
małopolskie
Wiadomości
Gigantyczna maszyna wpłynęła do portu w Gdańsku. Zostanie użyta do drążenia tunelu
Do portu w Gdańsku z Chin przypłynęła większa z tarcz TBM, która posłuży do realizacji projektu w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex i Gülermak.
Maszyna waży ponad 2 500 ton i ma średnicę 10,96 metra i długość blisko 85 metrów. Tarcza TBM jest kluczowym elementem przedsięwzięcia i zostanie użyta do drążenia tunelu w ramach inwestycji realizowanej przez PKP PLK.
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex
Dostawa z Chin, która wpłynęła do gdańskiego portu składa się także z innych elementów wyposażenia takich jak: komora hiperbaryczna, komora ratunkowa, zbiorniki, agregaty, pompy, przenośniki taśmowe i przenośnik ślimakowy mierzący niespełna 20 metrów długości i ważący 87 ton. Wszystkie te części znajdą się we wnętrzu gigantycznej maszyny. Transport całości na plac budowy może potrwać nawet od 2 do 3 tygodni, przy użyciu 88 zestawów ciężarowych, które zostaną podzielone, a transporty zrealizowane w czterech odrębnych cyklach.
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex
W ramach modernizacji odcinka Limanowa – bocznica Klęczany wydrążone zostaną dwa tunele o długości 3,8 km każdy. Tarcza TBM została zaprojektowana specjalnie na warunki fliszu karpackiego.
Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej w Małopolsce i przyczynić się do rozwoju gospodarczego, zapewniając szybkie połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem. Całość ma być gotowa w IV kwartale 2026 roku.
Maszyna waży ponad 2 500 ton i ma średnicę 10,96 metra i długość blisko 85 metrów. Tarcza TBM jest kluczowym elementem przedsięwzięcia i zostanie użyta do drążenia tunelu w ramach inwestycji realizowanej przez PKP PLK.
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex
Dostawa z Chin, która wpłynęła do gdańskiego portu składa się także z innych elementów wyposażenia takich jak: komora hiperbaryczna, komora ratunkowa, zbiorniki, agregaty, pompy, przenośniki taśmowe i przenośnik ślimakowy mierzący niespełna 20 metrów długości i ważący 87 ton. Wszystkie te części znajdą się we wnętrzu gigantycznej maszyny. Transport całości na plac budowy może potrwać nawet od 2 do 3 tygodni, przy użyciu 88 zestawów ciężarowych, które zostaną podzielone, a transporty zrealizowane w czterech odrębnych cyklach.
Nowy etap budowy tunelu kolejowego na linii 104 – większa tarcza TBM już w porcie w Gdańsku, fot. Budimex
W ramach modernizacji odcinka Limanowa – bocznica Klęczany wydrążone zostaną dwa tunele o długości 3,8 km każdy. Tarcza TBM została zaprojektowana specjalnie na warunki fliszu karpackiego.
Projekt modernizacji linii kolejowej nr 104 na odc. D to wyjątkowe wyzwanie inżynieryjne, które wymaga zaawansowanego podejścia i zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak maszyny TBM. Dzięki tym maszynom będziemy w stanie precyzyjnie drążyć tunele w trudnych warunkach geologicznych, co jest kluczowe dla realizacji całej inwestycji. Jesteśmy w pełni przygotowani na nadchodzące etapy prac, a zespół Budimex-Gülermak jest gotowy, by sprostać wszystkim wymaganiom tego projektupowiedział: Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej w Małopolsce i przyczynić się do rozwoju gospodarczego, zapewniając szybkie połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem. Całość ma być gotowa w IV kwartale 2026 roku.
Inne wiadomości o Budimex
- Powstaje kluczowy fragment przyszłej trasy Via Carpatia. Jeden z odcinków blisko ukończenia 2025-06-11 10:18:24
- Port Gdańsk może już obsłużyć największe kontenerowce świata. Otwarcie nowego terminala 2025-06-09 06:08:18
- Zaawansowana inżynieria na finiszu jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Publikujemy nowy film z placu budowy 2025-05-15 09:57:42
- Kluczowa inwestycja w infrastrukturę sportową Uniwersytetu Gdańskiego. Rusza budowa nowoczesnego Centrum Sportu 2025-04-29 08:46:07
-
Komentarze
Brak wpisów.