
Warszawa
Wiadomości
Podziemna rewolucja w Alejach Jerozolimskich – rusza kluczowy etap budowy trasy tramwajowej
W czerwcu miasto wkroczy w najbardziej zaawansowaną fazę jednej z najważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat. 1,6-kilometrowa trasa, z czego 500 metrów przebiega w tunelu, nie tylko zintegruje transport tramwajowy z kolejowym, ale również utworzy multimodalny węzeł nowej generacji – z bezpośrednim dostępem do peronów, ruchomymi schodami i windami połączonymi z rozbudowanym przejściem podziemnym.
To początek infrastrukturalnej rewolucji w zachodniej części Warszawy – projekt przystosowany do obsługi ponad miliona pasażerów rocznie, którego realizacja wiąże się z istotnymi zmianami w układzie drogowym i tramwajowym stolicy.
Na początku czerwca warszawska sieć tramwajowa wkroczy w nowy etap rozwoju. Trwa finalizacja strategicznej inwestycji infrastrukturalnej – budowy 1,6-kilometrowej trasy tramwajowej, której centralnym punktem będzie nowoczesny, podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim. Zlokalizowany tuż przy peronach kolejowych, stanie się on jednym z głównych węzłów przesiadkowych w zachodniej części stolicy. Szacuje się, że z nowego połączenia korzystać będzie ponad milion pasażerów rocznie.
Dzięki integracji z kolejową stacją i układem dróg pieszych, nowa linia zapewni szybki i niezależny od ruchu samochodowego dojazd do centrum i południowych dzielnic Warszawy. Do Grójeckiej tramwaj dojedzie w 5 minut, do placu Narutowicza w 10 minut, a do stacji metra Politechnika – w 15 minut.
Na poziomie -2 przy Dworcu Zachodnim zakończono już prace konstrukcyjne przystanku tramwajowego – obecnie trwa odtwarzanie zagospodarowania terenu po robotach tunelowych. Na poziomie pośrednim (-1), który będzie łączył przystanek z przejściem podziemnym, kontynuowane są zaawansowane roboty instalacyjne i wykończeniowe. Po zakończeniu inwestycji pasażerowie skorzystają z bezpośrednich wind i schodów ruchomych prowadzących do hali dworca i peronów kolejowych.
Równolegle wykonawca przystępuje do zasypywania stropu tunelu pod południową jezdnią Alej Jerozolimskich. To umożliwi czasowe przełożenie ruchu na drugą nitkę i rozpoczęcie prac po stronie północnej – kluczowy krok w budowie kolejnego odcinka tunelu tramwajowego.
Znaczące zmiany zachodzą również w pasie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie trwa przebudowa infrastruktury podziemnej kolidującej z przyszłym torowiskiem. W rejonie ul. Grójeckiej przygotowano już podbudowę i część docelowego układu jezdni.
Na skrzyżowaniu ulic Grójecka, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. rozpoczęto realizację układu rozjazdów w tzw. układzie „gwiazdy”, który pozwoli tramwajom na płynny przejazd we wszystkich kierunkach. Prace te będą się wiązać z licznymi zmianami w organizacji ruchu – zarówno dla pojazdów komunikacji miejskiej, jak i samochodów osobowych. Przełożenie ruchu między jezdniami Alej Jerozolimskich planowane jest na czerwiec, a ograniczenia przepustowości na strategicznych skrzyżowaniach potrwają co najmniej do końca 2025 roku.
Rozbudowa układu torowego to również okazja do przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych. Remontowane będą odcinki torów między placem Narutowicza a ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także dalej – w kierunku pętli Parkuj i Jedź Al. Krakowska. Zgodnie z harmonogramem tramwaje wrócą na tę trasę w październiku 2025 roku.
Nowa linia jest fragmentem większej inwestycji: tramwaju do Wilanowa, który ma połączyć południowe i zachodnie dzielnice stolicy – Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów – w jedną spójną trasę obwodową. Projekt ten podzielono na kilka etapów, z których część już funkcjonuje, inne są w fazie budowy, a kolejne w przygotowaniu projektowym. Dzięki temu możliwa jest sukcesywna integracja sieci tramwajowej z innymi formami transportu publicznego i rozbudowa nowoczesnych węzłów przesiadkowych.
