Pociągiem z Krakowa do Zakopanego w 90 minut? Rewolucja kolejowa na południu Polski


2025.06.25
Autor: Bartosz Motorek
W rejonie Pisarzowej ruszyła budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce – potężna tarcza TBM „Jadwiga” rozpoczęła drążenie blisko 4-kilometrowej trasy. Inwestycja to kluczowy element projektu „Podłęże–Piekiełko”, który zrewolucjonizuje transport kolejowy w Małopolsce.

W rejonie Pisarzowej rozpoczęto budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Blisko 4-kilometrowy obiekt drąży tarcza TBM „Jadwiga”, ważąca ponad 2,5 tys. ton i mierząca 90 metrów długości. Prace prowadzone są z milimetrową precyzją, a konstrukcja tunelu powstaje etapami – od wydobycia gruntu po montaż prefabrykowanych betonowych segmentów.

Tunel pod Pisarzową to pierwszy z 16 tuneli dla pociągów zaplanowanych w ramach największej inwestycji kolejowej Polskich Linii Kolejowych na południu kraju – projektu „Podłęże–Piekiełko”. Równolegle trwa budowa tunelu ewakuacyjnego przez mniejszą maszynę TBM „Kinga”, która do tej pory wykonała już ponad 400 metrów trasy.

Celem inwestycji jest stworzenie nowego połączenia kolejowego pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Podhalem. Projekt obejmuje modernizację 75 km istniejącej linii Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km zupełnie nowej trasy z Podłęża do Tymbarku i Mszany Dolnej. Po zakończeniu prac podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około 60 minut, a do Zakopanego – do około 90 minut.

Budowa tunelu realizowana jest przez konsorcjum firm Budimex S.A., Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Gülermak Sp. z o.o., a jej wartość przekracza 1,9 mld zł. Inwestycja finansowana jest częściowo z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Prace w rejonie Limanowej to jedna z czterech aktywnie realizowanych części projektu – kolejne są na etapie przetargów.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.