Rusza inwestycja, która poprawi przepustowość i dostępność kolei na Kaszubach
Budimex S.A. podpisał umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. na modernizację kluczowego odcinka A w ramach projektu usprawnienia alternatywnej trasy transportowej między Bydgoszczą a Trójmiastem.
Inwestycja obejmie linie kolejowe nr 201 na trasie Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 między Somoninem a Kartuzami. Projekt ten ma ogromne znaczenie dla poprawy przepustowości i dostępności kolei na Kaszubach, przyczyniając się do rozwoju regionu.
Co obejmuje projekt?
Modernizacja przewiduje unowocześnienie 27 km linii nr 201, w tym budowę drugiego toru, oraz odnowę 8 km linii nr 214, umożliwiając wznowienie ruchu pasażerskiego między Somoninem a Kartuzami. Kluczowe elementy prac to elektryfikacja linii, modernizacja stacji i przystanków, a także dostosowanie peronów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Dodatkowo projekt obejmie modernizację 120 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów, przejść podziemnych i przepustów oraz budowę nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym Lokalnego Centrum Sterowania w Kościerzynie oraz nastawni w Somoninie.
Po zakończeniu inwestycji pasażerskie pociągi na linii nr 201 osiągną prędkość do 140 km/h, a na linii nr 214 do 120 km/h. Prędkość transportu towarowego wzrośnie do 100 km/h. Projekt nie tylko poprawi połączenia między Kaszubami, Trójmiastem i Bydgoszczą, ale także zwiększy dostępność portów w Gdyni i Gdańsku. Dzięki temu Kaszuby zyskają nowoczesną infrastrukturę kolejową, która wzmocni ich potencjał gospodarczy i ułatwi transport międzynarodowy.
Budimex S.A. złożył zwycięską ofertę o wartości ponad 1,15 mld zł netto (1,28 mld zł netto z uwzględnieniem opcji). Główne prace mają potrwać 42 miesiące od rozpoczęcia, co planowane jest na początek przyszłego roku. Na zrealizowane prace przewidziano 72 miesiące gwarancji.
Dlaczego to ważne?
Modernizacja linii Bydgoszcz – Trójmiasto to nie tylko poprawa transportu dla mieszkańców Kaszub, ale także inwestycja w rozwój gospodarczy regionu. Przedsięwzięcie poprawi jakość podróży, zwiększy możliwości przewozów towarowych i wzmocni strategiczne połączenia kolejowe.
Budimex, mający doświadczenie w realizacji największych inwestycji kolejowych w Polsce, takich jak modernizacja linii Warszawa – Lublin czy przebudowa węzła Port Gdynia, kontynuuje swoją misję poprawy infrastruktury transportowej w kraju. Obecnie finalizuje prace na stacji Warszawa Zachodnia oraz modernizację odcinków LK104 w ramach projektu Podłęże – Piekiełko.
Inwestycja obejmie linie kolejowe nr 201 na trasie Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 między Somoninem a Kartuzami. Projekt ten ma ogromne znaczenie dla poprawy przepustowości i dostępności kolei na Kaszubach, przyczyniając się do rozwoju regionu.
Co obejmuje projekt?
Modernizacja przewiduje unowocześnienie 27 km linii nr 201, w tym budowę drugiego toru, oraz odnowę 8 km linii nr 214, umożliwiając wznowienie ruchu pasażerskiego między Somoninem a Kartuzami. Kluczowe elementy prac to elektryfikacja linii, modernizacja stacji i przystanków, a także dostosowanie peronów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Dodatkowo projekt obejmie modernizację 120 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów, wiaduktów, przejść podziemnych i przepustów oraz budowę nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym Lokalnego Centrum Sterowania w Kościerzynie oraz nastawni w Somoninie.
Po zakończeniu inwestycji pasażerskie pociągi na linii nr 201 osiągną prędkość do 140 km/h, a na linii nr 214 do 120 km/h. Prędkość transportu towarowego wzrośnie do 100 km/h. Projekt nie tylko poprawi połączenia między Kaszubami, Trójmiastem i Bydgoszczą, ale także zwiększy dostępność portów w Gdyni i Gdańsku. Dzięki temu Kaszuby zyskają nowoczesną infrastrukturę kolejową, która wzmocni ich potencjał gospodarczy i ułatwi transport międzynarodowy.
Budimex S.A. złożył zwycięską ofertę o wartości ponad 1,15 mld zł netto (1,28 mld zł netto z uwzględnieniem opcji). Główne prace mają potrwać 42 miesiące od rozpoczęcia, co planowane jest na początek przyszłego roku. Na zrealizowane prace przewidziano 72 miesiące gwarancji.
Dlaczego to ważne?
Modernizacja linii Bydgoszcz – Trójmiasto to nie tylko poprawa transportu dla mieszkańców Kaszub, ale także inwestycja w rozwój gospodarczy regionu. Przedsięwzięcie poprawi jakość podróży, zwiększy możliwości przewozów towarowych i wzmocni strategiczne połączenia kolejowe.
Budimex, mający doświadczenie w realizacji największych inwestycji kolejowych w Polsce, takich jak modernizacja linii Warszawa – Lublin czy przebudowa węzła Port Gdynia, kontynuuje swoją misję poprawy infrastruktury transportowej w kraju. Obecnie finalizuje prace na stacji Warszawa Zachodnia oraz modernizację odcinków LK104 w ramach projektu Podłęże – Piekiełko.
Inne wiadomości o Budimex
- Wkrótce popłynie zielona energia z gigantycznych farm fotowoltaicznych 2025-02-04 07:44:25
- Do Polski przypłynęła z Chin tarcza TBM, która wydrąży tunel na ważnym odcinku modernizacji linii kolejowej 2024-12-23 11:34:31
- Kończy się modernizacja największego w stolicy węzła komunikacyjnego o wartości 2 mld zł 2024-12-16 13:58:55
- Budowa toru łyżwiarskiego Stegny. Wykonawcy chcą więcej za realizację inwestycji 2024-12-05 11:05:00
-
Komentarze
Brak wpisów.