
Bydgoszcz
Wiadomości
Otwarcie kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Inwestycja zachwyca akustyką i formą
Nowy kampus Akademii Muzycznej w Bydgoszczy to przełomowy projekt, który łączy architekturę inspirowaną muzyką z mistrzostwem akustyki i zrównoważoną technologią. Na miejscu dawnej cegielni powstał nowoczesny kompleks dydaktyczny z czterema salami koncertowymi, ponad setką sal ćwiczeń i przestrzeniami nagraniowymi, który ma szansę stać się jednym z najważniejszych ośrodków muzycznych w Europie.
Już 30 września w Bydgoszczy nastąpi uroczyste otwarcie kampusu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, który konsoliduje rozproszone dotąd jednostki uczelni, łączy najwyższe standardy akustyczne z rozwiązaniami energooszczędnymi i mieści cztery sale koncertowe dla 840 widzów oraz ponad sto sal ćwiczeń.
fot. Adam Kujawski
Kampus powstał przy ul. prof. Godziszewskiego 1 według projektu pracowni plus3-architekci. Budynek zastąpił zaniedbany teren cegielni, zamyka oś „Dzielnicy Muzycznej” i porządkuje funkcje uczelni, które wcześniej były rozproszone w kilku lokalizacjach miasta.
Bryła obiektu została zaprojektowana tak, by dostosowywać skalę do otoczenia: od niższej, „przywodnej” strony od strony jeziora i parku, po bardziej miejski charakter od ulicy Kamiennej. Elewację tworzy rytmiczne zestawienie przeszkleń i pionowych pasów ceramicznych oraz ręcznie formowanej cegły w jasnoszarym odcieniu, materiału nawiązującego do historycznej funkcji terenu.
W fokusie projektowym znalazły się wymagania akustyczne. W kompleksie działa cztery sale koncertowe (symfoniczna, operowa, kameralna i organowa) zaprojektowane w systemie „box-in-box” - każda sala jest akustycznie odizolowana od konstrukcji budynku. Zastosowano trójwarstwowe ściany, podłogi pływające, podwieszane sufity, ciężkie maty tłumiące i podwójne drzwi akustyczne. W organowej sali cegła i dębowa podłoga współtworzą zamierzony efekt pogłosu. Systemy wentylacyjne dla sal koncertowych i studiów nagraniowych pracują w niezależnych obiegach z tłumikami i komorami rozprężnymi, co minimalizuje ryzyko przesłuchów.
fot. Adam Kujawski
Kampus ma charakter energooszczędny i częściowo samowystarczalny energetycznie: instalacje fotowoltaiczne i magazyn energii współpracują z gruntowymi pompami ciepła; wentylacja z odzyskiem ciepła zapewnia stabilny mikroklimat bez konieczności otwierania okien, co jest istotne dla instrumentów drewnianych i wokalistów. Chłodzenie stosowane jest jedynie tam, gdzie jest niezbędne (serwerownie itp.), a odzyskana energia zasila miejsca pomocnicze, jak garaże czy klatki schodowe.
Nowy kampus skupia wszystkie podstawowe funkcje uczelni: ponad sto sal ćwiczeń, studia nagrań (w tym Studio Dolby), bibliotekę, zaplecze dydaktyczne i akademiki; stwarza też przestrzeń dla wydarzeń plenerowych i rekreacji nad jeziorem. Inwestycja ma istotne znaczenie dla podniesienia jakości kształcenia, pracy badawczej oraz pozycji uczelni w krajowym i międzynarodowym otoczeniu akademickim.
Powstała Akademia Muzyczna ma kubaturę na poziomie około 168 000 m³ i powierzchnię całkowitą wynoszącą 31 500 m². Budynek o maksymalnej wysokości 30 metrów, posiada 6 kondygnacji nadziemnych i 2 podziemne. Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Unibep. Za akustykę odpowiedzialna była firma ewkAkustika, zaś za nadzór i koordynację odpowiadał Inżynier Kontraktu firma Portico Project Management.
Już 30 września w Bydgoszczy nastąpi uroczyste otwarcie kampusu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, który konsoliduje rozproszone dotąd jednostki uczelni, łączy najwyższe standardy akustyczne z rozwiązaniami energooszczędnymi i mieści cztery sale koncertowe dla 840 widzów oraz ponad sto sal ćwiczeń.
fot. Adam Kujawski
Kampus powstał przy ul. prof. Godziszewskiego 1 według projektu pracowni plus3-architekci. Budynek zastąpił zaniedbany teren cegielni, zamyka oś „Dzielnicy Muzycznej” i porządkuje funkcje uczelni, które wcześniej były rozproszone w kilku lokalizacjach miasta.
Bryła obiektu została zaprojektowana tak, by dostosowywać skalę do otoczenia: od niższej, „przywodnej” strony od strony jeziora i parku, po bardziej miejski charakter od ulicy Kamiennej. Elewację tworzy rytmiczne zestawienie przeszkleń i pionowych pasów ceramicznych oraz ręcznie formowanej cegły w jasnoszarym odcieniu, materiału nawiązującego do historycznej funkcji terenu.
W fokusie projektowym znalazły się wymagania akustyczne. W kompleksie działa cztery sale koncertowe (symfoniczna, operowa, kameralna i organowa) zaprojektowane w systemie „box-in-box” - każda sala jest akustycznie odizolowana od konstrukcji budynku. Zastosowano trójwarstwowe ściany, podłogi pływające, podwieszane sufity, ciężkie maty tłumiące i podwójne drzwi akustyczne. W organowej sali cegła i dębowa podłoga współtworzą zamierzony efekt pogłosu. Systemy wentylacyjne dla sal koncertowych i studiów nagraniowych pracują w niezależnych obiegach z tłumikami i komorami rozprężnymi, co minimalizuje ryzyko przesłuchów.
fot. Adam Kujawski
Kampus ma charakter energooszczędny i częściowo samowystarczalny energetycznie: instalacje fotowoltaiczne i magazyn energii współpracują z gruntowymi pompami ciepła; wentylacja z odzyskiem ciepła zapewnia stabilny mikroklimat bez konieczności otwierania okien, co jest istotne dla instrumentów drewnianych i wokalistów. Chłodzenie stosowane jest jedynie tam, gdzie jest niezbędne (serwerownie itp.), a odzyskana energia zasila miejsca pomocnicze, jak garaże czy klatki schodowe.
Nowy kampus skupia wszystkie podstawowe funkcje uczelni: ponad sto sal ćwiczeń, studia nagrań (w tym Studio Dolby), bibliotekę, zaplecze dydaktyczne i akademiki; stwarza też przestrzeń dla wydarzeń plenerowych i rekreacji nad jeziorem. Inwestycja ma istotne znaczenie dla podniesienia jakości kształcenia, pracy badawczej oraz pozycji uczelni w krajowym i międzynarodowym otoczeniu akademickim.
Powstała Akademia Muzyczna ma kubaturę na poziomie około 168 000 m³ i powierzchnię całkowitą wynoszącą 31 500 m². Budynek o maksymalnej wysokości 30 metrów, posiada 6 kondygnacji nadziemnych i 2 podziemne. Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Unibep. Za akustykę odpowiedzialna była firma ewkAkustika, zaś za nadzór i koordynację odpowiadał Inżynier Kontraktu firma Portico Project Management.
Komentarze
Brak wpisów.