Nie masz kodu e-recepty? Podpowiemy Ci, jak znaleźć go w Internecie
E-recepta przez telefon to rozwiązanie, z którego coraz częściej korzystają Polacy. Ogromna korzyść, jaka się wiążę z receptami elektronicznymi to przede wszystkim oszczędność czasu. Co zrobić w sytuacji, gdy kod e-recepty został zagubiony? Czy konieczne jest ponowne ubieganie się o przepisanie leków online? Okazuje się, że nie.
E-recepta przez telefon — jak to działa?
E-recepta przez telefon (inaczej recepta elektroniczna lub recepta online) jest coraz częściej wybierana przez pacjentów, którzy chcą wykupić potrzebne leki bez wychodzenia z domu. Dokument jest bowiem wystawiany na odległość (przez Internet), bez konieczności fizycznej obecności pacjenta w gabinecie lekarskim. Wizyta odbywa się najczęściej w formie teleporady, niektóre podmioty medyczne oferują również czaty lub nawet videoczaty z lekarzem.
W sytuacji, gdy brak możliwości podjechania do przychodni czy też szkoda nam czasu na oczekiwanie na wolny termin lub w kolejkach, dobrym rozwiązaniem jest e-recepta od NaszaRecepta.pl. To podmiot medyczny, który współpracuje z lekarzami różnych specjalności i jest dostępny dla pacjentów przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Z jego pomocą można szybko zamówić receptę elektroniczną na potrzebne leki, możliwe jest również wystawienie online zwolnienia lekarskiego.
Aby uzyskać e-receptę przez telefon, pacjent musi jedynie wypełnić prosty formularz, na podstawie którego lekarz oceni wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania danego leku. Należy w nim zawrzeć informacje na temat:
- wnioskowanych leków (maks 4 różne nazwy, pisane po przecinku),
- ilości opakowań,
- stanu fizjologicznego (ciąża),
- zdiagnozowanych chorób przewlekłych,
- przebytych operacji,
- zauważonych dolegliwości.
Potrzebne są także proste dane osobowe, takie jak imię i nazwisko pacjenta, jego adres, numer PESEL, numer telefonu oraz adres e-mail. Jeśli wszystko się zgadza i lekarz nie ma wątpliwości co do zasadności przepisania danego leku, e-recepta przez telefon jest wystawiana nawet w ciągu 5 minut.
Po wystawieniu e-recepty przez telefon przepisane leki są widoczne na wydruku informacyjnym PDF, który jest przesyłany do pacjenta w wiadomości SMS oraz e-mail. W przypadku gdy SMS lub e-mail zostanie omyłkowo skasowany, wystarczy zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, ponieważ tam także są przesyłane automatycznie e-recepty. Profil zaufany oraz strona http://pacjent.gov.pl to jedna z możliwości – można się również sprawdzić wystawione recepty z poziomu bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia.
E-recepta przez telefon może zostać zrealizowana w dowolnej aptece. W tym celu wystarczy podać farmaceucie 4-cyfrowy kod e-recepty oraz numer PESEL pacjenta, którego dotyczy dokument. Leki można zatem wykupić nie tylko dla siebie, ale również dla bliskiej osoby. Alternatywną opcją jest wyświetlenie recepty online na ekranie telefonu i pokazanie farmaceucie kodu QR, który po zeskanowaniu automatycznie przekaże do systemu aptecznego określone nazwy leków, wraz z ilością opakowań i zalecanym dawkowaniem.
Jak zrealizować e-receptę, kiedy nie wszystkie leki są dostępne w danej aptece? Wtedy możliwe jest wykupienie części e-recepty w jednej aptece i następnie dokupienie pozostałych produktów leczniczych w innej. Jedyna zasada, jaka wtedy obowiązuje, mówi, że kolejne opakowania danego leku należy wykupić w tej samej aptece, w której nabyto pierwsze z nich. A co z terminem ważności? Standardowo jest to 30 dni, liczone od momentu wystawienia dokumentu. W praktyce jednak od tej zasady są wyjątki — np. gdy pacjentowi przepisano antybiotyki podawane doustnie, czas na realizację recepty zostaje skrócony do 7 dni. Tymczasem kiedy pacjent musi stosować regularnie leki immunosupresyjne, termin ważności e-recepty może zostać wydłużony do nawet 365 dni.
