Powstanie linia kolejowa do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Harmonogram inwestycji


2024.11.19
Autor: Bartosz Motorek
Budowa pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej to także wiele inwestycji towarzyszących, z których korzystać będą również mieszkańcy z województwa, gdzie wybudowany zostanie obiekt. Trwają przygotowania do powstania linii kolejowej do obsługi pociągów pasażerskich i towarowych.

Planowana linia kolejowa w głównej mierze zapewnić ma sprawny przewóz towarów podczas realizacji i eksploatacji inwestycji. Ponadto inwestycja da nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części woj. pomorskiego.

Po ponad 30 latach mieszkańcy tej części Pomorza zyskają dostęp do kolei


Pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa powstać ma na terenie gminy Choczewo i jest istotnym projektem dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Ważnym elementem będzie nowa linia kolejowa do planowanej inwestycji. Do realizacji wybrany został wariant, który obejmie modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica.

W ramach inwestycji modernizacji poddana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

W 2025 roku mają zostać ogłoszone pierwsze przetargi na prace budowlane. Na początek zmodernizowana zostanie linia nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Harmonogram inwestycji zakłada, że w 2026 roku gotowe będą wszystkie prace projektowe, a także uzyskane zostaną decyzje administracyjne. Prace budowlane zakończą się w 2029 roku. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla zadania, którą realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.

Nowa linia kolejowa zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.