Jak przeprowadzić analizę śladu węglowego w firmie?


2024.05.27
Autor: artykuł partnera
Jednym z obecnych wyzwań jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Stąd też wzrasta świadomość społeczna dotycząca śladu węglowego. Dbanie o ekologię jest nie tylko przejawem troski, lecz koniecznością. Chcąc w pełni wykorzystać wyniki śladu węglowego, należy spojrzeć z szerszej perspektywy, aby dostrzec potencjał przeprowadzonej analizy. To złożony proces, który wymaga zaangażowania całej organizacji.

Czym jest ślad węglowy?


Ślad węglowy to wyliczenie całkowitej sumy emisji gazów cieplarnianych w trakcie pełnego cyklu życia produktu. Wyrażany jest jako ekwiwalent dwutlenku węgla na jednostkę funkcjonalną produktu tj. CO2e/jedn. funkcjonalna. Ślad węglowy obejmuje emisję dwutlenku węgla, podtlenku azotu, metanu oraz innych gazów cieplarnianych. Znacząco przyczynia się to do globalnego ocieplenia, co w konsekwencji powoduje podnoszenie się średniej temperatury atmosfery. Ślad węglowy stanowi również element śladu środowiskowego, czyli analiza zapotrzebowania człowieka na zasoby naturalne.

W przypadku osób, organizacji bądź firm, ślad węglowy obejmuje całość podejmowanych działań. Jeżeli chodzi o produkty, to całość emisji gazów cieplarnianych, która liczona jest od momentu wydobywania surowców, przez produkcję, później użytkowanie aż do recyklingu. Z kolei w przypadku państw, ślad węglowy obejmuje zarówno produkcję krajową, jak i import. Pierwszym krajem, który zdecydował się na obliczenia śladu węglowego, była Wielka Brytania.

Jakie są cele analizy śladu węglowego?


Poza bezpośrednim obowiązkiem obliczanie śladu węglowego umożliwia przede wszystkim identyfikację najistotniejszych źródeł emisji zanieczyszczeń, obejmujących dane procesy czy organizację. Pozwala to skupić uwagę na obszarach, gdzie konieczne jest wdrożenie zmian, które przyczynią się do redukcji oddziaływania na środowisko. Przeprowadzenie stosownych szacunków dostarcza również niezbędnej wiedzy do podejmowania świadomych decyzji. Dodatkowo jest to forma promocji idei zróżnicowanego rozwoju, czyli kształtowanie takich procesów, które zaspokoją potrzeby bez narażania przyszłych pokoleń. Obliczanie śladu węglowego to także zwiększenie przejrzystości łańcuchów dostaw oraz procesów biznesowych.
Jak przeprowadzić analizę śladu węglowego w firmie?, fot grafika partnera

Co ciekawe, ślad węglowy może być umieszczany w dokumentach przetargowych, co ma wpływ na wybór kontrahenta. Dodatkowo ma on również znaczenie podczas składania wniosków o różne dofinansowania. Co ważne, aby wejść na rynek zagraniczny, polskie firmy także muszą obliczać ślad węglowy.

Kluczowe znaczenie ma również wizerunek przedsiębiorstwa. Operowanie śladem węglowym w swych raportach oraz podawanie publicznie jego wartości czy przedstawienie działań jego minimalizacji, pozwala firmie uzyskać miano społecznie odpowiedzialnej. Przekłada się to na pozytywne postrzeganie danego przedsiębiorstwa.

Jakie metody wykorzystuje się do analizy śladu węglowego?


Metod, pozwalających na wyliczenie śladu węglowego jest wiele. Wykorzystuje się więc różnorodne metody i narzędzia. To dość złożony proces, wymagający uwzględnienia wielu czynników oraz danych. Zatem jak obliczyć ślad węglowy? W tym celu można wykorzystać:

- Greenhouse Gas Protocol – „GHG Protocol” – jest powszechnie stosowanym międzynarodowym standardem, który działa na rzecz oceny oraz zarzadzania emisją gazów cieplarnianych.
- PAS 2050 – to specyfikacja opracowana przez British Standards Institution. Służy do oceny emisji gazów cieplarnianych w ciągu cyklu życia produktu dla firm.
- ISO 14064:2018 Ślad węglowy organizacji – jest to norma, zawierająca wytyczne na poziomie organizacji z zakresu kwalifikacji oraz raportowania emisji i pochłaniania GHG.
- ISO 14067:2018 Gazy cieplarniane – ślad węglowy wyrobów – obejmuje zbiór wymagań oraz wytycznych z zakresu kwantyfikacji śladu węglowego produktu.

Do obliczenia śladu węglowego służą także gotowe kalkulatory online.

Jak interpretować wyniki analizy?


Otrzymany wynik pozwala na ocenę wpływu konkretnego produktu bądź usługi na emisje gazów cieplarnianych. To z kolei ma bezpośredni wpływ na identyfikacje obszarów, w których można wdrożyć działania na rzeczy redukcji. Obliczenia śladu węglowego dostarczają również cennych informacji pod względem różnych scenariuszy, np. zestawienie i porównanie dwóch produktów bądź metod produkcji, przy uwzględnieniu ich wpływu na środowisko. Otrzymane wyniki najczęściej są prezentowane w postaci raportu.

W jaki sposób wykorzystywać wyniki analizy?


Wynik analizy dostarcza informacji na temat obszarów, w których można wprowadzić zmiany na rzecz redukcji i poprawy jakości środowiska. W zależności od zapotrzebowania można zdecydować się na wdrożenie optymalnych rozwiązań, pozwalających ograniczyć ślad węglowy. Mowa tutaj np. o:

- wdrożeniu energii odnawialnej – np. energia słoneczna lub wiatrowa;
- efektywności energetycznej;
- zrównoważonym transporcie – np. pojazdy elektryczne;
- zmianie procesów produkcyjnych – np. wdrożenie bardziej ekologicznych technologii i/lub procesów produkcyjnych;
- redukcji odpadów – np. minimalizowanie ilości odpadów oraz optymalny recykling.
Jak przeprowadzić analizę śladu węglowego w firmie?, fot grafika partnera

Kto i w jaki sposób może się zaangażować, aby redukować ślad węglowy w firmie?


Redukcja śladu węglowego to przede wszystkim wdrożenie stosownych działań, aby zminimalizować szkodliwe czynniki. Takie zastosowanie dostarcza korzyści ekologicznych, ekonomicznych oraz wizerunkowych. Optymalizacja procesu produkcji, dostaw i odpadów przyniesie szereg pozytywnych zmian w przedsiębiorstwie. Mowa tutaj zarówno o spowolnieniu zmian klimatycznych, jak i dodatkowych oszczędnościach, czy lepszej opinii. Co ważne, konsumenci doceniają i wspierają działania proekologiczne, co przekłada się na realny zysk. Inwestycja w nowoczesne technologie bądź wielofunkcyjne czy energooszczędne urządzenia, z czasem wygenerują dodatkowe oszczędności w firmie. Podsumowując, zaangażowanie w redukcję śladu węglowego powinno obejmować całość organizacji.

W obliczu dynamicznie zachodzących zmian klimatycznych kluczowe jest wdrożenie odpowiednich działań, mających na celu zredukowanie emisji gazów cieplarnianych. To szereg istotnych zmian, które przyczynią się zarówno do ochrony środowiska, jak i zwiększą konkurencyjność firmy na rynku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.