Wielka operacja w Świnoujściu - 162 ha dna morskiego do oczyszczenia przed budową portu


2025.11.25
Autor: Piotr Maślak
W Świnoujściu startuje jeden z najbardziej znaczących projektów morskich ostatnich lat. Rozpoczynają się prace przygotowawcze pod budowę Przylądka Pomerania - nowej, wielofunkcyjnej części portu, która ma stać się kluczowym elementem rozwoju infrastruktury morskiej na Bałtyku. Pierwszym etapem jest oczyszczenie dna, na którym w przyszłości powstaną terminale i nabrzeża.

Podpisano umowę dotyczącą usunięcia tysięcy przedmiotów zalegających na dnie morskim w rejonie, gdzie przewidziano budowę Przylądka Pomerania. Prace obejmą teren o powierzchni 162 hektarów, a do wydobycia jest niemal 5 tysięcy obiektów różnego pochodzenia. Wartość kontraktu wynosi 22,8 mln zł.
162 ha dna morskiego do oczyszczenia przed budową portu, wiz. Ministerstwo Infrastruktury
wiz. Ministerstwo Infrastruktury

Oczyszczenie dna to kluczowy element przygotowań - dopiero po jego zakończeniu możliwe będzie rozpoczęcie robót hydrotechnicznych i formowanie docelowej infrastruktury nowego portu.

Przylądek Pomerania to planowana, nowoczesna rozbudowa portu w Świnoujściu, która ma znacząco zwiększyć możliwości przeładunkowe oraz stworzyć przestrzeń dla nowych inwestycji logistycznych i przemysłowych. Koncepcja obejmuje m.in.: budowę nowych basenów portowych, powstanie nabrzeży dostosowanych do obsługi dużych jednostek, infrastrukturę dla łańcuchów dostaw i logistyki morskiej, zwiększenie potencjału regionu w obsłudze transportu morskiego, offshore i energetyki, a także wzmocnienie roli Świnoujścia jako jednego z najważniejszych portów w Polsce i na południowym Bałtyku.

Projekt jest elementem długofalowej strategii rozwoju portów morskich i ma znacząco poprawić konkurencyjność całego polskiego sektora morskiego. Nowe tereny portowe mają przyciągnąć zarówno operatorów logistycznych, jak i inwestorów przemysłowych. Rozbudowa infrastruktury morskiej zwiększy możliwości obsługi towarów, ułatwi rozwój powiązanych sektorów i wzmocni rolę regionu w międzynarodowych łańcuchach transportowych.

Nowy terminal w Świnoujściu powinien rozpocząć działalność na początku 2028 roku. Pomerania będzie sztucznym przylądkiem o powierzchni 186 ha., co oznacza, że lądowa część Polski „urośnie” o wspomnianych 186 ha.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.