Gigantyczna maszyna wpłynęła do portu w Gdańsku. Zostanie użyta do drążenia tunelu


2025.03.05
Autor: Bartosz Motorek
Do portu w Gdańsku z Chin przypłynęła większa z tarcz TBM, która posłuży do realizacji projektu w ramach modernizacji linii kolejowej ‎nr 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex i Gülermak.‎

Maszyna waży ponad 2 500 ton i ma średnicę ‎‎10,96 metra i długość blisko 85 metrów. Tarcza TBM jest kluczowym elementem przedsięwzięcia i zostanie użyta do drążenia tunelu w ramach inwestycji realizowanej przez PKP PLK.
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – ‎większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – ‎większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex

Dostawa z Chin, która wpłynęła do gdańskiego portu składa się także z innych elementów wyposażenia takich jak: komora ‎hiperbaryczna, komora ratunkowa, zbiorniki, agregaty, pompy, przenośniki ‎taśmowe i przenośnik ślimakowy mierzący niespełna 20 metrów długości i ważący 87 ton. Wszystkie te części znajdą się we wnętrzu gigantycznej maszyny. Transport całości na plac budowy może potrwać nawet od 2 do 3 tygodni, przy użyciu 88 zestawów ‎ciężarowych, które zostaną podzielone, a transporty zrealizowane w czterech ‎odrębnych cyklach.‎
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – ‎większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – ‎większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex

W ramach modernizacji ‎odcinka Limanowa – bocznica Klęczany wydrążone zostaną dwa tunele o długości 3,8 km każdy. Tarcza TBM została zaprojektowana specjalnie na warunki fliszu karpackiego.

‎Projekt modernizacji linii kolejowej nr 104 na odc. D to wyjątkowe wyzwanie ‎inżynieryjne, które wymaga zaawansowanego podejścia i zastosowania ‎nowoczesnych technologii, takich jak maszyny TBM. Dzięki tym maszynom ‎będziemy w stanie precyzyjnie drążyć tunele w trudnych warunkach geologicznych, ‎co jest kluczowe dla realizacji całej inwestycji. Jesteśmy w pełni przygotowani na ‎nadchodzące etapy prac, a zespół Budimex-Gülermak ‎jest gotowy, by sprostać ‎wszystkim wymaganiom tego projektu
powiedział: Marcin Curkowicz, Zastępca ‎Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego ‎Budimex SA.‎

Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej w Małopolsce i przyczynić się do rozwoju gospodarczego, zapewniając szybkie połączenie kolejowe ‎między Krakowem a Nowym Sączem. Całość ma być gotowa w IV kwartale 2026 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.