
pomorskie
Wiadomości
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej za 2,9 mld zł – pierwszy odcinek już otwarty
Pierwszy odcinek Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) od Chwaszczyna do Żukowa został udostępniony kierowcom, zapewniając wyraźne odciążenie zatłoczonej DK20. Do końca 2025 roku zakończona zostanie również budowa drugiego odcinka trasy, wraz z pełnym układem węzłów i obwodnicą Żukowa.
Udostępniony został pierwszy, blisko 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7, stanowiący część Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) między Chwaszczynem a Żukowem. Nowa trasa zaczyna się na węźle Chwaszczyno (skrzyżowanie z S6) i znacząco odciąża zatłoczony odcinek DK20, będąc jednocześnie alternatywą dla ruchu z kierunku Kościerzyny w stronę Trójmiasta.
W ramach inwestycji powstało 28 obiektów inżynierskich – w tym wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt oraz kładka dla pieszych. Zbudowano również ponad 19 tys. m² ekranów akustycznych oraz niemal 5 tys. m² ekranów przeciwolśnieniowych.
Równolegle udostępniono część obwodnicy Żukowa – od ronda w Glinczu do tymczasowego węzła w Żukowie. Ruch odbywa się tu dwujezdniowo, choć na jednej z łącznic obowiązuje zwężenie. Docelowe połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca 2025 roku, wraz z budową ronda i wprowadzeniem ruchu wahadłowego na czas robót.
Zamknięto także dotychczasowy bajpas Trasy Chwaszczyńskiej, przekierowując ruch przez ul. Profesora Synaka i Rdestową oraz nowe węzły: Dąbrowa, Miszewo i Koleczkowo. Węzeł Chwaszczyno jest w dalszym ciągu rozbudowywany – zakończenie prac zaplanowano na najbliższe trzy miesiące.
Trwa budowa drugiego odcinka OMT między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Najintensywniejsze prace toczą się w rejonie węzłów Żukowo, Lublewo Gdańskie oraz Gdańsk Południe. Realizowane są obiekty inżynierskie, estakady, rondo w Lniskach oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino. W maju zakończono rozbiórkę starego wiaduktu nad obwodnicą trójmiejską, w miejsce którego powstaje nowy, szerszy obiekt z przekrojem trzypasowym.
OMT to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Trasa o długości 32 km połączy S6 z Południową Obwodnicą Gdańska, przejmując część ruchu z przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta. Wartość projektu to 2,9 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodzi ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS.
Udostępniony został pierwszy, blisko 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7, stanowiący część Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) między Chwaszczynem a Żukowem. Nowa trasa zaczyna się na węźle Chwaszczyno (skrzyżowanie z S6) i znacząco odciąża zatłoczony odcinek DK20, będąc jednocześnie alternatywą dla ruchu z kierunku Kościerzyny w stronę Trójmiasta.
W ramach inwestycji powstało 28 obiektów inżynierskich – w tym wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt oraz kładka dla pieszych. Zbudowano również ponad 19 tys. m² ekranów akustycznych oraz niemal 5 tys. m² ekranów przeciwolśnieniowych.
Równolegle udostępniono część obwodnicy Żukowa – od ronda w Glinczu do tymczasowego węzła w Żukowie. Ruch odbywa się tu dwujezdniowo, choć na jednej z łącznic obowiązuje zwężenie. Docelowe połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca 2025 roku, wraz z budową ronda i wprowadzeniem ruchu wahadłowego na czas robót.
Zamknięto także dotychczasowy bajpas Trasy Chwaszczyńskiej, przekierowując ruch przez ul. Profesora Synaka i Rdestową oraz nowe węzły: Dąbrowa, Miszewo i Koleczkowo. Węzeł Chwaszczyno jest w dalszym ciągu rozbudowywany – zakończenie prac zaplanowano na najbliższe trzy miesiące.
Trwa budowa drugiego odcinka OMT między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Najintensywniejsze prace toczą się w rejonie węzłów Żukowo, Lublewo Gdańskie oraz Gdańsk Południe. Realizowane są obiekty inżynierskie, estakady, rondo w Lniskach oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino. W maju zakończono rozbiórkę starego wiaduktu nad obwodnicą trójmiejską, w miejsce którego powstaje nowy, szerszy obiekt z przekrojem trzypasowym.
OMT to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Trasa o długości 32 km połączy S6 z Południową Obwodnicą Gdańska, przejmując część ruchu z przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta. Wartość projektu to 2,9 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodzi ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS.
Komentarze
Brak wpisów.