Obwodnica Trójmiasta zyska nowe węzły i trzeci pas – ruszają kluczowe przebudowy


2025.07.17
Autor: Piotr Maślak
Ministerstwo Infrastruktury podpisało Programy Inwestycji, które umożliwią przeprowadzenie rozbudowy trzech ważnych punktów drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6. Mowa o węzłach Kowale, Szadółki i Straszyn – inwestycjach, które mają poprawić płynność przejazdu i bezpieczeństwo użytkowników drogi.

W ramach rozbudowy węzła Straszyn przewidziano budowę dwóch nowoczesnych rond turbinowych, które usprawnią organizację ruchu. Finansowanie obejmuje zarówno przygotowanie dokumentacji projektowej, jak i wykonanie robót drogowych. Dodatkowo przeanalizowana zostanie możliwość rozbudowy sześciokilometrowego fragmentu drogi S6 – od Straszyna do Rusocina – do przekroju 2x3 pasy ruchu. Planowana jest także analiza modernizacji węzła autostradowego Rusocin (skrzyżowanie A1 z DK6 oraz DW226), co pomoże dostosować układ drogowy do rosnących potrzeb komunikacyjnych.

Plan realizacji prac przy węźle Straszyn:
- Środowiskowe uwarunkowania – II kwartał 2027
- Zezwolenie na realizację inwestycji – I kwartał 2028
- Oddanie obiektu do użytku – III kwartał 2029

Inwestycje w rejonie Kowal i Szadółek


Projekt dla węzła Kowale obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz materiałów niezbędnych do uzyskania zezwolenia na realizację prac budowlanych. Inwestycja zakłada m.in. przebudowę samego węzła i sąsiadujących odcinków S6 – w tym dodanie trzeciego pasa ruchu wraz z pasem awaryjnym na około 3 kilometrach drogi.

W przypadku Szadółek, dokumentacja projektowa została opracowana przez Miasto Gdańsk. Po jej zakończeniu przetarg na roboty budowlane ogłosi GDDKiA. Projekt przewiduje także rozbudowę odcinka S6 do trzech pasów na długości 3,6 km.

Oba węzły doczekają się również modernizacji dróg serwisowych, odwodnienia oraz infrastruktury towarzyszącej – takich jak oświetlenie, wiadukty, kładki i przejścia dla pieszych oraz systemy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Przebudowany zostanie także Krajowy System Zarządzania Ruchem, dostosowany do zmienionej infrastruktury drogowej.

Harmonogram dla węzła Kowale:
- Decyzja środowiskowa – uzyskana w maju 2022
- ZRID – planowany na I kwartał 2029
- Zakończenie inwestycji – III kwartał 2033

Harmonogram dla węzła Szadółki:
- Decyzja środowiskowa – grudzień 2015
- ZRID – planowany na III kwartał 2026
- Zakończenie robót – III kwartał 2033

Rozbudowa obwodnicy i dobudowa dodatkowych pasów ruchu mają na celu nie tylko zmniejszenie korków, ale przede wszystkim poprawę warunków podróżowania oraz ograniczenie liczby kolizji. Lepszy rozkład ruchu oraz nowoczesna infrastruktura zapewnią większy komfort i bezpieczeństwo zarówno kierowcom, jak i pieszym oraz rowerzystom.

Nowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – alternatywa dla zatłoczonej S6


Równolegle z inwestycjami na S6, trwa budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która będzie nowym połączeniem drogi S6 i Południowej Obwodnicy Gdańska. Licząca 32 km trasa została podzielona na dwa odcinki: Chwaszczyno–Żukowo oraz Żukowo–Gdańsk Południe. Pierwsza część trasy, razem z fragmentem obwodnicy Żukowa, jest już przejezdna.

Na drugim fragmencie prowadzone są intensywne roboty na odcinku między Żukowem a DK7 w Lniskach. Prace obejmują budowę węzłów Lublewo Gdańskie, Gdańsk Południe oraz Żukowo. Docelowo nowa trasa ma przejąć znaczną część ruchu z przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta.

Dodatkowo obwodnica Żukowa ma na celu odciążyć centrum miasta poprzez skierowanie ruchu tranzytowego na zewnętrzny układ drogowy. Trasa zaczyna się w Glinczu, przebiega przez nowy węzeł Żukowo na S7 i kończy się w Lniskach na połączeniu z DK7.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.