
Kraków
Wiadomości
Kraków będzie miał metro. Jak przebiegał będzie pierwszy etap?
Do końca 2025 roku ma być wyłoniony wykonawca projektu pierwszego etapu budowy metra w Krakowie. Obecnie miasto czeka na decyzję środowiskową. Inwestycję sfinalizować mają trzy podmioty.
Trwa oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu budowy metra w Krakowie, która ma nastąpić w pierwszym kwartale 2025 roku. Do końca przyszłego roku wyłoniony ma być wykonawca projektu 6-kilometrowego etapu, którego koszty realizacji ma pokryć budżet państwa, środki unijne oraz miasto.
Metro w Krakowie ma być lekarstwem na największe miejskie bolączki, czyli korki, poprawa bezpieczeństwa, komfortu i czasu dojazdu czy walka ze smogiem.
Pierwszy etap budowy krakowskiego metra dotyczy odcinka od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do powstającej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Łączna długość to 6 km. Szacuje się realizacja tego projektu pochłonie 3 mld zł.
Drugi etap (wschodni) i trzeci (zachodni) mają powstać przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszty realizacji dwóch kolejnych faz miałyby być poniesione z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki UE, środki inwestora prywatnego i środki Gminy Miejskiej Kraków. Łączna długość etapu wschodniego i zachodniego pierwszej linii metra to około 20 km. Szacowany koszt inwestycji to około 10 mld zł.
Łącznie pierwsza linia krakowskiego metra ma mieć około 26 km długości, a jej koszt budowy to około 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Miasto na początek skupi się na budowie tunelu pod ścisłym centrum Krakowa, czyli pierwszy etap podziemnego transportu szynowego. Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 roku miasto ogłosi zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej. Następnie wyłoniony ma zostać wykonawca, który opracuje dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID i pozwolenie na budowę. Harmonogram inwestycji zakłada, że miałoby to nastąpić pod koniec 2025 roku. Całość prac projektowych powinna zostać sfinalizowana na koniec 2028 r.
Wyłonienie generalnego wykonawcę prac budowlanych będzie zależał od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Trwa oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu budowy metra w Krakowie, która ma nastąpić w pierwszym kwartale 2025 roku. Do końca przyszłego roku wyłoniony ma być wykonawca projektu 6-kilometrowego etapu, którego koszty realizacji ma pokryć budżet państwa, środki unijne oraz miasto.
Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet i wyraźnie chcemy go przyspieszyć. Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego. Rozpoczęcie budowy metra to najważniejsze zobowiązanie jakie złożyłem mieszkańcom w czasie kampanii wyborczej. Od początku kadencji przeprowadziliśmy szereg działań związanych z analizą dotychczasowej dokumentacji działań podjętych przez miasto. Aktywnie rozpatrujemy źródła finansowania i nawiązaliśmy współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje transport podziemny w stolicypowiedział: na sesji Rady Miasta Krakowa prezydent Aleksander Miszalski
Metro w Krakowie ma być lekarstwem na największe miejskie bolączki, czyli korki, poprawa bezpieczeństwa, komfortu i czasu dojazdu czy walka ze smogiem.
Pierwszy etap budowy krakowskiego metra dotyczy odcinka od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do powstającej obecnie linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w obszarze ronda Młyńskiego. Łączna długość to 6 km. Szacuje się realizacja tego projektu pochłonie 3 mld zł.
Drugi etap (wschodni) i trzeci (zachodni) mają powstać przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Koszty realizacji dwóch kolejnych faz miałyby być poniesione z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki UE, środki inwestora prywatnego i środki Gminy Miejskiej Kraków. Łączna długość etapu wschodniego i zachodniego pierwszej linii metra to około 20 km. Szacowany koszt inwestycji to około 10 mld zł.
Łącznie pierwsza linia krakowskiego metra ma mieć około 26 km długości, a jej koszt budowy to około 13 mld zł. Przewidywany koszt pozyskania taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Miasto na początek skupi się na budowie tunelu pod ścisłym centrum Krakowa, czyli pierwszy etap podziemnego transportu szynowego. Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2025 roku miasto ogłosi zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej. Następnie wyłoniony ma zostać wykonawca, który opracuje dokumentację projektową wraz z uzyskaniem decyzji ZRID i pozwolenie na budowę. Harmonogram inwestycji zakłada, że miałoby to nastąpić pod koniec 2025 roku. Całość prac projektowych powinna zostać sfinalizowana na koniec 2028 r.
Wyłonienie generalnego wykonawcę prac budowlanych będzie zależał od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Komentarze
Brak wpisów.