
podkarpackie
Wiadomości
Kolej Dużych Prędkości wchodzi na Podkarpacie. Szybkie połączenie do 200 km/h Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem
Centralny Port Komunikacyjny zainicjował proces uzyskania decyzji środowiskowej dla fragmentu Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim. Planowany odcinek połączy Rzeszów z Łętownią, a jego realizacja ma wzmocnić połączenia aglomeracyjne i regionalne oraz skrócić podróże na trasie Rzeszów-Warszawa.
Wybrano wariant inwestorski W2, biegnący najbardziej na wschód spośród analizowanych opcji. Trasa ominie Sokołów Małopolski od wschodu, a następnie poprowadzi wzdłuż drogi ekspresowej S19, by w gminie Krasne włączyć się w istniejącą linię kolejową nr 91 w kierunku Medyki. Propozycja ta uzyskała najwyższe oceny w konsultacjach i rozmowach z samorządami. Wniosek trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, która udostępni raport oddziaływania inwestycji na środowisko do publicznego wglądu.
Odcinek liczący 42 km będzie kluczowym elementem regionalnej sieci kolejowej, umożliwiając szybkie połączenie Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem, a także włączając do systemu transportu publicznego Sokołów Małopolski oraz mniejsze miejscowości, takie jak Nienadówka czy Stobierna. Zaplanowano również możliwość bezpośredniego przejazdu do lotniska w Jasionce z obu kierunków, co zwiększy dostępność portu lotniczego i poprawi integrację w ramach aglomeracji rzeszowskiej.
Docelowo inwestycja skróci podróże między Rzeszowem a Warszawą i CPK, a także stworzy warunki do dalszego rozwoju siatki połączeń w regionie. Projekt przewiduje maksymalną prędkość eksploatacyjną 200 km/h (250 km/h projektowo) przy zasilaniu 3 kV DC, z obsługą pociągów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych.
Wybrano wariant inwestorski W2, biegnący najbardziej na wschód spośród analizowanych opcji. Trasa ominie Sokołów Małopolski od wschodu, a następnie poprowadzi wzdłuż drogi ekspresowej S19, by w gminie Krasne włączyć się w istniejącą linię kolejową nr 91 w kierunku Medyki. Propozycja ta uzyskała najwyższe oceny w konsultacjach i rozmowach z samorządami. Wniosek trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, która udostępni raport oddziaływania inwestycji na środowisko do publicznego wglądu.
Odcinek liczący 42 km będzie kluczowym elementem regionalnej sieci kolejowej, umożliwiając szybkie połączenie Rzeszowa ze Stalową Wolą i Lublinem, a także włączając do systemu transportu publicznego Sokołów Małopolski oraz mniejsze miejscowości, takie jak Nienadówka czy Stobierna. Zaplanowano również możliwość bezpośredniego przejazdu do lotniska w Jasionce z obu kierunków, co zwiększy dostępność portu lotniczego i poprawi integrację w ramach aglomeracji rzeszowskiej.
Docelowo inwestycja skróci podróże między Rzeszowem a Warszawą i CPK, a także stworzy warunki do dalszego rozwoju siatki połączeń w regionie. Projekt przewiduje maksymalną prędkość eksploatacyjną 200 km/h (250 km/h projektowo) przy zasilaniu 3 kV DC, z obsługą pociągów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych.
Komentarze
Brak wpisów.