Najwyższa estakada w Polsce rośnie w sercu Podkarpacia


2025.07.08
Autor: Monika Kumorek
W województwie podkarpackim, na trasie drogi ekspresowej S19 między Babicą a Jawornikiem, trwa budowa jednego z najbardziej wymagających technicznie obiektów inżynierskich w Polsce. Estakada ES-26, zlokalizowana pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, stanie się po ukończeniu najwyższą tego typu konstrukcją w kraju.

Obiekt zaprojektowano jako estakadę ośmioprzęsłową, o długości przekraczającej 1 080 metrów i szerokości 29 metrów. Kluczowym parametrem wyróżniającym ES-26 jest jednak wysokość – w jednej z osi przekracza ona 80 metrów od poziomu terenu do płyty pomostowej. W połączeniu z rzeźbą terenu oraz wysokością przyczółków, różnica wysokości pomiędzy najniższym a najwyższym punktem konstrukcji przekracza 100 metrów.

Rejon inwestycji charakteryzuje się skomplikowanymi warunkami geologicznymi, w tym występowaniem osuwisk i gruntów słabonośnych. W związku z tym fundamentowanie prowadzono z użyciem pali wielkośrednicowych o średnicy 1,5 metra i głębokości sięgającej 42 metrów. Każda z podpór posadowiona jest na zestawie pali wierconych, zabezpieczających konstrukcję przed przemieszczeniami w trudnym terenie karpackim.
Budowa S19 Babica - Jawornik, fot. GDDKiA
Budowa S19 Babica - Jawornik, fot. GDDKiA

Budowa estakady prowadzona jest z wykorzystaniem zróżnicowanych technologii – w zależności od konkretnego przęsła i jego lokalizacji. Stosowane są m.in.: technologia nasuwania podłużnego, prefabrykowane belki typu T i klasyczne rusztowania wsporcze w odcinkach o mniejszych rozpiętościach.

Do realizacji obiektu zużytych zostanie ponad 80 000 m³ betonu oraz około 16 000 ton stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej. Transport i montaż elementów prowadzony jest etapami, z dużym uwzględnieniem ograniczeń logistycznych związanych z ukształtowaniem terenu i ochroną środowiska.

Estakada ES-26 stanowi część odcinka drogi ekspresowej S19 Babica–Jawornik o długości 11,6 km. Projekt obejmuje wykonanie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym oraz infrastruktury towarzyszącej – w tym ośmiu estakad, pięciu wiaduktów, czterech przejść dla zwierząt i licznych obiektów zabezpieczających przed ruchami osuwiskowymi.
Budowa S19 Babica - Jawornik, fot. GDDKiA
Budowa S19 Babica - Jawornik, fot. GDDKiA

Odcinek ten jest elementem szlaku Via Carpatia, kluczowego transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Jego realizacja ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionów Polski wschodniej oraz zwiększenie przepustowości sieci drogowej w rejonie Rzeszowa.

Za realizację odpowiada firma Intercor. Umowa została podpisana w systemie „projektuj i buduj”, a termin zakończenia robót ustalono na wrzesień 2026 roku. Prace prowadzone są z uwzględnieniem sezonowej przerwy zimowej w robotach drogowych. Obecne zaawansowanie robót przy estakadzie ES-26 szacowane jest na około 20–25%, a dla całego odcinka – powyżej 50%.

Estakada ES-26 to obecnie najbardziej zaawansowana konstrukcyjnie inwestycja mostowa w Polsce pod względem wysokości i warunków wykonania. Projekt realizowany w ramach budowy trasy S19 jest przykładem inżynierii dopasowanej do trudnego terenu Karpat i wymaga koordynacji wielu specjalistycznych technologii. Po zakończeniu budowy obiekt nie tylko pobije rekord wysokości w kraju, ale także stanie się istotnym elementem transeuropejskiej infrastruktury drogowej.

Komentarze

Brak wpisów.

Napisz komentarz

Komentujesz jako gość.