Rok 2019 to czas outletów
– Dobra sytuacja gospodarcza naszego kraju i stopniowe bogacenie się klasy średniej stwarza szansę na rozwój rynku centrów wyprzedażowych w Polsce – mówi Wojciech Cieślak, prezes BOIG.
– Pozytywny wpływ na branżę retail w 2019 roku będzie miała poprawiająca się sytuacja gospodarcza naszego kraju. W minionym roku zanotowaliśmy wysoki, 5 proc. wzrost PKB, a także niemal 5 proc. wzrost konsumpcji prywatnej, co znacznie przewyższało oczekiwania ekspertów. Dodatkowymi, pozytywnymi czynnikami była duża dynamika płac, rekordowo niskie bezrobocie i inflacja. Dobra koniunktura będzie miała realny wpływ na zachowania zakupowe Polaków i możemy z optymizmem patrzeć w nadchodzący rok – mówi Wojciech Cieślak, prezes BOIG. – Przed branżą handlową pojawią się również nowe wyzwania. W związku z zaostrzeniem częściowego zakazu handlu w niedzielę, możemy spodziewać się zmian w zwyczajach zakupowych konsumentów – dodaje W. Cieślak.
Dobra koniunktura gospodarcza może także wpłynąć na powstawanie nowych obiektów handlowych, chociaż wydawać by się mogło, że rynek nie przyjmie już nowych projektów.
– Pod kątem inwestycyjnym wyraźnie widać, że rynek dużych, regularnych centrów handlowych jest już nasycony, a łączne zasoby powierzchni handlowej wynoszą ponad 14,4 mln mkw. Coraz mniej jest lokalizacji, w których można wybudować nowy, duży obiekt. Inna sytuacja jest na rynku centrów outletowych, które odpowiadają za ok. 5 proc. powierzchni handlowej. To obecnie mały i młody sektor rynku, ale charakteryzuje się dużym potencjałem. Polacy wiedzą już co to są outlety i odróżniają je od regularnych sklepów, a zakupy w nich planują z wyprzedzeniem. Potencjał tych obiektów doceniają także najemcy, którzy poza tradycyjnym podejściem - wyprzedażą stocków, stawiają na outlety jako podstawowy kanał dystrybucji towarów. Dodatkowo, sklepy ulokowane w centrach wyprzedażowych osiągają znacznie wyższe obroty niż te w regularnych obiektach. Połączenie tych czynników z dobrą sytuacją gospodarczą naszego kraju i stopniowym bogaceniem się klasy średniej stwarza szansę na rozwój rynku centrów wyprzedażowych. Pewnym jest, że w 2019 roku i później sektor ten urośnie w siłę.
Na rozwój rynku centrów wyprzedażowych w Polsce wpłynie otwarcie nowych outletów, które już niebawem powitają pierwszych klientów.
– Już wiosną 2019 otwarta zostanie pierwsza faza największego na Górnym Śląsku centrum wyprzedażowego Silesia Outlet, którego ofertę stworzy w sumie ponad 120 sklepów znanych marek odzieżowych, obuwniczych i sportowych. Gliwicki outlet będzie odpowiedzią na potrzeby mieszkańców regionu, gdzie duża koncentracja ludności tworzy ogromny rynek zbytu – dodaje W. Cieślak
Budowa Silesia Outlet ruszyła w grudniu 2017 roku. Centrum realizowane jest w dwóch etapach. Otwarcie fazy pierwszej o powierzchni 12 tys. mkw. GLA z 70 sklepami zaplanowano na wiosnę 2019 roku. Faza druga to ponad 50 sklepów o łącznej powierzchni 8 tys. mkw. GLA. Inwestorem projektu jest 6B47 Poland. Za komercjalizację odpowiada BOIG Property Consulting.
– Pozytywny wpływ na branżę retail w 2019 roku będzie miała poprawiająca się sytuacja gospodarcza naszego kraju. W minionym roku zanotowaliśmy wysoki, 5 proc. wzrost PKB, a także niemal 5 proc. wzrost konsumpcji prywatnej, co znacznie przewyższało oczekiwania ekspertów. Dodatkowymi, pozytywnymi czynnikami była duża dynamika płac, rekordowo niskie bezrobocie i inflacja. Dobra koniunktura będzie miała realny wpływ na zachowania zakupowe Polaków i możemy z optymizmem patrzeć w nadchodzący rok – mówi Wojciech Cieślak, prezes BOIG. – Przed branżą handlową pojawią się również nowe wyzwania. W związku z zaostrzeniem częściowego zakazu handlu w niedzielę, możemy spodziewać się zmian w zwyczajach zakupowych konsumentów – dodaje W. Cieślak.
Dobra koniunktura gospodarcza może także wpłynąć na powstawanie nowych obiektów handlowych, chociaż wydawać by się mogło, że rynek nie przyjmie już nowych projektów.
– Pod kątem inwestycyjnym wyraźnie widać, że rynek dużych, regularnych centrów handlowych jest już nasycony, a łączne zasoby powierzchni handlowej wynoszą ponad 14,4 mln mkw. Coraz mniej jest lokalizacji, w których można wybudować nowy, duży obiekt. Inna sytuacja jest na rynku centrów outletowych, które odpowiadają za ok. 5 proc. powierzchni handlowej. To obecnie mały i młody sektor rynku, ale charakteryzuje się dużym potencjałem. Polacy wiedzą już co to są outlety i odróżniają je od regularnych sklepów, a zakupy w nich planują z wyprzedzeniem. Potencjał tych obiektów doceniają także najemcy, którzy poza tradycyjnym podejściem - wyprzedażą stocków, stawiają na outlety jako podstawowy kanał dystrybucji towarów. Dodatkowo, sklepy ulokowane w centrach wyprzedażowych osiągają znacznie wyższe obroty niż te w regularnych obiektach. Połączenie tych czynników z dobrą sytuacją gospodarczą naszego kraju i stopniowym bogaceniem się klasy średniej stwarza szansę na rozwój rynku centrów wyprzedażowych. Pewnym jest, że w 2019 roku i później sektor ten urośnie w siłę.
Na rozwój rynku centrów wyprzedażowych w Polsce wpłynie otwarcie nowych outletów, które już niebawem powitają pierwszych klientów.
– Już wiosną 2019 otwarta zostanie pierwsza faza największego na Górnym Śląsku centrum wyprzedażowego Silesia Outlet, którego ofertę stworzy w sumie ponad 120 sklepów znanych marek odzieżowych, obuwniczych i sportowych. Gliwicki outlet będzie odpowiedzią na potrzeby mieszkańców regionu, gdzie duża koncentracja ludności tworzy ogromny rynek zbytu – dodaje W. Cieślak
Budowa Silesia Outlet ruszyła w grudniu 2017 roku. Centrum realizowane jest w dwóch etapach. Otwarcie fazy pierwszej o powierzchni 12 tys. mkw. GLA z 70 sklepami zaplanowano na wiosnę 2019 roku. Faza druga to ponad 50 sklepów o łącznej powierzchni 8 tys. mkw. GLA. Inwestorem projektu jest 6B47 Poland. Za komercjalizację odpowiada BOIG Property Consulting.
Kamil
Gość