E-recepta przez telefon — jak to działa?
E-recepta przez telefon (inaczej recepta elektroniczna lub recepta online) jest coraz częściej wybierana przez pacjentów, którzy chcą wykupić potrzebne leki bez wychodzenia z domu. Dokument jest bowiem wystawiany na odległość (przez Internet), bez konieczności fizycznej obecności pacjenta w gabinecie lekarskim. Wizyta odbywa się najczęściej w formie teleporady, niektóre podmioty medyczne oferują również czaty lub nawet videoczaty z lekarzem.
W sytuacji, gdy brak możliwości podjechania do przychodni czy też szkoda nam czasu na oczekiwanie na wolny termin lub w kolejkach, dobrym rozwiązaniem jest e-recepta od NaszaRecepta.pl. To podmiot medyczny, który współpracuje z lekarzami różnych specjalności i jest dostępny dla pacjentów przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Z jego pomocą można szybko zamówić receptę elektroniczną na potrzebne leki, możliwe jest również wystawienie online zwolnienia lekarskiego.
E-recepta przez telefon — co jest potrzebne do jej wystawienia?
Aby uzyskać e-receptę przez telefon, pacjent musi jedynie wypełnić prosty formularz, na podstawie którego lekarz oceni wskazania oraz przeciwwskazania do stosowania danego leku. Należy w nim zawrzeć informacje na temat:
- wnioskowanych leków (maks 4 różne nazwy, pisane po przecinku),
- ilości opakowań,
- stanu fizjologicznego (ciąża),
- zdiagnozowanych chorób przewlekłych,
- przebytych operacji,
- zauważonych dolegliwości.
Potrzebne są także proste dane osobowe, takie jak imię i nazwisko pacjenta, jego adres, numer PESEL, numer telefonu oraz adres e-mail. Jeśli wszystko się zgadza i lekarz nie ma wątpliwości co do zasadności przepisania danego leku, e-recepta przez telefon jest wystawiana nawet w ciągu 5 minut.
E-recepta a profil zaufany, czyli jak sprawdzić, co przepisał lekarz?
Po wystawieniu e-recepty przez telefon przepisane leki są widoczne na wydruku informacyjnym PDF, który jest przesyłany do pacjenta w wiadomości SMS oraz e-mail. W przypadku gdy SMS lub e-mail zostanie omyłkowo skasowany, wystarczy zalogować się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, ponieważ tam także są przesyłane automatycznie e-recepty. Profil zaufany oraz strona http://pacjent.gov.pl to jedna z możliwości – można się również sprawdzić wystawione recepty z poziomu bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia.
Jak zrealizować e-receptę?
E-recepta przez telefon może zostać zrealizowana w dowolnej aptece. W tym celu wystarczy podać farmaceucie 4-cyfrowy kod e-recepty oraz numer PESEL pacjenta, którego dotyczy dokument. Leki można zatem wykupić nie tylko dla siebie, ale również dla bliskiej osoby. Alternatywną opcją jest wyświetlenie recepty online na ekranie telefonu i pokazanie farmaceucie kodu QR, który po zeskanowaniu automatycznie przekaże do systemu aptecznego określone nazwy leków, wraz z ilością opakowań i zalecanym dawkowaniem.
Jak zrealizować e-receptę, kiedy nie wszystkie leki są dostępne w danej aptece? Wtedy możliwe jest wykupienie części e-recepty w jednej aptece i następnie dokupienie pozostałych produktów leczniczych w innej. Jedyna zasada, jaka wtedy obowiązuje, mówi, że kolejne opakowania danego leku należy wykupić w tej samej aptece, w której nabyto pierwsze z nich. A co z terminem ważności? Standardowo jest to 30 dni, liczone od momentu wystawienia dokumentu. W praktyce jednak od tej zasady są wyjątki — np. gdy pacjentowi przepisano antybiotyki podawane doustnie, czas na realizację recepty zostaje skrócony do 7 dni. Tymczasem kiedy pacjent musi stosować regularnie leki immunosupresyjne, termin ważności e-recepty może zostać wydłużony do nawet 365 dni.
Komentarze
Brak wpisów.