Warszawa
Wiadomości
Pierwsza taka współpraca w Warszawie. Deweloper przygotuje projekt tramwajowy przedłużający trasę w Wilanowie
Wilanów może zyskać kolejne połączenie tramwajowe. Prywatny inwestor przejmie przygotowanie pełnej dokumentacji dla przedłużenia istniejącej trasy. To pierwszy w Warszawie projekt, w którym deweloper finansuje projekt torowiska, mającego obsłużyć zarówno mieszkańców, jak i nowo planowaną zabudowę.
Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z firmą Morelia Investments dotyczącą opracowania dokumentacji dla przedłużenia trasy tramwajowej w Miasteczku Wilanów. Inwestor, przygotowujący budowę kompleksu Wilanów Park w rejonie ul. Uprawnej, sfinansuje pełen projekt nowego odcinka torowiska oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne, umożliwiające realizację prac budowlanych.
Od października 2024 roku do Wilanowa kursują regularne linie tramwajowe, kończące bieg przy ul. Branickiego. Tylko w pierwszym roku funkcjonowania z połączenia skorzystało 20 mln pasażerów, z czego blisko połowa podróżowała nowo wybudowanym fragmentem. Obowiązujące dokumenty planistyczne przewidują możliwość dalszego rozwijania trasy w kierunku południowym, w zależności od potrzeb komunikacyjnych i postępującej zabudowy dzielnicy.
Planowane przedłużenie torowiska zlokalizowane będzie w środkowym pasie al. Rzeczypospolitej, na odcinku o długości ok. 0,5 km. Projekt zakłada budowę terminala końcowego z rozjazdami, torem odstawczym oraz nowym przystankiem. Układ drogowy i torowy ma zostać przygotowany w taki sposób, by umożliwić ewentualne kolejne wydłużenie linii w przyszłości.
Morelia Investments, przy wsparciu Nhood Services Poland - lidera projektu Wilanów Park - odpowiada za wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowych i budowlanych. Tramwaje Warszawskie przekażą deweloperowi posiadane materiały, w tym decyzję środowiskową oraz dokumentację dotyczącą już zrealizowanego fragmentu. Koszt przygotowania nowych opracowań w całości pokryje inwestor.
Przedstawiciele dzielnicy podkreślają, że tramwaje stały się integralnym elementem komunikacji Wilanowa. Władze samorządowe liczą, że współpraca z prywatnym podmiotem przyspieszy realizację kolejnego etapu, poprawiając dostępność transportu publicznego w rozwijających się częściach dzielnicy. Tramwaje Warszawskie zwracają z kolei uwagę, że podobny model współpracy jest już stosowany przy innych inwestycjach miejskich, gdzie infrastruktura transportowa powstaje równolegle z projektami komercyjnymi.
Dokumentacja dotycząca infrastruktury tramwajowej ma zostać przekazana miejskiemu przewoźnikowi w IV kwartale 2028 roku. Dalsze decyzje o realizacji inwestycji zależą od władz miasta i możliwego zabezpieczenia środków finansowych.
Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z firmą Morelia Investments dotyczącą opracowania dokumentacji dla przedłużenia trasy tramwajowej w Miasteczku Wilanów. Inwestor, przygotowujący budowę kompleksu Wilanów Park w rejonie ul. Uprawnej, sfinansuje pełen projekt nowego odcinka torowiska oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne, umożliwiające realizację prac budowlanych.
Od października 2024 roku do Wilanowa kursują regularne linie tramwajowe, kończące bieg przy ul. Branickiego. Tylko w pierwszym roku funkcjonowania z połączenia skorzystało 20 mln pasażerów, z czego blisko połowa podróżowała nowo wybudowanym fragmentem. Obowiązujące dokumenty planistyczne przewidują możliwość dalszego rozwijania trasy w kierunku południowym, w zależności od potrzeb komunikacyjnych i postępującej zabudowy dzielnicy.
Planowane przedłużenie torowiska zlokalizowane będzie w środkowym pasie al. Rzeczypospolitej, na odcinku o długości ok. 0,5 km. Projekt zakłada budowę terminala końcowego z rozjazdami, torem odstawczym oraz nowym przystankiem. Układ drogowy i torowy ma zostać przygotowany w taki sposób, by umożliwić ewentualne kolejne wydłużenie linii w przyszłości.
Morelia Investments, przy wsparciu Nhood Services Poland - lidera projektu Wilanów Park - odpowiada za wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowych i budowlanych. Tramwaje Warszawskie przekażą deweloperowi posiadane materiały, w tym decyzję środowiskową oraz dokumentację dotyczącą już zrealizowanego fragmentu. Koszt przygotowania nowych opracowań w całości pokryje inwestor.
Przedstawiciele dzielnicy podkreślają, że tramwaje stały się integralnym elementem komunikacji Wilanowa. Władze samorządowe liczą, że współpraca z prywatnym podmiotem przyspieszy realizację kolejnego etapu, poprawiając dostępność transportu publicznego w rozwijających się częściach dzielnicy. Tramwaje Warszawskie zwracają z kolei uwagę, że podobny model współpracy jest już stosowany przy innych inwestycjach miejskich, gdzie infrastruktura transportowa powstaje równolegle z projektami komercyjnymi.
Dokumentacja dotycząca infrastruktury tramwajowej ma zostać przekazana miejskiemu przewoźnikowi w IV kwartale 2028 roku. Dalsze decyzje o realizacji inwestycji zależą od władz miasta i możliwego zabezpieczenia środków finansowych.
Komentarze
Brak wpisów.