
Łódź
Wiadomości
Modernizacja kolejnej zajezdni w Łodzi dobiega końca. Więcej tramwajów na ulicach
Zajezdnia tramwajowa Chocianowice w Łodzi wkracza w ostatnią fazę modernizacji. Zakończenie prac zaplanowano na 31 lipca, co oznacza, że już wkrótce mieszkańcy południowej części miasta skorzystają z efektów jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych MPK Łódź ostatnich lat.
Nowa zajezdnia Chocianowice powstaje na miejscu dotychczasowego obiektu, który od dawna nie odpowiadał wymaganiom współczesnego taboru i standardom technologicznym. W ramach projektu zrealizowano budowę nowoczesnej hali serwisowej i postojowej, wyposażonej w nowy sprzęt techniczny: m.in. podnośniki kolumnowe, tokarkę do obróbki kół, instalacje elektryczne i teletechniczne, systemy bezpieczeństwa oraz ruchome podesty robocze. Zainstalowano także myjnię tramwajową, która zwiększy efektywność codziennej obsługi pojazdów.
Czerwiec upłynął pod znakiem prac wykończeniowych – trwały testy systemów, pomiary techniczne i ostateczne montaże. Oznakowano również strefy wokół kanałów serwisowych. Choć z zewnątrz obiekt wciąż przypomina plac budowy, to w środku powstaje nowoczesne centrum zarządzania flotą tramwajową, które obsługiwać będzie komunikację szynową w południowej Łodzi.
Modernizacja zajezdni Chocianowice to nie tylko korzyści techniczne, ale i realne udogodnienia dla pasażerów. Dzięki nowej infrastrukturze MPK będzie mogło częściej wypuszczać na trasy nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje – dostosowane do potrzeb osób starszych i z niepełnosprawnościami. Lepsza obsługa techniczna oznacza też mniej awarii i większą punktualność.
Inwestycja wpisuje się również w szersze działania proekologiczne miasta. Wdrożone technologie mają ograniczyć zużycie energii oraz emisję zanieczyszczeń, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnących wymagań środowiskowych w transporcie publicznym.
Rozbudowa zajezdni Chocianowice to tylko jeden z etapów kompleksowego programu modernizacji łódzkiej infrastruktury tramwajowej. Wkrótce rozpocznie się również przebudowa zajezdni przy ul. Telefonicznej. Projekt przewiduje m.in. budowę nowych torów odstawczych, nowej dyspozytorni, zaplecza socjalnego dla pracowników oraz placu manewrowego dla ośrodka szkoleniowego. Dodatkowo zajezdnia zostanie częściowo zasilana energią z paneli fotowoltaicznych.
W ostatnich latach MPK Łódź zrealizowało szereg podobnych inwestycji. Przebudowane zostały m.in. zajezdnie Limanowskiego i Nowe Sady oraz Zakład Przewozu Osób Niepełnosprawnych. W tym roku zakończy się również budowa nowego Zakładu Techniki na Helenówku – w miejscu dawnej zajezdni tramwajowej.
Nowa zajezdnia Chocianowice powstaje na miejscu dotychczasowego obiektu, który od dawna nie odpowiadał wymaganiom współczesnego taboru i standardom technologicznym. W ramach projektu zrealizowano budowę nowoczesnej hali serwisowej i postojowej, wyposażonej w nowy sprzęt techniczny: m.in. podnośniki kolumnowe, tokarkę do obróbki kół, instalacje elektryczne i teletechniczne, systemy bezpieczeństwa oraz ruchome podesty robocze. Zainstalowano także myjnię tramwajową, która zwiększy efektywność codziennej obsługi pojazdów.
Czerwiec upłynął pod znakiem prac wykończeniowych – trwały testy systemów, pomiary techniczne i ostateczne montaże. Oznakowano również strefy wokół kanałów serwisowych. Choć z zewnątrz obiekt wciąż przypomina plac budowy, to w środku powstaje nowoczesne centrum zarządzania flotą tramwajową, które obsługiwać będzie komunikację szynową w południowej Łodzi.
Modernizacja zajezdni Chocianowice to nie tylko korzyści techniczne, ale i realne udogodnienia dla pasażerów. Dzięki nowej infrastrukturze MPK będzie mogło częściej wypuszczać na trasy nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje – dostosowane do potrzeb osób starszych i z niepełnosprawnościami. Lepsza obsługa techniczna oznacza też mniej awarii i większą punktualność.
Inwestycja wpisuje się również w szersze działania proekologiczne miasta. Wdrożone technologie mają ograniczyć zużycie energii oraz emisję zanieczyszczeń, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnących wymagań środowiskowych w transporcie publicznym.
Rozbudowa zajezdni Chocianowice to tylko jeden z etapów kompleksowego programu modernizacji łódzkiej infrastruktury tramwajowej. Wkrótce rozpocznie się również przebudowa zajezdni przy ul. Telefonicznej. Projekt przewiduje m.in. budowę nowych torów odstawczych, nowej dyspozytorni, zaplecza socjalnego dla pracowników oraz placu manewrowego dla ośrodka szkoleniowego. Dodatkowo zajezdnia zostanie częściowo zasilana energią z paneli fotowoltaicznych.
W ostatnich latach MPK Łódź zrealizowało szereg podobnych inwestycji. Przebudowane zostały m.in. zajezdnie Limanowskiego i Nowe Sady oraz Zakład Przewozu Osób Niepełnosprawnych. W tym roku zakończy się również budowa nowego Zakładu Techniki na Helenówku – w miejscu dawnej zajezdni tramwajowej.
Inne wiadomości o Zajezdnia Chocianowice
- Trwa modernizacja najstarszej łódzkiej zajezdni. Powróci pierwotna forma i architektoniczne detale 2022-01-12 09:44:45
- Rusza remont zajezdni tramwajowej w Łodzi za prawie 150 mln zł 2021-09-20 06:53:30
- Ponad 100-letnia zajezdnia w Łodzi stanie się nowoczesnym centrum obsługi tramwajów 2020-12-18 08:17:33
Komentarze
Brak wpisów.