Rozstrzygnięto przetargi na Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Kluczowy tunel pod Odrą


2025.10.27
Autor: Piotr Maślak
Coraz bliżej budowy jednej z największych inwestycji drogowych w północno-zachodniej Polsce - Zachodnia Obwodnica Szczecina (S6). Nowa trasa skróci czas przejazdu między Policami a Goleniów o połowę, odciąży zakorkowane A6 i S3 oraz połączy aglomerację z kluczowymi węzłami drogowymi.

Dla fragmentu Kołbaskowo - Dołuje najkorzystniejszą ofertę złożyła firma PORR (776,76 mln zł), Dołuje - Police zlecono firmie NDI (694,78 mln zł), natomiast odcinek Police - Goleniów, obejmujący dwutorowy tunel pod rzeką, otrzyma międzynarodowe konsorcjum NDI i DOGUS (ponad 5,3 mld zł). Pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, a przetargi będą podlegały kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Budowa odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police zakończy się najprawdopodobniej w 2029 r. Ze względu na złożoność tunelu pod Odrą fragment Police - Goleniów zostanie oddany do użytku w 2033 r. Trwają także prace nad II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic, gdzie powstanie m.in. węzeł Kołbaskowo łączący ZOS z DK13 i autostradą A6.

Nowa S6 pozwoli odciążyć obecne odcinki dróg A6, S3 i S6, skracając czas przejazdu między Policami a Goleniów Północ z 58 do 23 km. Trasa usprawni ruch w aglomeracji szczecińskiej i ułatwi dojazd do zakładów chemicznych w Policach.

Najważniejszym elementem inwestycji jest dwutorowy tunel pod Odrą o długości 5 km, drążony maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu wyniesie prawie 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Spód konstrukcji znajdzie się maksymalnie 51 m pod poziomem terenu, a jezdnia na głębokości 45 m. Zaplanowano 19 przejść poprzecznych do ewakuacji w sytuacjach awaryjnych.

Nowa Zachodnia Obwodnica Szczecina wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych, poprawiając płynność ruchu i bezpieczeństwo transportu w regionie.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.