Nowy dworzec Olsztyn Główny - rusza budowa nowoczesnego obiektu


2022.01.28
Autor: Urbanity.pl
Podpisana została umowa z wykonawcą prac budowlanych nowego dworca Olsztyn Główny, który będzie miał modernistyczną bryłę na planie trapezu i przeszkloną elewację.

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych rozpoczyna się realizacja nowego dworca Olsztyn Główny. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971.

Nowy dworzec Olsztyn Główny powstanie na planie trapezu z przeszkloną fasadą. Pojawi się zegar na frontowej elewacji, a tuż pod nim pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Natomiast podróżni od strony peronów na elewacji zobaczą napis z logotypem PKP i nazwą dworca.

Elewacja od strony peronów będzie miała długość około 73 metrów, a szerokość pod dachem około 29 metrów. Najwyższy punkt w obiekcie będzie na wysokości około 12 m. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta dynamicznym, wystającym poza jej obrys dachem.

W ramach inwestycji zaplanowano także budowę nowego tunelu pod dworcem i peronami, który pozwoli połączyć, dotychczas rozdzielone torami, dwie części miasta.

Nowy dworzec będzie miał łącznie trzy kondygnacji, z czego jedna zlokalizowana pod ziemią. Pierwszą z nich rozdzieli funkcjonalnie przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze. Po zachodniej stronie zaplanowano przestrzeń pod lokale komercyjne, natomiast po jego wschodniej znajdzie się punkt obsługi podróżnych - zajmujący łącznie dwie kondygnacje połączone ze sobą ciągami komunikacyjnymi w formie schodów tradycyjnych i ruchomych oraz wind.

W części podziemnej dworca Olsztyn Główny zaplanowano kasy biletowe, toalety oraz strefę podróżnego. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.

Nowy Olsztyn Główny będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i w pełni ekologiczny. Zmiany podróżni odczują również w najbliższym otoczeniu obiektu, gdzie pojawi się reprezentacyjny plac miejski przecięty wizualnie ciągami pieszymi z pochylniami i schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego. Powstanie także parking naziemny na 58 miejsc postojowych oraz trójkątna wiata rowerowa z 80 miejscami parkingowymi dla jednośladów.

Koszt budowy nowego dworca Olsztyn Główny to 70,97 mln złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy. Otwarcie zaplanowano na druga połowę 2023 roku.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.