Miniaturka PKP Warszawa Centralna

PKP Warszawa Centralna
Warszawa, aleje Jerozolimskie 54

Mapa
Kliknij, by wczytać mapę

Informacje

Inne nazwy
Dworzec Centralny
Dzielnica
Śródmieście
Kod pocztowy
00-024
Rodzaj struktury
Budynek
Rodzaj zabudowy
niska
Funkcja główna
infrastrukturalny
Funkcja dodatkowa
handlowo-usługowy
Styl architektoniczny
postmodernizm
Status
ukończony
Rozpoczęcie budowy
1972
Zakończenie budowy
1976
Przebudowy
2010 - 2012 marzec (Generalny remont dworca)
2015 grudzień (wymiana szklanej elewacji)
2014 grudzień - 2016 marzec (remont wnętrza budynku - powstać ma szklana antresola, która połączy lokale po wschodniej i zachodniej stronie obiektu, remont galerii zechodniej oraz część galerii północnej)

Dane techniczne

Wysokość strukturalna
25 m
Wysokość do dachu
25 m
Wysokość architektoniczna
25 m
Kondygnacje nadziemne
2
Kondygnacje podziemne
2
Powierzchnia użytkowa
53800 m2

Opis

Warszawski budynek w obszarze dzielnicy Śródmieście przy alejach Jerozolimskich 54, róg alei Jana Pawła II oraz Emilii Plater. Znany również pod nazwą Dworzec Centralny. Gmach dworca PKP Warszawa Centralna został skonstruowany w latach 1972-1976. Powierzchnia użytkowa tego jednopiętrowego budynku wynosi 53800 m.kw.. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma PORR Polska. W odległości 128 metrów znajduje się Centrum Handlowe Złote Tarasy, 136 metrów dalej znajduje się zespół budynków Złote Tarasy, a 150 metrów dalej znajduje się budynek Skylight.

Informacje dodatkowe

  • na budowie pracowali także żołnierze Ludowego Wojska Polskiego
  • wg anonimowych relacji niektórych robotników znaleziono podobno ciekawe przedmioty z czasów przedwojennych oraz wojny. Nigdy nie obwieszczono tego publicznie.
  • nawiązywano kontakty handlowe z Zachodem. Stanowiło to awangardę Bloku Wschodniego w czasach podporządkowania się ZSRR
  • nie było żadnych ograniczeń finansowych a jedynie czasowe
  • jak na swoje czasy i dotychczasowy kształt warszawskich dworców, budynek miał duże walory funkcjonalne i estetyczne, choć nadawane mu przez ówczesną propagandę miano "najnowocześniejszego dworca w Europie" było mocno na wyrost
  • zwycięski tytuł Mister Warszawy `75 w konkursie architektury
  • na dworcu urządzano pokazy mody (zgodnie z tradycją w niemal każdym nowootwartym budynku w Śródmieściu urządzano pokazy polskich dyktatorów mody PRL).
  • większość korytarzy była jasna i przestronna aż do czasu wybudowania budek ze sklepikami i barami oraz reklamami
  • zainstalowano pierwsze w Polsce chodniki ruchome na pochylniach i pierwsze w Polsce schody ruchome nie pochodzące z ZSRR (amerykańskie z Francji).
  • na stacji czekały na podróżnych wózki na bagaże, aby - tak jak chciał architekt - nikt nie musiał już dźwigać ciężkich toreb i waliz (oprócz dwu-kondygnacyjnych schodów prowadzących na perony)
  • na zachodzie zakupiono nowoczesne, małe, jednoosobowe pojazdy do czyszczenia i odkurzania posadzek w całym budynku
  • dzieci z okolicznych kamienic i bloków chętnie przybiegały w niedzielne popołudnia na lśniący od nowości, bezwonny dworzec aby sprawdzić jak działa mechanizm reagujący na ciężar ludzkiego ciała w obszarze przed wejściem i wyjściem uruchamiający automatyczne drzwi oraz duży, radziecki, barwny telewizor na antresoli. Fascynację samoczynnie otwierającymi się szklanymi drzwiami uwieczniono w pierwszym odcinku legendarnego serialu 07 zgłoś się z 1976 p.t."Major opóźnia akcję"
  • zbudowano specjalny salon dla VIPów. Pierwszym gościem był Leonid Breżniew
  • przez kilkanaście miesięcy PKP zatrudniały hostessy ubrane w bordowe mundurki. Informowały one ciekawskich o cenach biletów a nawet repertuarach warszawskich teatrów. Postać hostessy z Dworca Centralnego uwieczniła Irena Kwiatkowska jako Kobieta Pracująca w pełnometrażowym odcinku Czterdziestolatka pt. "Motylem jestem czyli romans 40-latka"
  • na środku dworcowego przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z ul. Chałubińskiego stała biało-czerwona marmurowa fontanna w kształcie prostokątnym. Urządzenie sprowadzono z Włoch. Do fontanny goście przyjeżdżający do stolicy wrzucali monety. Po to, żeby jeszcze tu kiedyś przyjechać.
  • koszt remontu wyniósł ok. 48 mln zł
Ostatnio zmodyfikowano 2017-04-19 10:09:07

Powiązane firmy

Forum opinii PKP Warszawy Centralnej


  • xx
    Gość
    2010-01-24 15:31:54
    nowy dworzec ma powstac w miejsce Centralnego około 2015 roku

  • Matris
    Użytkownik
    2013-11-26 14:14:05
    Skąd takie informacje? Z ciekawości poszperałem troche w sieci, jednak nigdzie nie ma wzmianki na ten temat..

  • Tomasz313123
    Użytkownik
    2020-07-28 22:58:45
    kiedy to gówno zburzą

Odpowiedz

Komentujesz jako gość.