połowę 2025 roku, a rozpoczęcie drążenia tunelu na połowę 2026 roku. Cała inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy .
Budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi to krok milowy w rozwoju infrastruktury transportowej Polski, który przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom Łodzi, jak i podróżnym z całego kraju.
Gigantyczna inwestycja pod centrum miasta
Nowy tunel o długości 4,6 km i średnicy 14 metrów połączy dworzec Łódź Fabryczna z Retkinią, przebiegając pod ścisłym centrum miasta. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w Polsce wydrążony jednym odcinkiem za pomocą maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) .
Centralny Port Komunikacyjny
Tunel zostanie wyposażony w dwa tory, umożliwiające przejazd pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Na dalszych odcinkach linii KDP pociągi będą mogły osiągać prędkość nawet 350 km/h, co znacząco skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią do około 40 minut .
Etapy realizacji projektu
Budowa tunelu została podzielona na trzy główne etapy:
- Wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, pod którym przebiegać będzie tunel .
- Budowa komór technologicznych: startowej na Retkini oraz końcowej w pobliżu ul. Traugutta .
- Drążenie tunelu za pomocą maszyny TBM, które planowane jest na połowę 2026 roku .
Wykonawcą inwestycji zostało konsorcjum austriackich firm PORR S.A. i PORR Bau GmbH, które zrealizuje projekt za ponad 2,1 mld zł brutto w ciągu 46 miesięcy .
Znaczenie dla regionu i kraju
Tunel w Łodzi jest częścią większego projektu budowy linii KDP, znanej jako "Igrek", która połączy Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny, Łódź, Wrocław i Poznań. Po zakończeniu inwestycji podróż z Warszawy do Wrocławia czy Poznania ma zająć około 1 godziny i 40 minut .
Inwestycja ta nie tylko skróci czas podróży, ale również zwiększy dostępność komunikacyjną Łodzi, czyniąc ją ważnym węzłem transportowym w Polsce.
Bezpieczeństwo i komfort mieszkańców
Tunel zostanie wydrążony na głębokości od 24 do 33 metrów, co zapewni mieszkańcom komfort i bezpieczeństwo – przejazdy pociągów nie będą odczuwalne na powierzchni. Dodatkowo, przeprowadzono szczegółowe ekspertyzy stanu technicznego budynków znajdujących się na trasie tunelu, aby zminimalizować ryzyko związane z budową .
Centralny Port Komunikacyjny
Harmonogram i przyszłość
Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na połowę 2025 roku, a rozpoczęcie drążenia tunelu na połowę 2026 roku. Cała inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy .
Budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi to krok milowy w rozwoju infrastruktury transportowej Polski, który przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom Łodzi, jak i podróżnym z całego kraju.
Komentarze
Brak wpisów.