
PKP Warszawa Centralna
Warszawa, aleje Jerozolimskie
54

Kliknij, by wczytać mapę
Informacje
- Inne nazwy
- Dworzec Centralny
- Dzielnica
- Śródmieście
- Otaczające ulice
- aleje Jerozolimskie, aleja Jana Pawła II, Emilii Plater
- Kod pocztowy
- 00-024
- Rodzaj struktury
- Budynek
- Rodzaj zabudowy
- niska
- Funkcja główna
- infrastrukturalny
- Funkcja dodatkowa
- handlowo-usługowy
- Styl architektoniczny
- postmodernizm
- Status
- ukończony
- Rozpoczęcie budowy
- 1972
- Zakończenie budowy
- 1976
- Przebudowy
-
2010
-
2012 marzec
(Generalny remont dworca)
2015 grudzień (wymiana szklanej elewacji)
2014 grudzień - 2016 marzec (remont wnętrza budynku - powstać ma szklana antresola, która połączy lokale po wschodniej i zachodniej stronie obiektu, remont galerii zechodniej oraz część galerii północnej)
Dane techniczne
- Wysokość strukturalna
- 25 m
- Wysokość do dachu
- 25 m
- Wysokość architektoniczna
- 25 m
- Kondygnacje nadziemne
- 2
- Kondygnacje podziemne
- 2
- Powierzchnia użytkowa
- 53800 m2
Opis
Warszawski budynek w obszarze dzielnicy Śródmieście przy alejach Jerozolimskich 54, róg alei Jana Pawła II oraz Emilii Plater. Znany również pod nazwą Dworzec Centralny. Gmach dworca PKP Warszawa Centralna został skonstruowany w latach 1972-1976. Powierzchnia użytkowa tego jednopiętrowego budynku wynosi 53800 m.kw.. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma PORR Polska. W odległości 128 metrów znajduje się Centrum Handlowe Złote Tarasy, 136 metrów dalej znajduje się zespół budynków Złote Tarasy, a 150 metrów dalej znajduje się budynek Skylight.
Informacje dodatkowe
- na budowie pracowali także żołnierze Ludowego Wojska Polskiego
- wg anonimowych relacji niektórych robotników znaleziono podobno ciekawe przedmioty z czasów przedwojennych oraz wojny. Nigdy nie obwieszczono tego publicznie.
- nawiązywano kontakty handlowe z Zachodem. Stanowiło to awangardę Bloku Wschodniego w czasach podporządkowania się ZSRR
- nie było żadnych ograniczeń finansowych a jedynie czasowe
- jak na swoje czasy i dotychczasowy kształt warszawskich dworców, budynek miał duże walory funkcjonalne i estetyczne, choć nadawane mu przez ówczesną propagandę miano "najnowocześniejszego dworca w Europie" było mocno na wyrost
- zwycięski tytuł Mister Warszawy `75 w konkursie architektury
- na dworcu urządzano pokazy mody (zgodnie z tradycją w niemal każdym nowootwartym budynku w Śródmieściu urządzano pokazy polskich dyktatorów mody PRL).
- większość korytarzy była jasna i przestronna aż do czasu wybudowania budek ze sklepikami i barami oraz reklamami
- zainstalowano pierwsze w Polsce chodniki ruchome na pochylniach i pierwsze w Polsce schody ruchome nie pochodzące z ZSRR (amerykańskie z Francji).
- na stacji czekały na podróżnych wózki na bagaże, aby - tak jak chciał architekt - nikt nie musiał już dźwigać ciężkich toreb i waliz (oprócz dwu-kondygnacyjnych schodów prowadzących na perony)
- na zachodzie zakupiono nowoczesne, małe, jednoosobowe pojazdy do czyszczenia i odkurzania posadzek w całym budynku
- dzieci z okolicznych kamienic i bloków chętnie przybiegały w niedzielne popołudnia na lśniący od nowości, bezwonny dworzec aby sprawdzić jak działa mechanizm reagujący na ciężar ludzkiego ciała w obszarze przed wejściem i wyjściem uruchamiający automatyczne drzwi oraz duży, radziecki, barwny telewizor na antresoli. Fascynację samoczynnie otwierającymi się szklanymi drzwiami uwieczniono w pierwszym odcinku legendarnego serialu 07 zgłoś się z 1976 p.t."Major opóźnia akcję"
- zbudowano specjalny salon dla VIPów. Pierwszym gościem był Leonid Breżniew
- przez kilkanaście miesięcy PKP zatrudniały hostessy ubrane w bordowe mundurki. Informowały one ciekawskich o cenach biletów a nawet repertuarach warszawskich teatrów. Postać hostessy z Dworca Centralnego uwieczniła Irena Kwiatkowska jako Kobieta Pracująca w pełnometrażowym odcinku Czterdziestolatka pt. "Motylem jestem czyli romans 40-latka"
- na środku dworcowego przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z ul. Chałubińskiego stała biało-czerwona marmurowa fontanna w kształcie prostokątnym. Urządzenie sprowadzono z Włoch. Do fontanny goście przyjeżdżający do stolicy wrzucali monety. Po to, żeby jeszcze tu kiedyś przyjechać.
- koszt remontu wyniósł ok. 48 mln zł
Ostatnio zmodyfikowano 2017-04-19 10:09:07
Zdjęcia PKP Warszawy Centralnej
Wiadomości o PKP Warszawy Centralnej
- Przejście podziemne łączące Dworzec Centralny i Varso Tower otwarte 2024-10-01 10:26:04
- Kolejny etap zmian Dworca Centralnego w Warszawie 2015-05-19 06:17:48
- Kolejne prace na terenie Dworca Centralnego 2015-02-13 06:43:11
- Kolejna modernizacja Dworca Centralnego w Warszawie 2014-04-01 09:55:33
- Zapełnia się przestrzeń usługowo-handlowa na Dworcu Centralnym 2012-03-19 10:09:57
- Warszawa: Dworzec Centralny zostanie wyremontowany 2007-05-23 11:14:31
Powiązane firmy
- PORR - generalny wykonawca remontu dworca w latach 2010-2012
- Ramirent - wynajem sprzętu i urządzeń
- SAFEGE Polska - projektowanie i nadzór autorski ochrony przeciwpożarowej części podziemnej
- Schindler Polska - dostawca schodów ruchomych
- Sud Architekt Polska - projekt remontu wnętrza hali (2014-2015)
- Towarzystwo Projektowe - projekt modernizacji
- Winnicki - wykonawca estetyzacji dworca,
W pobliżu
xx
Gość
Matris
Użytkownik
Tomasz313123
Użytkownik