
Kraków
Wiadomości
Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe w Krakowie. Podpisano dużą umowę z firmą PESA
Wkrótce Kraków stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa wyposażona zostanie wyłącznie w pojazdy niskopodłogowe. Podpisana została właśnie umowa z firmą PESA Bydgoszcz SA. na dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów.
Zarząd MPK w Krakowie i firmy PESA Bydgoszcz SA. zawarł kontrakt na dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 33 metrów, dzięki której stolica Małopolski stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Wartość kontraktu wynosi 558,5 mln zł netto z czego blisko 74 mln zł pochodzi z dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS. Pierwszy z 30 nowych zamówionych tramwajowych pojawi się na krakowskich ulicach na początku 2028 roku. Ostatni dostarczony zostanie rok później.
Najważniejszą nowością w nowych wagonach jest ich dwukierunkowość, dzięki której będą mogły kursować także tam, gdzie brak pętli do zawracania. Sprawdzą się m.in. podczas remontów torowisk, tak jak obecnie przy moście Grunwaldzkim czy w rejonie Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie. Zastosowanie znajdą również na nowych trasach, planowanych m.in. na Azory oraz do Szpitala Uniwersyteckiego.
Warto zaznaczyć, że planowany jest przez miasto zakup kolejnych 60 tramwajów. Połowa z nich to jednokierunkowe pojazdy o długości ponad 43 metrów, a pozostałe 30 tramwaje jednokierunkowe mierzące ponad 33 metry. Umowy ramowe z firmą PESA Bydgoszcz SA zostały już podpisane.
Zarząd MPK w Krakowie i firmy PESA Bydgoszcz SA. zawarł kontrakt na dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 33 metrów, dzięki której stolica Małopolski stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Wartość kontraktu wynosi 558,5 mln zł netto z czego blisko 74 mln zł pochodzi z dofinansowania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach programu FEnIKS. Pierwszy z 30 nowych zamówionych tramwajowych pojawi się na krakowskich ulicach na początku 2028 roku. Ostatni dostarczony zostanie rok później.
Najważniejszą nowością w nowych wagonach jest ich dwukierunkowość, dzięki której będą mogły kursować także tam, gdzie brak pętli do zawracania. Sprawdzą się m.in. podczas remontów torowisk, tak jak obecnie przy moście Grunwaldzkim czy w rejonie Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie. Zastosowanie znajdą również na nowych trasach, planowanych m.in. na Azory oraz do Szpitala Uniwersyteckiego.
Zakupy nowych tramwajów to także spore wyzwanie finansowe. W tym roku już podpisaliśmy umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych gwarantujące nam bezzwrotne dotacje w wysokości 481 mln zł z KPO oraz 74 mln z programu FEnIKS. Złożyliśmy również wnioski o preferencyjne pożyczki z KPO w wysokości 750 mln zł, które chcemy wykorzystać na zakup kolejnych nowych tramwajów. Robimy to z myślą o pasażerach, ale równie ważny jest dla nas komfort pracy naszych motorniczych, którzy dzięki pozyskaniu nowych tramwajów będą mieli zdecydowanie lepsze warunki pracy niż ma to miejsce w tramwajach starego typupowiedział: Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie
Warto zaznaczyć, że planowany jest przez miasto zakup kolejnych 60 tramwajów. Połowa z nich to jednokierunkowe pojazdy o długości ponad 43 metrów, a pozostałe 30 tramwaje jednokierunkowe mierzące ponad 33 metry. Umowy ramowe z firmą PESA Bydgoszcz SA zostały już podpisane.
Komentarze
Brak wpisów.