To początek infrastrukturalnej rewolucji w zachodniej części Warszawy – projekt przystosowany do obsługi ponad miliona pasażerów rocznie, którego realizacja wiąże się z istotnymi zmianami w układzie drogowym i tramwajowym stolicy.
Na początku czerwca warszawska sieć tramwajowa wkroczy w nowy etap rozwoju. Trwa finalizacja strategicznej inwestycji infrastrukturalnej – budowy 1,6-kilometrowej trasy tramwajowej, której centralnym punktem będzie nowoczesny, podziemny przystanek przy Dworcu Zachodnim. Zlokalizowany tuż przy peronach kolejowych, stanie się on jednym z głównych węzłów przesiadkowych w zachodniej części stolicy. Szacuje się, że z nowego połączenia korzystać będzie ponad milion pasażerów rocznie.
Dzięki integracji z kolejową stacją i układem dróg pieszych, nowa linia zapewni szybki i niezależny od ruchu samochodowego dojazd do centrum i południowych dzielnic Warszawy. Do Grójeckiej tramwaj dojedzie w 5 minut, do placu Narutowicza w 10 minut, a do stacji metra Politechnika – w 15 minut.
Na poziomie -2 przy Dworcu Zachodnim zakończono już prace konstrukcyjne przystanku tramwajowego – obecnie trwa odtwarzanie zagospodarowania terenu po robotach tunelowych. Na poziomie pośrednim (-1), który będzie łączył przystanek z przejściem podziemnym, kontynuowane są zaawansowane roboty instalacyjne i wykończeniowe. Po zakończeniu inwestycji pasażerowie skorzystają z bezpośrednich wind i schodów ruchomych prowadzących do hali dworca i peronów kolejowych.
Równolegle wykonawca przystępuje do zasypywania stropu tunelu pod południową jezdnią Alej Jerozolimskich. To umożliwi czasowe przełożenie ruchu na drugą nitkę i rozpoczęcie prac po stronie północnej – kluczowy krok w budowie kolejnego odcinka tunelu tramwajowego.
Znaczące zmiany zachodzą również w pasie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie trwa przebudowa infrastruktury podziemnej kolidującej z przyszłym torowiskiem. W rejonie ul. Grójeckiej przygotowano już podbudowę i część docelowego układu jezdni.
Na skrzyżowaniu ulic Grójecka, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. rozpoczęto realizację układu rozjazdów w tzw. układzie „gwiazdy”, który pozwoli tramwajom na płynny przejazd we wszystkich kierunkach. Prace te będą się wiązać z licznymi zmianami w organizacji ruchu – zarówno dla pojazdów komunikacji miejskiej, jak i samochodów osobowych. Przełożenie ruchu między jezdniami Alej Jerozolimskich planowane jest na czerwiec, a ograniczenia przepustowości na strategicznych skrzyżowaniach potrwają co najmniej do końca 2025 roku.
Rozbudowa układu torowego to również okazja do przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych. Remontowane będą odcinki torów między placem Narutowicza a ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także dalej – w kierunku pętli Parkuj i Jedź Al. Krakowska. Zgodnie z harmonogramem tramwaje wrócą na tę trasę w październiku 2025 roku.
Nowa linia jest fragmentem większej inwestycji: tramwaju do Wilanowa, który ma połączyć południowe i zachodnie dzielnice stolicy – Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów – w jedną spójną trasę obwodową. Projekt ten podzielono na kilka etapów, z których część już funkcjonuje, inne są w fazie budowy, a kolejne w przygotowaniu projektowym. Dzięki temu możliwa jest sukcesywna integracja sieci tramwajowej z innymi formami transportu publicznego i rozbudowa nowoczesnych węzłów przesiadkowych.
Komentarze
Brak wpisów.